Crash testy s nestandardními figurínami: Malé řidičky v ohrožení
Ačkoli automobilky běžně provádějí crash-testy s několika typy různých figurín, klíčové pro ně zůstávají homologační zkoušky a metodika Euro NCAP. Test německého výzkumného ústavu pojišťovatelů ukázal, že malí řidiči za volantem jsou ve větším ohrožení, než je podle norem přípustné.
Institut UDV se ve své studii zaměřil výlučně na nárazové zkoušky s menšími figurínami. Závěr: malí řidiči (tedy především ženy, které mají menší průměrnou výšku) jsou při čelním nárazu vystaveni většímu riziku zranění. Důvodem je jejich pozice za volantem, kdy sedí – zcela podle základních pravidel aktivní bezpečnosti – blíže palubní desce, než je tomu u průměrně vzrostlých jedinců.
Pro nárazové zkoušky při rychlosti 50 km/h použili výzkumníci figurínu vysokou 1,50 metru. Protože v optimální pozici nedosáhla na pedály, bylo sedadlo posunuto více dopředu. Tato poloha při nárazu způsobila kontakt kolen se sloupkem řízení a především razantně zvýšila zátěž stehenních kostí – působila na ně pětinásobně větší síla, než je tomu u standardní figuríny.
Výsledky UDV také potvrzuje praxe. Podle statistik pojišťoven je u žen-řidiček při dopravní nehodě o 50 % vyšší riziko poranění.
UDV proto automobilkám doporučuje věnovat více pozornosti problematice kolenních airbagů a možnosti nastavitelné pedálové skupiny, která by umožnila i osobám menšího vzrůstu sedět v optimální vzdálenosti od palubní desky.
Možnost přizpůsobit interiér širokému spektru postav různého vzrůstu ovlivňuje také další prvky uvnitř vozidla, mj. rozměry a polohu sedadel.
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/fabe8fWpmso&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}