Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co bude dál s modrými zónami: Budeme stále parkovat bez sankcí?

Petr Barták
Diskuze (23)

Koronavirus zrušil zóny placeného stání po celé republice, máme tak dočasně možnost odstavit auto, kde zrovna potřebujeme. A bez sankcí. Vydrží to?

Nouzový stav, vyhlášený vládou v polovině března, platí minimálně do konce dubna. Jedním z opatření je také pozastavení platnosti zón placeného stání – takže auto lze zaparkovat prakticky kdekoli, tedy například s výjimkou míst pro handikepované.

Pokud tedy neporušujeme další předpisy o parkování, můžeme říci, že se konečně vrátily normální časy a pandemie si může připsat alespoň nějaký plusový bod?

Vedlejší účinky

Zrušení zón má ovšem za následek, že se hůře hledá místo k zaparkování. Je to stejné jak pro řidiče zvenčí, tak pro místní. Nejen do centra, ale i do přilehlých čtvrtí se vracejí řidiči, kteří dříve odstavovali auta v okrajových částech města nebo na parkovištích P + R.

„Obdobně jako v dobách před virem hledám po návratu z nákupu místo k odstavení auta stejně obtížně, a mluvím o štěstí, když se mi podaří zaparkovat alespoň v některé z bližších ulic. Ale naštěstí za parkování nemusím nic platit,“ svěřuje se čtenář Antonín Malý z Prahy 3. A není sám, takových signálů se nám sešlo v redakci vícero.

Co na to Technická správa komunikací (TSK), která má provoz zón na starosti? „Pokud porovnáme čísla z dob před koronavirem a dnešní data, ukazuje se, že nárůst obsazenosti parkovacích míst je skutečně realitou,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková. Percentuální statistiky počtu odstavených aut v oblastech modrých zón po Praze ukazují už po několika týdnech jejich zneplatnění nárůsty počtu parkujících ve všech městských částech, kde jsou nalajnovány. „Například v Praze 1 a 2 vzrostly o tři procenta, na trojce nebo devítce však o deset, respektive jedenáct procent,“ vypočítává Lišková.

Ruku v ruce s tím pak jde i pokles podílu míst pro obyvatele dotčených zón. Tady už osciluje okolo deseti procent. „Zatímco v Praze 1 byl před koronavirem podíl rezidentů na celkovém počtu odstavených aut 64 procent, nyní je to již jen 51 procent, tedy rozdíl třinácti bodů,“ dokládá Lišková. O kolik se zvedl počet parkujících vozidel absolutně, o tom však už TSK informace nemá.

A není důvod předpokládat, že se problémy s parkováním zmírní, spíše naopak – čím déle bude nouzový stav trvat, tím hůře se bude parkovat. Obsazenost zón totiž podle statistik TSK ve většině městských částí kontinuálně stoupá, nebo minimálně neklesá. Ke stavům před nástupem koronaviru se tak ani nepřibližuje. Volných míst zadarmo bude i nadále ubývat.

Tato data získává TSK díky monitorovacím autíčkům, jejichž kroužení i v dnešních dobách vyvolává chvění u žaludku obyvatel městských částí, kteří v zónách parkují. Sledovací vozy totiž před nástupem nouzového stavu zaznamenávaly, zda mají odstavená auta zaplaceno - nyní je ale sbírání statistických dat o počtech parkujících aut jejich jediným využitím. Není se proto podle Liškové třeba obávat, že by za dobu nouzového stavu přišly nějaké výzvy k zaplacení: „Ostatně to, že sledujeme vozy jen pro statistiky, dokládá i nápis na bocích a čelech autíček.“

Obsazenost zón (v %)
Městská část Před omezením Za pandemie Rozdíl
Praha 1 78 81 3
Praha 2 79 82 3
Praha 3 79 89 10
Praha 4 67 74 7
Praha 5 65 69 4
Praha 6 63 69 6
Praha 7 78 85 7
Praha 8 68 74 6
Praha 9 63 74 11

Zase se vrátí

Velké otazníky vyvolávají i dobíhající smlouvy. Co třeba peníze vrátit a zóny zrušit definitivně. S ničím takovým se ovšem nepočítá. Vše v dobách nouzového stavu směřuje jen a pouze k navození stavu jako před koronavirem. Všechna parkovací oprávnění, jimž končí platnost po 15. březnu 2020, budou automaticky prodloužena o celou dobu výluky,“ tvrdí mluvčí TSK a přidává chystaná „vylepšení“: „K návštěvě úřadů městských částí už brzy nebude bezpodmínečně nutné jít osobně.“ TSK dokončuje přípravu čistě elektronického výdeje parkovacích oprávnění, o smlouvy i jejich úpravy či prodloužení se bude žádat prostřednictvím internetu.

To nám potvrdili i na infolince 257 015 257, která v prvních dnech po vyhlášení nouzového stavu údajně z technických důvodů kolabovala. „Nyní na úřad nebudete muset, stačí se přes e-mailovou adresu z původní žádosti už jen přihlásit a potřebné kroky udělat on-line,“ popisuje „ulehčení“ na infolince pracovník oddělení zón placeného stání Martin Šimon.

Pokud by snad řidič elektronickou cestu vyřízení nezvládal, což mnohdy bývá případ penzistů, úředníci mu ho rádi po dohodě v určených hodinách pomohou vyřídit i osobně jako dosud. To nám za zřizovatele zón, hlavní město Prahu, potvrdil i mluvčí magistrátu Vít Hofman. Aby ne, vždyť jde o nezanedbatelný přínos pro pokladnu magistrátu i městské části.

Rezidenti vs. všichni parkující (v %)
Městská část Před omezením Za pandemie Rozdíl
Praha 1 64 51 -13
Praha 2 73 64 -9
Praha 3 80 69 -11
Praha 4 71 60 -11
Praha 5 71 57 -14
Praha 6 79 74 -5
Praha 7 80 70 -10
Praha 8 74 62 -12
Praha 9 69 60 -9

Hlavně prachy

Všem držitelům platných parkovacích oprávnění je v době dočasného zrušení zón tedy „překvapivě“ automaticky prodloužena platnost o dobu, po kterou nemohlo být oprávnění využíváno.

Z toho ovšem plyne, že zóny byly před koronavirem a budou i po jeho odeznění. Znamená to ale také, že s předplacenými dny se přesune i za ně uhrazená částka? Logicky by mělo. „Proslýchá se to, ale zatím nemohu nic potvrdit,“ říká Šimon a stejné informace má i Lišková. Sdílnější nejsou ani na pražském magistrátu. Že by se tam chystalo další nepříjemné překvapení?


SM právě v prodeji SM právě v prodeji

Petr Barták
Diskuze (23)

Doporučujeme

28. 4. 2020 12:07
Re: Strojek na peníze, nebo jen regulační nástroj?
Teda, tři příspěvky na ACZ a už je vidět, co jste za bigotní ... nulu.

Pardon, ale na některé lidi zde nereaguji. Je zde velmi silná a slušná diskutérská komunita, která má proti takovým, jako jste vy, jisté obranné mechanismy.

Ps.: Když se "obejdete bez prahy", co vám na zónách v ní tak vadí? Proč se tedy k těm "pražským zm.dům" tak cpete? Ne, fakt končím, na takové ubohosti reagovat je ztráta času.
28. 4. 2020 11:58
Re: Strojek na peníze, nebo jen regulační nástroj?
Já Ti rozumím a ano, pokud jsem v podnájmu a majitel nedovolí trvalé bydliště (jen nevím, fakt se ptám - na základě čoho? Pokud vím, stačí platná nájemní smlouva, ne souhlas majitele...)

Tzn. ten majitel nedovolí změnu trvalého bydliště protože:

1.) Pronajímá načerno a neplatí daň ze zisku. Pak ale jedná protiprávně.
2.) Stále žije v domění, že trvalé bydliště pro něj něco znamená - neznamená, doby regulovaných nájmů jsou dávno (zaplať bůh) pryč

A pokud někde dlouhodobě reálně žiješ ale de jure máš trvalé bydliště jinde, nejsi v místě svého reálného bydliště voličem, ale hlavně neodvádíš místní daně a poplatky a snižuješ kvótu počtu obyvatel pro rozpočtové určení daní. Jinými slovy, infrastrukturu, kterou ve svém okolí využíváš, Ti sponzorují ti, co zde trvalé bydliště mají. A to taky není zrovna košer.

Jinak řečeno - každá obec či MČ má reální zájem na tom, aby ten, kdo na jejím území reálně žije, měl také tvrvalé bydliště...

A modré zóny jsou paradoxně jedním z nejsilnějších nástrojů, jak toho dosáhnout.
28. 4. 2020 10:12
Re: pepici
To ne, to by odnesli i lidé z těch vesniček, nemohli by do sousední vesnice. Udělal bych celorepublikovou zonu, kam by nesměli obyvatelé z dosud zavedenych zon. Zbytek republiky se obejde bez prahy, ale pražáci by mohli parkovat pouze v té své xenofobní bublině, ani do vedlejší čtvrti nemužou, návštěva za niži nepřijede, když se jim porouchá auto, nemužou si pujčit jiné, které není na ně napsané a ještě tomu tleskají primitivové.
28. 4. 2020 10:05
Re: Strojek na peníze, nebo jen regulační nástroj?
tak proč radnice neudělá nová místa? Hlavně, že máte srací trávníky pro čokly a pak brečíte, že není kde parkovat. Doufám, že jste zásadovy a neparkujete rezidentum v jinych městech. A že zony ublíží i vám, že za vámi nepřijede návštěva, když se vám rozbije auto, nemužete si pujčit kamarádovo, to vám nevadí? Jaké vám by to bylo, kdyby to bylo všude a vy byste mohl parkovat jenom v té své xenofobní bublině? To by vám auto bylo k ničemu a dopadlo by to tu jak v kldr. Raději tlačte na radnici, at staví nová parkovací místa a neříkejte, že není kde, je.
28. 4. 2020 09:56
Re: Vydrží to?
tak se zasadte o vytvoření novych míst. Všude máte srací travníky pro čokly, zbytečné stromy a pak brečíte, že nemáte kde parkovat. Proč pražáci nejsou zasadoví a hrají si na kastu, my u nich nesmíme, ale oni nás opruzují ve středních čechách? Zrovna před nedávnem parkoval nějaky pražsky zm.d před mym barákem a zabíral mě rezidentovi moje místo. Až po upozornění, že příště to vyřeším hřebíkem, tak parkoval o ulici dál ha..l. Ještě měl provokativně na skle parkovací kartu. Já jednou zastavil v praze, neměl jsem drobny a dostal jsem botičku a pražská luza si tu bude u nás parkovat zdarma?