Citroën Nemo se převrátil při vyhýbacím manévru ADACu
Předmětem testu byly osobní verze malých užitkových vozů Fiat Qubo, Citroën Nemo a Peugeot Bipper, které se prodávají na německém trhu jako alternativa k malým rodinným vozům nebo malým MPV.
Zatímco Fiat pro své Qubo dodává na německém trhu stabilizační systém alespoň pro naftovou motorizaci (sériově nebo za příplatek), pro francouzské modely není tato položka dostupná ani za příplatek. Podobná situace je i na českém trhu, s tím rozdílem, že Peugeot osobní verzi Bipperu v ČR vůbec nenabízí.
Prvním testovaným modelem byl Fiat Qubo s ESP, který test úspěšně absolvoval i v rychlosti 90 km/h. Druhým testovaným vozem byl Citroën Nemo bez stabilizačního systému. Ten se však při návratu do původního jízdního pruhu, již při nájezdové rychlosti 80 km/h, převrátil. Vzhledem k absenci stabilizačního systému i u třetího konstrukčně identického vozu značky Peugeot bylo testování z bezpečnostních důvodů přerušeno.
Obě francouzské automobilky se k problému postavily čelem, přislíbili zavedení stabilizačního systému do nabídky pro testované modely. Nejprve ESP dostanou naftové verze, pro které je ESP již vyvinuto, zavedení stabilizačního systému pro benzinové verze bude trvat o několik měsíců déle, protože zatím není vyvinuto.
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/gcZBNJbu3aQ&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}
ADAC nabádá zákazníky, aby při nákupu nového automobilu vybírali vozy se stabilizačním systémem nebo aby za něj i připlatili, v případě že je v nabídce a není součástí standardní výbavy. Pod tlakem jsou také automobilky, které ADAC nabádá k plošnému zavedení stabilizačního systému pro všechna vozidla prodávaná na trhu. Problémem jsou obvykle vysoké náklady, které by u nejmenších a nejlevnějších modelů výrazně zvýšily pořizovací cenu. Instalaci stabilizačního systému do osobních automobilů nevyžaduje žádný předpis.
V minulosti měly v podobných testech problémy modely Mercedes-Benz A (1997), Land Rover Defender (1997), Dacia Logan (2005) nebo Renault Kangoo (2008). Příčinou špatného výsledku obvykle bývá kombinace několika nevhodných charakteristik, mezi nimiž bývá vysoké těžiště karoserie, nepřímé řízení, případně absentující nebo špatně nastavený stabilizační systém, atd.
Po testu Dacie Logan se ukázalo, že problém nebyl v konstrukčním řešení podvozku, ale v opotřebené pneumatice na konkrétním voze. ADAC následně obvinění výrobce Dacie Logan vzal zpět.