Cupra Born oficiálně: Elektrický hot hatch má až 170 kW. Od ID.3 se v lecčems liší
Cupra rozšiřuje svoji nabídku o další svébytný model. Jmenuje se Born a je to v první elektromobil značky. Využívá techniku VW ID.3, oproti němuž se však v mnoha ohledech liší.
Značka Cupra postupně rozšiřuje svoji modelovou paletu. První modely, Ateca a Leon, vznikly na bázi aut Seatu, jejíž je Cupra sesterskou značkou, nyní však expanduje i nabídka svébytných automobilů. Po crossoveru Formentor je tu dopředu avizovaný elektromobil Cupra Born.
Ten se ve formě konceptu představil již loni v létě, přičemž sériová verze se proti originálu nijak zásadně nezměnila. Příď se tudíž spoléhá na drsně vyhlížející tvář s trojúhelníkovými světlomety, přizpůsobenou elektrickému pohonu díky chybějící konvenční masce. Naopak záď s propojenými koncovými světly opticky navazuje na Formentor nebo aktuální Leon.
S délkou 4.322 mm, šířkou 1.809 mm a výškou 1.537 mm automobil velikostně zhruba odpovídá Volkswagenu ID.3 se shodným základem, jemuž odpovídá také rozvor 2.765 mm. Cupra je však delší a nižší.
Interiér Bornu je však svébytný, s jinak tvarovanou palubní deskou i výdechy než v ID.3. Jiný je i sportovní volant s dvojicí výrazných tlačítek. Minimalistickou palubní desku pak zdobí plovoucí dotykový displej multimediálního systému, který má standardně úhlopříčku 12 palců. Nechybí tu přitom udržitelné materiály, jako je čalounění tkaninou z příze Seaqual, vyráběnou z recyklovaných plastů vylovených z moře, nebo ekologická tkanina z mikrovlákna Dinamica.
Samozřejmě nechybí za nejmodernější výbava, spjatá s platformou MEB. Je tu hlasové ovládání, přístup k online službám nebo průhledový displej s rozšířenou realitou. Z asistenčních systémů je tu zase prediktivní adaptivní tempomat, asistent pro automatizovanou jízdu nebo asistent pro stav nouze, který v případě indispozice řidiče vozidlo sám zastaví.
V době premiéry Cupra zatím hovoří o dvou výkonových variantách Bornu. První se chlubí výkonem 110 kW a točivým momentem 310 N.m, která se spoléhá na akumulátor s využitelnou kapacitou 45 kWh. Za příplatek však bude možné pořídit i silnější provedení se 150 kW, u něhož bude možné vybírat z baterií s kapacitou 58 kWh nebo 77 kWh. A pokud by ani to nestačilo, půjde pro něj objednat paket e-Boost, který výkon navýší až na 170 kW.
Cupra Born: Základní technická data nabízených variant | ||||
Výkon [kW] | 110 | 150 | 170 | 170 |
Točivý moment [N.m] | 310 | 310 | 310 | 310 |
Kapacita baterií [kWh] | 45 | 58 | 58 | 77 |
Dojezd dle WLTP [km] | 340 | 420 | 420 | 540 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,9 | 7,3 | 6,6 | 7 |
Ve všech případech se Born spoléhá na synchronní elektromotor s trvalými magnety nad zadní nápravou, zajišťující pohon výhradně zadních kol. Kapalinou chlazený akumulátorový systém s lithium-iontovými články je uložen v podlaze. S největší sadou baterií má elektrická Cupra podle metodiky WLTP ujet až 540 kilometrů na jedno nabití.
Základem je logicky koncernová platforma MEB pro elektromobily. Optimalizovaný podvozek tvoří vzpěry MacPherson vpředu a vyspělé pětiprvkové závěsy vzadu. Automobil se nicméně spoléhá na účinnější brzdový systém nebo širší pneumatiky s šířkou běhounu 235 mm u příplatkových 20" kol, což má zajistit sportovnější vlastnosti. K dispozici budou rovněž adaptivní tlumiče se specifickým nastavením Cupra, stejně jako osobitý elektronicky řízený stabilizační systém ESC Sport s vylepšenou charakteristikou ovládání brzdové soustavy. Díky uložení sady akumulátorů uprostřed mezi nápravami je hmotnost vozu rozložena mezi nápravy v téměř dokonalém poměru 50:50.
Cupra Born se podle původních plánů měla prodávat se znaky Seatu, ostatně poprvé debutovala v roce 2019 ve formě konceptu Seat el-Born. Loni však vyšlo najevo, že bude nabídnut se znaky Cupry, s čímž následně souvisela změna stylu i sportovnější ladění.
Výroba odstartuje v září v německém závodě Cvikov, kde se Born bude vyrábět po boku svého bratra, Volkswagenu ID.3 nebo Audi Q4 e-tron. Do budoucna nepůjde o jediný elektromobil značky, Cupra již potvrdila, že pro rok 2024 vznikne i velké elektrické SUV vycházející z konceptu Tavascan.