Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën testuje C3 WRC ve Finsku (nové foto)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Citroën Racing se po jihu Francie a Portugalsku vydal v rámci vývoje svého nového soutěžního speciálu do Finska, kde proběhla třetí sada jízdních testů C3 WRC.

Citroën Racing a jeho piloti Kris Meeke a Craig Breen tentokrát s novým C3 WRC vyzkoušeli jízdu v maximálních rychlostech a zaměřili se především na testování aerodynamických vlastností.

S širokými a rychlými cestami patří Finsko ve světě rallye mezi nejoblíbenější. Pro vysoké rychlosti a náročné čtení tras se finské silnice řadí mezi nejnáročnější zvláště pro přítomnost skoků, při kterých auta doslova létají.

Právě pro tyto vlastnosti si Finsko vybral Citroën Racing pro další fázi vývoje nového C3 WRC. Po hrbolatém terénu v jižní Francii a blátivých tratích Portugalska, nabídlo Finsko ideální podmínky pro pokračování prověřování spolehlivosti a výkonu. Inženýři se velice podrobně zaměřili na aerodynamiku.

Alexis Avril, projektový manažer Citroën Racing pro FIA WRC 2017, uvedl, že volnější předpisy dávají možnost vyzkoušet mnohem více řešení než kdykoli předtím.

Prozatím ještě stále zamaskovaná karoserie soutěžního vozu má maximální šířku 1875 mm. Předpisy týmům dávají opravdu velkou volnost pro navrhování podběhů a nárazníků, ale rovněž tvaru dveří, kdy jsou ve druhém páru přívody vzduchu pro chlazení zadních brzd.

Paradoxně předpisy mnohem více omezují design zadního spoileru než nyní, ale jeho efektivitu lze až zdesateronásobit další úpravou jeho umístění.

Pracovat na aerodynamice závodního vozu je jako řešit komplexní rovnici na základě maximálního přítlaku, minimálního odporu a maxima chlazení. K dosažení tohoto cíle se inženýři Citroënu Racing dopracovávají podle standardní metodiky. Alexis Avril k tomu uvádí, že práce začínají s pomocí CFD výpočtů, ukazujících možná řešení.

Při vývoji nového C3 WRC spolupracuje závodní tým i s designovým studiem Citroënu na tom, aby se závodní auto co nejvíce podobalo produkčnímu modelu. Podle získaných dat byl postaven model, který byl vyzkoušen v aerodynamickém tunelu. Mezi jednotlivými testy pak byly poskytnuty výpočty CFD inženýřům k doplnění o údaje z aktuálního testování a naopak.

Tyto expertní výsledky jsou v dalším vývoji hojně využívány. Zatímco aerodynamiku se daří rozvíjet podle CFD výpočtů a zkoušek v tunelu, testovací tábory pak slouží k ověřování odolnosti dílů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - KANKUNEN
14. 6. 2016 11:27
Na designu u WRC nezáleží,ale
tato francouzskoarabská automobilka dokázala svoje ožralosti dotáhnout tak daleko, že maska začíná 30cm před předním sklem a pak následuje přebubřelý nárazník.
14. 6. 2016 11:12
Ať jim to jezdí!
Čím více konkurenceschopných automobilek v šampionátu, tím lépe. Vždyť cca 15-20 let zpátky soutěžilo 6 továrních týmů, přičemž tyto týmy běžně nasazovaly do soutěže 3 nebo 4 auta. Tenkrát byl dobrý každý, kdo byl schopný jezdit do desítky a kdo dal byť v jedné soutěži bednu, to už byl totální borec. :yes: