Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cupra Born oficiálně: Elektrický hot hatch má až 170 kW. Od ID.3 se v lecčems liší

David Bureš
Diskuze (53)

Cupra rozšiřuje svoji nabídku o další svébytný model. Jmenuje se Born a je to v první elektromobil značky. Využívá techniku VW ID.3, oproti němuž se však v mnoha ohledech liší.

Značka Cupra postupně rozšiřuje svoji modelovou paletu. První modely, Ateca a Leon, vznikly na bázi aut Seatu, jejíž je Cupra sesterskou značkou, nyní však expanduje i nabídka svébytných automobilů. Po crossoveru Formentor je tu dopředu avizovaný elektromobil Cupra Born.

Ten se ve formě konceptu představil již loni v létě, přičemž sériová verze se proti originálu nijak zásadně nezměnila. Příď se tudíž spoléhá na drsně vyhlížející tvář s trojúhelníkovými světlomety, přizpůsobenou elektrickému pohonu díky chybějící konvenční masce. Naopak záď s propojenými koncovými světly opticky navazuje na Formentor nebo aktuální Leon.

S délkou 4.322 mm, šířkou 1.809 mm a výškou 1.537 mm automobil velikostně zhruba odpovídá Volkswagenu ID.3 se shodným základem, jemuž odpovídá také rozvor 2.765 mm. Cupra je však delší a nižší.

Interiér Bornu je však svébytný, s jinak tvarovanou palubní deskou i výdechy než v ID.3. Jiný je i sportovní volant s dvojicí výrazných tlačítek. Minimalistickou palubní desku pak zdobí plovoucí dotykový displej multimediálního systému, který má standardně úhlopříčku 12 palců. Nechybí tu přitom udržitelné materiály, jako je čalounění tkaninou z příze Seaqual, vyráběnou z recyklovaných plastů vylovených z moře, nebo ekologická tkanina z mikrovlákna Dinamica.

Samozřejmě nechybí za nejmodernější výbava, spjatá s platformou MEB. Je tu hlasové ovládání, přístup k online službám nebo průhledový displej s rozšířenou realitou. Z asistenčních systémů je tu zase prediktivní adaptivní tempomat, asistent pro automatizovanou jízdu nebo asistent pro stav nouze, který v případě indispozice řidiče vozidlo sám zastaví.

V době premiéry Cupra zatím hovoří o dvou výkonových variantách Bornu. První se chlubí výkonem 110 kW a točivým momentem 310 N.m, která se spoléhá na akumulátor s využitelnou kapacitou 45 kWh. Za příplatek však bude možné pořídit i silnější provedení se 150 kW, u něhož bude možné vybírat z baterií s kapacitou 58 kWh nebo 77 kWh. A pokud by ani to nestačilo, půjde pro něj objednat paket e-Boost, který výkon navýší až na 170 kW.

Cupra Born: Základní technická data nabízených variant
Výkon [kW] 110 150 170 170
Točivý moment [N.m] 310 310 310 310
Kapacita baterií [kWh] 45 58 58 77
Dojezd dle WLTP [km] 340 420 420 540
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,9 7,3 6,6 7

Ve všech případech se Born spoléhá na synchronní elektromotor s trvalými magnety nad zadní nápravou, zajišťující pohon výhradně zadních kol. Kapalinou chlazený akumulátorový systém s lithium-iontovými články je uložen v podlaze. S největší sadou baterií má elektrická Cupra podle metodiky WLTP ujet až 540 kilometrů na jedno nabití.

Základem je logicky koncernová platforma MEB pro elektromobily. Optimalizovaný podvozek tvoří vzpěry MacPherson vpředu a vyspělé pětiprvkové závěsy vzadu. Automobil se nicméně spoléhá na účinnější brzdový systém nebo širší pneumatiky s šířkou běhounu 235 mm u příplatkových 20" kol, což má zajistit sportovnější vlastnosti. K dispozici budou rovněž adaptivní tlumiče se specifickým nastavením Cupra, stejně jako osobitý elektronicky řízený stabilizační systém ESC Sport s vylepšenou charakteristikou ovládání brzdové soustavy. Díky uložení sady akumulátorů uprostřed mezi nápravami je hmotnost vozu rozložena mezi nápravy v téměř dokonalém poměru 50:50.

Cupra Born se podle původních plánů měla prodávat se znaky Seatu, ostatně poprvé debutovala v roce 2019 ve formě konceptu Seat el-Born. Loni však vyšlo najevo, že bude nabídnut se znaky Cupry, s čímž následně souvisela změna stylu i sportovnější ladění.

Výroba odstartuje v září v německém závodě Cvikov, kde se Born bude vyrábět po boku svého bratra, Volkswagenu ID.3 nebo Audi Q4 e-tron. Do budoucna nepůjde o jediný elektromobil značky, Cupra již potvrdila, že pro rok 2024 vznikne i velké elektrické SUV vycházející z konceptu Tavascan.

Video se připravuje ...

David Bureš
Diskuze (53)

Doporučujeme

26. 5. 2021 14:49
Re: Hothatch
Přesně, místo nahánění jízdních zážitků by takový elektromobil pro uvědomělého občana budoucnosti měl nabízet například nějaký režim motivace k ekologické jízdě. Třeba za každý úsporně ujetý kilometr přičíst uživateli (slovo řidič je taky fuj) jednu kytičku na jeho digitální účet. Za dostatečný počet kytiček by potom uživatel obdržel možnost jedné jízdy navíc, protože počet jízd osobním vozem musí být v budoucí harmonické společnosti také regulován.
26. 5. 2021 12:31
Re: Každý tlak zákonitě vyvolává protitlak...
Také si myslím. Podle mě je dávání masa do zásuvek a kopání do aut zcela mimo a neúčinné. A chytře ještě pod kamerami. :-)

Za dané situace je dnes zatím nejjednodušším, nejpohodlnějším, nejlevnějším a legálním řešením pro odpůrce e-aut je nekupovat. Důsledně, ani domů, ani dětem, ano manželce, ani jen "do města", ani do firmy, ani nové, ani ojeté....... , když tedy chtějí nějak bojovat, vyjádřit nesouhlas.

Ekonomické tlaky, mediální masáž a omezování ICE komplexně se zatím ještě dá vydržet.
Avatar - speedfred
26. 5. 2021 10:22
Re: Každý tlak zákonitě vyvolává protitlak...
Tiež sa mi to moc nepáči, ale až tak nasilu nám ich ešte "necpou".
26. 5. 2021 09:45
Re: Každý tlak zákonitě vyvolává protitlak...
Choré je hlavně cpát všem potenciálním zákazníkům nepraktické a drahé zkratomobily!!! :-O :no:
Avatar - twistedTSD
26. 5. 2021 02:02
Re: Hot-hatch?
Škoda slov, naštěstí je to minulost.