Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën Jumper Kombi Plus 3.0 HDI: Pohodlná střela

Ladislav Černý Ladislav Černý 1. 5. 2015 • 01:29
15
14
Zobrazit náhledy (15)
Přístup k samostatným křeslům s loketními opěrkami ve třetí řadě byl dobrý Výklopné sedadlo drželo na plynových vzpěrách Citroën Jumper Nezávislé topení je v zimě skvělá věc, ale tepla od motoru jsme měli v kabině dost Citroën Jumper Citroën Jumper Citroën Jumper Kompletně prosklený minibus v černém lakování vypadal velmi elegantně Za třetí řadou sedaček se nacházel kubický metr pro zavazadla. Delší verze L2 přidává 0,8 m3 Třílitrový motor vřele doporučujeme těm, kteří jezdí dál než tzv. kolem komína. Na dálnici potěší silou a dlouhým stálým převodem.
Citroën Jumper Kombi s nejsilnějším motorem 3.0 HDi letěl po dálnici jako střela. Odolný třílitr je pro dlouhé trasy jako stvořený.

Zájemci o dvě nebo tři řady sedadel v Jumperu bez dělicí přepážky mohou vybírat z devíti verzí. Z motorů 2.2 HDi/80/96 kW a třílitru s výkonem 130 kW jsme vybrali ten vrcholný. Ve furgonech i kombi verzích se s ním na silnicích příliš často nesetkáváme, ale do určité míry je to velká škoda. Proč?

Odolný

Není třeba skrývat, že jednotka označovaná 3.0 HDi má geny značky Iveco, která jej vyvíjela primárně do velmi zatěžovaného modelu Daily. Z tohoto důvodu má agregát poctivý objem oleje a jeho předčištění odstředivým filtrem. Inu motor stavěný do těžkých podmínek musí být na ně pořádně připravený. Pro majitele například Jumperu Kombi to představuje obrovskou výhodu ve spolehlivosti a výdrži agregátu hravě půl milionu kilometrů. V tom je jádro pudla – kdo s Jumperem ujede takovou porci, aby se mu silný a robustní motor vyplatil? Do poslední modernizace modelu Jumper bychom mohli argumentovat potížemi se vstřikovači u motorů 2.2 HDi v 80 a 96 kW, ale tomu by měl být se zavedením nových vstřikovačů Continental konec. Zaujal nás tedy bez ohledu na předpokládanou odolnost čtyřválce 2.2 HDi nejsilnější 3.0 HDi v kombi provedení?

Polykač kilometrů

Jízdu po dálnici jsme si skvěle užívali, protože koncový převod byl zvolen s ohledem na sílu motoru. Při 130 km/h agregát točil 2300 min-1 a měl v zásobě ještě dost síly udržet toto tempo hravě i ve stoupání za Berounem. Pokud bychom čtyřválci popustili více uzdu, museli bychom mít obavy z velké pokuty.

Mimořádné dynamice Jumperu pomáhala nejmenší karoserie L1H1, která se však v tuzemsku s třílitrem nenabízí. Motor 3.0 HDi je aktuálně spojen jen s větším provedením L2H2, které ve srovnání s testovaným nabízí nejen více místa pro zavazadla, ale zejména pohodlnější pohyb cestujících ve vozidle zejména při vstupu ke třetí řadě sedadel.

Otázka peněz?

Cenový odstup třílitru od silnější jednotky 2.2 HDi činí nemalých padesát tisíc korun bez daně, což může na první pohled odradit. Kdo by však do celkových nákladů na vozidlo zakalkuloval opravu staršího provedení motoru 2.2 HDi při cca 200.000 kilometrů, určitě by pořídil odolný a silnější třílitr. I s ním se dá jezdit do devíti litrů na sto kilometrů, když rozumný řidič využívá velkého točivého momentu až 400 N.m od 1400 min-1. Motor v pohodě a bez vibrací snášel poloviční zátěž od 1200 min-1, což se podepsalo na výše zmíněné příznivé spotřebě. Je fakt, že agregát se vykazuje poněkud syrovým zvukem, ale to k masivním a odolným motorům poctivé konstrukce vcelku patří a nelze jim nic vyčítat.

Dvě úrovně

Jumper Kombi po poslední modernizaci je k dostání ve dvou úrovních vybavení. Základní stupeň nazvaný prostě Kombi zahrnuje standardně jen dvě řady sedadel a za lavici ve třetí řadě se připlácí nemalých 17 000 korun. Kdo má zájem o pohodlnější samostatné sedačky pro každého cestujícího, musí volit lepší úroveň Kombi Plus. To byl také případ zkoušeného vozidla. Cenový rozdíl mezi úrovněmi Kombi a Kombi Plus činí podle ceníku 50 175 korun bez daně. V této částce kromě samostatných sedadel ve druhé i třetí řadě se ukrývá také stropní police za čelním sklem, přídavné topení vzadu, ochranný kryt pod předními sedadly, automatické stěrače, přední mlhové světlomety a komfortní odpružení. Zejména poslední položka je pro cestující vzhledem ke stavu našich silnici velmi důležitá. Nejedná se však o pneumatické odpružení, to je za příplatek 43 500 korun k oběma úrovním.

Nikdo se asi nebude divit, že objemnější motor 3.0 HDi dostal standardně zesílený akumulátor.

Omládnutí

Stylistické změny loňského roku Jumperu velmi prospěly. Zejména se nám zamlouvaly hlavní světlomety opatřené LED technologií. Nová mřížka chladiče vypadala nejen poutavěji, ale také propouštěla více vzduchu k chladiči motoru a klimatizace. Řidič minibusu jistě také ocení velké nášlapy v rozích předního nárazníku, aby mohl pohodlně a bez nebezpečí umazání sebe pěkně vyčistit čelní sklo.

V interiéru se v rámci modernizace objevil velký a přehledný displej v horní části přístrojové desky. Veškeré nastavení rádia s CD či telefonu jsme měli k dispozici na volantu, což považujeme za lepší a bezpečnější řešení než dotykový displej odvádějící řidiče od soustředění na dopravní situaci.

Jumper Kombi byl dovybaven systémem hlídání jízdního pruhu. Fungoval velmi dobře i při zašpiněném vodorovném značení silnic a na dálnici jsme jej rádi využívali. Tento systém by mohl být ve spojení s třílitrovým agregátem součástí standardního vybavení, protože tato motorizace je určená zejména pro rychlý a zároveň úsporný dálniční režim.

Plusy

  • Silný motor
  • Dlouhý koncový převod
  • Komfortní odpružení

Minusy

  • K motoru 3.0 HDi možnost jen L2H2

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 3.0 HDi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2999
Chlazeni kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 130/3600
Točivý moment (N.m/min-1) 400/1400
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4963/2050/2254
Rozvor (mm) 3000
Provozní hmotnost (kg) 2419
Celková hmotnost (kg) 3150
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nákladového prostoru (m3) 1
Nejvyšší rychlost (km/h) 140
Nadrž paliva (l) 90
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,1/6,7/8,0
Cena (Kč bez DPH) 834 182*
* Pro firmy možnost slevy od 23 %

Související články

Témata
1. 5. 2015 20:38
Po půl roce
Chtěl bych se zeptat redakce, proč je tu po půl roce test totožného vozu ( ne jako u VW, kde je třeba aspoň jiná barva ( test VW Caddy/Amarok)), protože dle SPZ se jedná o naprosto totožné auto, které jste testovali již 10/2014 viz:
[odkaz]
1. 5. 2015 16:11
Re: L2H2
Tady je i na auto.cz test Ducata, které ty sedačky má samostatně, pro auto zaměřené na cestování ( což tato verze se samostatně sklopnými a nastavitelnými opěráky ve 2. a 3. řadě je):

[odkaz]
1. 5. 2015 15:47
Re: L2H2
Jezdil jsem před FL takovéto Ducato i Boxera a u obou bylo z továrny samostatné sedadlo s loketní opěrkou. Otázka je, zda to český importer umožnuje objednat, zda to nebude stejně jako s tou L1H1 s třilitrem...
Avatar - m.z.
1. 5. 2015 15:44
Re: L2H2
U 2011 L3H2 ručička olizovala 200km/h, zrcátka se sice dost třepala, ale nesklopila se. Ale maximálkou stejně nikdo příčetný s dodávkou nejezdí.
Avatar - JohnyCarWash
1. 5. 2015 14:09
Re: L2H2
zcela určitě :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku