Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën v Paříži 2004

Ladislav Čermák
Na stánku se dvěma šípy se objevil kompletně nový model; v kontextu spíše vyčkávající konkurence se jednalo spíše o výjimku, než pravidlo. Ostatně Citroen byl na domácí půdě, takže načasování je logické.

Oficiálně se představila civilní podoba kompaktního hatchbacku, který se podle novodobé módy nejdříve předvedl na závodní trati pod pilotáží domácího Loeba. Jako druhá přišla na řadu zásadně faceliftovaná C5.

C4 – naučí nás znovu si hrát?

Že je možné spojit i na malém půdorysu kompaktního hatchbacku užitečnost s elegancí a k tomu navíc s výbornou aerodynamikou, dokazuje na dnešní dobu nezvykle originální novinka, nomenklaturně zařazená mezi „kachnu“ C3 a koráb C5. Pěti- a třídveřový hatchback se stylisticky výrazně liší a zejména výrazně emotivnější 3 dveřový (říká si Coupé) se rozhodl po delší době zase připomenout světu, kdo donedávna stavěl tak nadčasové vozy a zároveň oživuje tvary, které koncem osmdesátých let zajistily jinak víceméně obyčejnému kupé Honda CRX nesmrtelnost a jejichž působení na veřejnost vyzkoušela už studie Airdream. Pojezd a hnací agregát pochází ze standardního portfolia PSA, takže pod kapotou nalezneme standardní rozsah zážehových (1,4i 16V 66 kW – 2,0i 16V 130 kW) i zážehových (1,6 HDI 66 kW – 2,0 HDI 100 kW), přičemž nejslabší turbodiesel je v této výkonové variantě sám novinkou. Zážehovou šestnáctistovku lze zkombinovat se samočinnou převodovkou. Standardem budou 15“ kola, pro vyšší verze o palec větší.

Mnohem zajímavější je design, kromě působivých křivek nabízející i vynikající aerodynamiku – Cx 0,28 je ve své třídě rekordní hodnota. Ve specifikaci figurují prvky, obvyklé o třídu výš, jak tomu má u správné novinky být. V případě C4 se jedná o omezovač rychlosti a zejména vrstvená boční skla, zlepšující akustický komfort i pravděpodobnost přežití nehody bez zranění rozbitým sklem. Volant má neotáčivý střed, ve kterém se usídlily ovládací prvky a zejména airbag, který využil svého pevného uchycení k daleko účinnějšímu tvarování. Údaje na centrálně umístěném digitálním přístrojovém panelu mohou být na povel podsvíceny okolním světlem, podobně jako u C8 a řidičovo pozadí dostane bzučivé varování z příslušné strany v případě, že nechtěně najede na přerušovanou čáru a vůz tento manévr vyhodnotí jako následek mikrospánku. Za obvyklé nelze v kompaktní třídě rozhodně označit ani natáčecí bixenonové světlomety, kterými C4 skládá hold prapředkovi DS, který světlo „za roh“ v šedesátých letech dvacátého století nabídl jako první, i když tehdy na prosté mechanické bázi.

C5 – razantní omlazení

Vlajkový model C5 se stal tak trochu obětí přehnaně konzervativního designu, který si našel méně příznivců, než šéfové Citroenu doufali. Proto nyní předkládají světu jeho novou podobu, která těží z podobnosti s nápaditým stylingem menší C4. Nová C5 dostává přepracovanou příď a jako poslední se zbavuje okaté tváře, která donedávna spojovala řady Saxo-Xsara-C5. Ostřeji navržená je i zadní partie, která příznivcům Maserati připomene „hokejky“ na zádi předposledního GT a díky prodloužení pojala o 15 l zvětšený zavazadlový prostor.

C5 je prvním Citroënem, vybaveným aktivními bixenonovými světlomety a nově parkovací asistent na obou koncích vozu s grafickým indikátorem na multifunkčním displeji.

Citroën myslí na pohodlí a bezpečnost řidiče a proto vybavil model C5 tempomatem a omezovačem rychlosti. Stejně jako C4, dostává i větší C5 systém AFIL, který na dálnicích nebo rychlostních komunikacích umožňuje automatickou kontrolu neúmyslného přejetí dělicí čáry jízdního pruhu při nesepnutém směrovém ukazateli a řidiče upozorňuje vibrací na příslušné straně sedadla. Mezi další bezpečnostní prvky patří nová generace ESP a sedm airbagů, včetně kolenního ve sloupku řízení. Na přání lze model C5 vybavit také bočními okny z vrstveného skla, které přispívají k vysokému akustickému komfortu na palubě a chrání posádku před střepy z roztříštěných skel při nehodě.

Nový Citroën C5 bude k dispozici se třemi zážehovými motory: čtyřválci 1.8i 16V (86 kW), 2.0 16V (105 kW) a šestiválcem 3.0i V6 24V (155 kW) s proměnlivým časováním ventilů VVT a šestistupňovou automatickou převodovkou. Vznětové motory HDi s technologií common rail druhé generace disponují výkony od 81 do 100 kW. Nejvýkonnější vznětový motor je dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou. K dispozici budou i filtry pevných částic (FAP).

Při návrhu nového modelu C5 byl kladen důraz zejména na minimalizaci hluku a vibrací uvnitř vozu. Vysokou úroveň pohodlí Citroënům už léta zajišťuje hydropneumatické odpružení, v modelu C5 ve verzi Hydractive 3. Systém automaticky udržuje světlou výšku bez ohledu na zatížení a v závislosti na požadovaném jízdním stylu jej lze nastavit do komfortního nebo dynamického režimu.


Ladislav Čermák