Co sleduje kamera uvnitř Tesly? První informace zveřejnil hacker
Nové Tesly Model 3 a Model Y jsou vybaveny kamerou, která sleduje pohyb v kabině. Nikdo ale dlouho nevěděl, na co přesně se zaměřuje.
Model 3 byl prvním elektromobilem značky Tesla, který dostal již v základní výbavě standardně montovanou kameru sledující pohyb v interiéru. Tehdy přitom automobilka uváděla, že kamera prozatím není aktivní a do budoucna by měla sloužit především k „ohlídání“ cestujících, kteří budou vůz využívat v režimu robotického autonomního taxíku.
Kamera zůstala vypnutá zhruba tři roky, v průběhu tohoto roku však automobilka upozornila majitele Modelu 3 a Modelu Y, že kameru (s jejich souhlasem) aktivuje. Jako důvod přitom uváděla výzkumné důvody, které by měly pomoci zlepšovat bezpečnost elektromobilů Tesla.
Automobilka zákazníky upozornila, že kamera umístěná nad zrcátkem bude snímat a odesílat krátké záběry z kabiny zejména ve chvílích před nehodou či jinou potenciálně rizikovou situací. Tyto záběry by přitom měly pomoci technikům do budoucna vyvinout software, který omezí riziko vzniku podobných nehod.
Z prvních prohlášení jsme tedy pochopili, že Tesle nesleduje pozornost řidičů během celé jízdy, ale zaměřuje se pouze na jejich reakce ve vybraných momentech. Co konkrétně ale automobilku zajímá? Odpověď na tuto otázku přinesl hacker s přezdívkou green, který na Twitteru odhalil, co přesně se snaží kamera v autě detekovat, sledovat a zaznamenat.
Prozatím se tedy jedná pouze o souhrn anglických termínů (BLINDED, DARK, EYES_CLOSED, EYES_DOWN, EYES_NOMINAL, EYES_UP, HEAD_DOWN, 0HEAD_TRUNC, LOOKING_LEFT, LOOKING_RIGHT, PHONE_USE, SUNGLASSES_EYES_LIKELY_NOMINAL a SUNGLASSES_LIKELY_EYES_DOWN), ze kterých můžeme vypíchnout pojmy jako: Oslepený, temno, oči zavřené/dolů/nahoru/nominální, pohled doprava/doleva, používání telefonu nebo pravděpodobný pohled očí při nasazených slunečních brýlích.
Z toho, co kamera Tesly sleduje, se dá usuzovat, že automobilka konečně pracuje na sofistikovanějším softwaru pro sledování bdělosti řidiče. V současnosti totiž dokonce i systém semi-autonomního řízení Tesla Autopilot používá k ověření bdělosti řidiče pouze tlak rukou na volant, zatímco jiné konkurenční systémy (jako GM Supercruise) pracují právě se systémy sledování pohledu řidiče vnitřní kamerou.
Tesla by však mohla využít poznatky i k lepší prevenci dopravních nehod, které bývají často přičítány právě nepozornosti (viz sledování pohledu řidiče či natočení hlavy) nebo rozptýlení, což může souviset právě s mobilním telefonem.