Mini Countryman: První ženevské dojmy
Mini pokračuje v pozvolném rozšiřování modelové řady. Čtvrté místo získává malé SUV se sportovním nádechem; přesně takovou kombinaci dnešní doba žádá.
Revitalizovaná značka si vytvořila de facto novou tržní kategorii, do níž přinesla špičkovou techniku na minimálním půdorysu. Protože zákazníci jsou i nadále ochotní připlácet za nadstandardní technickou úroveň, nastal čas doplnit stávající tři úspěšné řady čtvrtou. Ta přináší, kromě módní orientace na terén, i volitelný pohon všech kol!
Pokus zavést výsostně silniční klenot do terénu častokrát končí velkým malérem. Ani zvýšená a hranatější verze slavných křivek na fotkách zpočátku příliš nelákala. Na dlouhou a rovnou střechu už nás účinně navykl netradiční kombík Clubman, avšak kolmá příď s prostorově prolamovanými polygonálními světlomety, potlačujícími hlavní identifikátor celé značky, budila podezření. Nehledě na to, že samotné křížení ohně s vodou jde puristům proti srsti...
Výsledek však předčil očekávání; „venkovan“ vypadá naživo nejen jako skutečné Mini, ale i v rámci užitečných malých poloteréňáčků mu to velice sluší. Vnucuje se srovnání s domácím Yetim, avšak ten je téměř o 13 centimetrů delší a především mu schází sportovní nádech. Přesto lze vysledovat řadu společných rysů; ostatně na půdorysu malého hatchbacku nižší střední třídy moc prostoru pro velké nápady nezbývá. Hrany jsou proto opravdu hranaté, kolmé stěny skutečně téměř kolmé a motorový prostor nanejvýš zkrácený; to ostatně pro Mini není žádnou novinkou.
Vysoký ponton kompenzují výrazné lemy blatníků, malá okna zase jejich optické propojení s černou střechou. Novinkou v designérském slovníku je nejen proměnná horní linie oken, ale i „žřaločí“ příď s negativním sklonem. Všechny detaily se samozřejmě maximálně přibližují ostatním mini, a na větší karosérii zaniká i fakt, že přední i zadní světlomety jsou výrazně větší. Milovníci starých pořádk; budou muset překousnout ztrátu bezrámových dveří, to však byla zřejmě nutnost k zajištění jejich dostatečné tuhosti.
Mini Contryman - Zážehové motory | |||
Zážehové motory | One | Cooper | Cooper S |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 72/6000 | 90/6000 | 135/5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 153/3000 | 160/4250 | 240 (260)/1600 |
Max. rychlost [km/h] | 175 | 190 | 215 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,7 | 10,5 | 7,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,1 | 6,3 |
Velké překvapení ovšem čeká uvnitř; oblíbený „bublinovitý“ styl se podařilo zcela zachovat, dojmy jsou opět prémiové a vtipné detaily dodávají „šťávu“ . Nadále je citelný rozdíl mezi nazdobeností základních a vyšších verzí a nutno poznamenat, že ještě Cooper své nemalé pořizovací ceny nijak zvlášť najevo nedává; zejména jakost použité čalounící látky má do prémiovosti daleko.
Veškeré statické dojmy, které může řidič získat, jsou však zcela v pořádku. Citlivým zvětšováním bylo dosaženo dostatečného prostoru pro čtyři dospělé ve všech směrech. V druhé řadě lze bez příplatku volit mezi dvěma samostatnými anatomickými křesly, na nichž se sedí skoro stejně dobře, jako vpředu (i když mají o centimetr kratší sedák – 49 proti 50 cm – opěradlo je naopak v obou případech velkorysé – 63 cm), a klasickou lavicí, dělenou v poměru 60 : 40, s třídílným opěradlem 40 : 20 : 40. V obou případech lze vlevo i vpravo individuálně posouvat i naklánět a obstojných základních 350 litrů zavazadelníku navýšit až na 420.
Zajímavostí je však odlišné řešení čtyř- a pětimístného interiéru; první zakrývá průhled do zavazadelníku vtipně řešenou sklopnou pevnou přepážkou, která je i v pětimístném provedení, avšak bez vyjímatelného druhého dna.
Užitečně vypadá originální ližina, do níž lze, kromě loketní opěrky, umístit i různé stojánky a držáky na pití, multimediální zařízení atp. I ta se liší podle počtu míst; mezi dvěma samostatnými vzadu je protažena, zatímco před pětimístnou lavicí končí už v úrovni předních sedadel. Countryman tedy zjevně bude schopen plnit přepravní potřeby čtyř dospělých, což je u značky velkou novinkou.
Mini Contryman - Vznětové motory | ||
Vznětové motory | One D | Cooper D |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 66/4000 | 82/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 215/1750 | 270/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 170 | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,2 | 10,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,3 | 4,4 |