Dakar 2021
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën Nemo se převrátil při vyhýbacím manévru ADACu

Ondřej Láník Ondřej Láník 26. 4. 2010 • 23:26
3
203
Německý autoklub ADAC se opět zaměřil na jízdní stabilitu vozidel s vyšší stavbou karoserie a dobře to nedopadlo.

Předmětem testu byly osobní verze malých užitkových vozů Fiat Qubo, Citroën Nemo a Peugeot Bipper, které se prodávají na německém trhu jako alternativa k malým rodinným vozům nebo malým MPV.

Zatímco Fiat pro své Qubo dodává na německém trhu stabilizační systém alespoň pro naftovou motorizaci (sériově nebo za příplatek), pro francouzské modely není tato položka dostupná ani za příplatek. Podobná situace je i na českém trhu, s tím rozdílem, že Peugeot osobní verzi Bipperu v ČR vůbec nenabízí.

Prvním testovaným modelem byl Fiat Qubo s ESP, který test úspěšně absolvoval i v rychlosti 90 km/h. Druhým testovaným vozem byl Citroën Nemo bez stabilizačního systému. Ten se však při návratu do původního jízdního pruhu, již při nájezdové rychlosti 80 km/h, převrátil. Vzhledem k absenci stabilizačního systému i u třetího konstrukčně identického vozu značky Peugeot bylo testování z bezpečnostních důvodů přerušeno.

Obě francouzské automobilky se k problému postavily čelem, přislíbili zavedení stabilizačního systému do nabídky pro testované modely. Nejprve ESP dostanou naftové verze, pro které je ESP již vyvinuto, zavedení stabilizačního systému pro benzinové verze bude trvat o několik měsíců déle, protože zatím není vyvinuto.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/gcZBNJbu3aQ&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}

ADAC nabádá zákazníky, aby při nákupu nového automobilu vybírali vozy se stabilizačním systémem nebo aby za něj i připlatili, v případě že je v nabídce a není součástí standardní výbavy. Pod tlakem jsou také automobilky, které ADAC nabádá k plošnému zavedení stabilizačního systému pro všechna vozidla prodávaná na trhu. Problémem jsou obvykle vysoké náklady, které by u nejmenších a nejlevnějších modelů výrazně zvýšily pořizovací cenu. Instalaci stabilizačního systému do osobních automobilů nevyžaduje žádný předpis.

V minulosti měly v podobných testech problémy modely Mercedes-Benz A (1997), Land Rover Defender (1997), Dacia Logan (2005) nebo Renault Kangoo (2008). Příčinou špatného výsledku obvykle bývá kombinace několika nevhodných charakteristik, mezi nimiž bývá vysoké těžiště karoserie, nepřímé řízení, případně absentující nebo špatně nastavený stabilizační systém, atd.

Po testu Dacie Logan se ukázalo, že problém nebyl v konstrukčním řešení podvozku, ale v opotřebené pneumatice na konkrétním voze. ADAC následně obvinění výrobce Dacie Logan vzal zpět.

Témata
29. 4. 2010 17:48
Re: toyota zastavila predaj offroadov celosvetovo
prave kvoli kritike v USA - vyhybaci manever. [odkaz]

ale ako by dopadli americke obludy?
29. 4. 2010 17:23
Re: :)
presne tak. Uz som to pisal vyssie - prevratili Nemo, pretoze chceli, pretoze potrebovali zaber, ako sa Nemo kotula po ceste, proste nieco, co zaposobi na laikov v zmysle "nekupovat!".
Stacilo dat kontru volantom.
29. 4. 2010 17:19
Re: jasný vzkaz pro veřejnost
mohli poslat Q7 proti kamionu
29. 4. 2010 17:08
Re: ADAC
uzka guma sa ti vyzuje z rafku, a ked zaryjes rafkom do asfaltu, tak si bez sance.
29. 4. 2010 10:00
Re: ADAC
Pneumatika byla určitě jen výmluva. Nemůžou říct, že je podvozek na hov.o. Chtěl bych vidět jak se na novým autě objeví sjetá špatná guma, která zapříčiní převrácení auta. Jezdil jsem už kolikrát na skoro slickách, ale nikdy se mi auto nechtělo převracet.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku