Crossover Lotusu bude zacílen na Porsche Macan
V roce 2014 jmenovaný nový šéf Lotusu Jean-Marc Gales minulý měsíc v rozhovoru pro agenturu Reuters připustil, že by dalším vozem značky mohlo být SUV - jinými slovy prozradil nejčerstvější plány, protože o takových věcech se nežertuje, tím méně u značky, která je už dlouhá léta "na zavření".
Nyní přichází Autocar s doplňujícími informacemi k tomuto tématu. Britský magazín informuje, že vývoj crossoveru v Hethelu už jede na plné obrátky, byť aktuálně pouze v designérském oddělení, protože zahájení prodeje se očekává až v roce 2019, tedy za dlouhé čtyři roky. Z toho vyplývá, že do konce dekády zřejmě žádný nový sportovní model Lotus nepředstaví, snad s výjimkou uvažované otevřené verze Evory.
Ale zpět k SUV. To by pochopitelně po vizuální stránce asi nemělo mít mnoho společného s devět let starým projektem APX, jenž vyvinul Lotus Engineering jako celek pro možné zájemce z řad automobilek, ovšem jakkoli je design důležitý, Lotus chce zaujmout v první řadě pro značku typickou nízkou hmotností.
Chystané SUV by tak mělo být "pravý Lotus" a "první lehký crossover na trhu" a podobně jako v případě Porsche by se měl postarat o ziskovost firmy a umožnit tak zachovat výrobu nepříliš ziskových sportovních modelů Elise, Exige a Evora. Britové se patrně poprávu domnívají, že se SUV stane nejprodávanějším modelem Lotusu v 67leté historii značky, přičemž nejdůležitějším trhem se má stát Čína.
Lotus společně s Protonem a firmou Goldstar Heavy Industrial bude vůz vyrábět v továrně v jihovýchodní Číně. Automobilka je namlsána úspěchem Macanu, jenž nachází na tomto trhu ročně 30 tisíc zákazníků a očekává se nárůst na 50 tisíc jednotek. Ambice Lotusu nejsou tak velké, zpočátku se počítá s počtem kolem 6-7 tisíc ročně a následně něco přes 10 tisíc, i to jsou však pro další existenci automobilky klíčová čísla. Překvapivě však není prý příchod tohoto modelu do Evropy vůbec jistý, byť se zdá být pravděpodobný.
Britské kompaktní SUV by mělo mít podobnou délku jako Macan nebo Q5, bude však zhruba o 30 mm nižší a o něco širší, nízkou váhu (hovoří se až o 200kg úspoře oproti obdobné konkurenci) pak zajistí kombinace vysokopevnostní oceli, hliníku a kompozitních materiálů, snížení výrobních nákladů bude docíleno nejen produkcí v Číně, ale též sdílením některých komponentů s modely Proton. I přes pověst Lotusu coby výrobce nekompromisních sporťáků očekávejte auto s pohonem všech, popřípadě předních kol a motorem umístěným vpředu napříč. Pohonné jednotky a převodovky budou i nadále vycházet z portfolia Toyoty, s níž Lotus prodloužil a prohloubil spolupráci. Měli bychom prý očekávat širokou škálu motorizací od kompresorové osmnáctistovky po V6. Pokud se vůz dostane do Evropy, Toyota dodá i nějaký ten "oil-burner".