Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Cupra Formentor VZ5 – Neudělá pětiválci ostudu?

Stanislav Švarc
Diskuze (71)

Prvnímu svébytnému vozu značky Cupra se dostalo pozoruhodné výsady. Konstruktéři si mohli „půjčit“ přeplňovaný pětiválec, který známe z ostrých modelů Audi.

Design, interiér


Vznikl tak Formentor s přídomkem VZ5, který doplňuje verze VZ s výkonem přes 180 kW. VZ je přitom zkratkou španělského slova „veloz“ s významem rychlý. Číslo pět pak samozřejmě odráží právě pětiválcový motor.

Na pohled se VZ5 od VZ liší spíše detaily. Vpředu si můžeme všimnout masky chladiče s matně černým rámečkem, odlišná je také spodní část nárazníku s novou mřížkou otvoru pro přívod vzduchu a dostalo se také na karbonový spoiler.

Výrobce dále vyzdvihuje rozšířené podběhy, do nichž se musela vejít větší kola. Zatímco verze VZ stojí na devatenáctkách a pneumatikách o rozměru 245/40, VZ5 jezdí na dvacítkách obutých do běhounů 255/35. Za koly v barvě mědi vykukují třmeny brzdové soustavy Akebono – opět v měděném odstínu.

Asi největší rozdíly najdeme na zádi, kde zaujme difuzor z uhlíkového kompozitu doplněný o čtyři koncovky výfukové soustavy s měděnou (jak jinak) povrchovou úpravou. Zvláštní je jejich umístění, koncovky jsou totiž poskládané nad sebou.

A ještě než se podíváme do interiéru, pro úplnost zmíním, že pro Formentor VZ5 jsou k dispozici laky Černá Midnight, Šedá Magnetic a Modrá Petrol. Poslední dva uvedené jsou matné. Cupra však ještě nabízí limitovanou edici (999 vozů) s karoserií v odstínu Šedá Taiga. Celkem má být vyrobeno 7000 exemplářů verze VZ5.

Cupra Formentor VZ5 Cupra Formentor VZ5

Tohle už známe

Vnitřek snad můžeme přelétnout stručně, ve verzi VZ5 na nás totiž žádné výrazné překvapení nečeká, interiér odpovídá dříve testovaným Formentorům VZ. Takže jestli vás zajímají informace o prostoru a velikosti zavazadlového prostoru, odkážu vás na kolegy. Já se s dovolením budu věnovat spíš postřehům šoférským.

Po usednutí za volant potěší poměrně nízký posaz, „řidičtější“, než bych od crossoveru asi čekal. Dojem navíc zlepšuje možnost sedět v mém oblíbeném stylu „krátké ruce, dlouhé nohy“. Velice slušná jsou sedadla, příjemný je také multifunkční volant. Ani ne tvarem, jako spíš řešením ovládacích prvků. Cupra se naštěstí vykašlala na nějaké dotykové nesmysly a na volantu najdeme normální tlačítka. Líbí se mi i logika ovládání, zvlášť práce s nastavováním digitálního přístrojového panelu je vyřešena velice blbuvzdorně.

Mně osobně vcelku vyhovují také samotné schopnosti digitální přístrojovky, v Cupře jsem si snadno našel rozvržení, které mi vyhovuje. Stačí mi dva kulaté budíky a údaje o spotřebě a dojezdu. A líbí se mi, že ve Formentoru si můžete na displeji zobrazit teploty důležitých provozních kapalin. Nešťastné je, a upozorňovali na to už Standa s Filipem, že když si chcete přenastavit jízdní asistenty (hlavně vypnout hlídání jízdy v pruzích) právě přes přístrojový štít, nevrátíte se do vašeho prostředí. Zobrazení se z nějakého důvodu přepne na výchozí layout.

Proto jsem raději Lane Assist deaktivoval přes infotainment. A s tím souvisí další výtka: nechápu, že se někam, kamkoli, nevešlo tlačítko pro vypnutí systému stop-start. Ještě horší je, že deaktivaci výrobce schoval až do nabídky Smart Assistants a že se k ní musíte vyloženě proklikat. Existuje pak ještě zkratka přes delší podržení prstu na dotykové ploše s „vypínací“ ikonou, ale to mi taky nepřijde jako příliš uživatelsky přívětivé řešení. Samotný infotainment jinak není špatný, je poměrně přehledný a i když mu občas něco trvá déle, přijde mi, že nabízí prostředí a uspořádání nabídek povedenější než ve vozech Volkswagen a Škoda.

Cupra Formentor VZ5 Cupra Formentor VZ5

Zato ta dotyková lišta pod obrazovkou, ta by v této podobě měla z auta zmizet. Protože není osvícená, je dost obtížné ji používat ve tmě – nevidíte totiž, jestli zrovna saháte po části vyhrazené pro úpravu teploty ventilace nebo pro ovládání hlasitosti médií. Časem si možná na rozvržení jednotlivých částí zvyknete a zvládnete lištu obsluhovat poslepu, ale přijde mi, že v koncernu zbytečně vymýšleli složitosti. Hlasitost lze naštěstí snadno regulovat kolečkem na volantu. S klimatizací si zase samozřejmě můžete hrát v infotainmentu.

Zmínit bych chtěl ještě zajímavý výhled z kabiny, moc se mi líbí netradičně vyboulená a poměrně dlouhá přední kapotu, zato výhled vzad je trochu omezený.

Motor, jízdní vlastnosti


S charakterem

Napříč uložený, turbodmychadlem přeplňovaný řadový pětiválec o objemu 2,5 litru ve Formentoru VZ5 poskytuje nejvyšší výkon 287 kW (390 koní) mezi 5700 až 7000 otáčkami za minutu a maximální točivý moment 480 Nm mezi 2250 až 5700 min-1. Spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol s mezinápravovou spojkou a variabilním rozdělováním točivého momentu mezi kola na zadní nápravě.

Určitě je vám jasné, že s touto výbavou španělský crossover musí být rychlý. Jasně, že je... Dokáže být až drtivě rychlý, stačí šlápnout na plyn a následný zátah vás spolehlivě zatlačí do sedačky. Obzvlášť působivá je akcelerace z místa, případně z nižších rychlostí. Spojení síly motoru, rychle řadící převodovky a úžasné trakce (které samozřejmě nejvíc pomáhá všech kol) umí sebrat dech. Doslova, všiml jsem si, jak spolujezdci při takových pokusech vážně na chvíli přestali dýchat. A parádní je pochopitelně také dynamika v běžném provozu, výkonný motor se hodí hlavně při předjíždění.

Video se připravuje ...

Přesto se nemohu zbavit dojmu, že ve srovnání s pětiválcem v Audi RS3, které jsem testoval poměrně nedávno, je jednotka ve Formentoru lehounce „uklidněná“. Zvlášť ve středních otáčkách na mě nepůsobila tak živě a ochotně jako motor v Audi, zaujala mě také drobná prodleva v tahu, která se občas objevuje po přeřazení – a bavíme se o chování v nejsportovnějším jízdním režimu Cupra. Jako by v tomto autě pětiválec potřeboval o maličko víc času k nadechnutí, v RS3 se mi zdál ostřejší, pohotovější. Ve vyšších otáčkách ovšem motor šlape brutálně. Ale nechápejte mě špatně, pořád jde o mimořádně schopnou a charakterní strojovnu s pohotovými reakcemi. Navíc má – zvláště na současnou dobu – příjemný zvuk, takový sympaticky naštvaný. Krásně o sobě dává vědět i turbo.

Zajímavé je, jak velký vliv má na pohonné ústrojí přepnutí do komfortního jízdního režimu. Motor se najednou uklidní, ztichne a zvlášť převodovka jako by se občas nechtěla pustit do práce. I v Cupře se bohužel objevuje typická „koncernová“ prodleva, kdy se občas po šlápnutí na plyn chvíli nic neděje. A když kvůli tomu zatlačíte na pedál o něco důrazněji, najednou se převodovka probudí, podřadí a místo plynulého zrychlení dostanete nepříjemný kopanec.

Cupra Formentor VZ5 Cupra Formentor VZ5

A spotřeba? Pochopitelně záleží, jak moc pětiválec ždímete. Při normálním používání jsem jezdil po Praze za 13,2 l/100 km, mimo města a dálnice za 8,1 l/100 km a po dálnici (motor mimochodem při 130 km/h točí asi 2200 otáček) za 9,7 l/100 km. Ostřejší zacházení na silnicích v Krušných horách ovšem znamenalo odběr hodně přes dvacet na sto.

Sportovní i komfortní

Pětiválcový Formentor převzal z verzí VZ podvozkové technologie s víceprvkovou nápravou vzadu a vzpěrami McPherson vpředu, ve srovnání s nimi má však o 10 milimetrů nižší světlou výšku. Ve výbavě najdeme adaptivní tlumiče s 15 úrovněmi nastavitelného tlumení a už zmíněná 20palcová kola obutá do pneumatik 255/35. Dohromady to funguje až překvapivě dobře.

VZ5 je ve všech jízdních režimech poměrně pohodlná, nejvíc samozřejmě v komfortním jízdním setupu. Ve sportovním podvozek citelně ztuhne, ale nikoli nesnesitelně, stále jde o velice přijatelný kompromis. O nerovnostech samozřejmě ve Formentoru vědět budete, ale rozhodně po pár kilometrech nevylezete naklepaní, s migrénou a bolavými zády.

Ano, i v komfortním nastavení mizerná silnice zůstane mizernou silnicí, ale spíš v tom smyslu, že o ní budete vědět prostřednictvím práce kol a tlumičů, ne že budete v autě trpět. Velká kola se sportovním obutím například trochu bubnují na městské dlažbě a jsou hlučnější na hrubém povrchu. Jen na opravdu velkých a ostrých nerovnostech se občas ozve tlumená rána. Důležité však je, že kola na rozbitém povrchu neodskakují a vůz ani netancuje ve vyjetých kolejích. VZ5 se dá naprosto v pohodě používat jako dopravní prostředek na každý den.

Pak je tu ještě druhá tvář. A také sympatická. Formentor VZ5 se na crossover vážně moc hezky řídí…

Významnou roli hraje Torque Splitter, který umí rozdělovat hnací sílu variabilně mezi jednotlivá zadní kola. Stejně jako u dalších koncernových vozů s tímto systémem poměr rozdělování hnací síly závisí na úhlu otočení volantu, poloze pedálu plynu, příčném zrychlení, otáčení vozu kolem svislé osy nebo aktuální rychlosti. Jeho smyslem je potlačení nedotáčivosti. A daří se mu to.

Torque Splitter totiž v případě potřeby posílá více hnací síly na vnější, více zatížené kolo, čímž pomáhá příď vozu tlačit dovnitř a držet ji ve směru, jaký požadujete, příď vám pak neutíká z oblouku ven. Vhodnou prací s plynem dokonce můžete dosáhnout přetáčivosti a na výjezdu se sklouznout, zvlášť když vypnete stabilizaci a kontrolu trakce. Přetáčivost přitom nastupuje čitelně a naprosto přirozeně.

Cupra Formentor VZ5 Cupra Formentor VZ5

Formentor VZ5 snese a zvládne opravdu hodně. Ano, v některých nájezdech do zatáčky už se přece jen může projevit těžší příď, ale musíte jet opravdu pilu, abyste si drobného náznaku těžkopádnosti všimli. Po drtivou většinu času vás naopak překvapí, kolik přilnavosti poskytuje přední náprava, jak snadno se tento crossover stáčí, jak ochotně mění směr a jak pevně se dokáže držet stopy.

Auto se i při hrubém zacházení dovede krásně nacpat přesně tam, kam chcete a kam ho posíláte volantem. A díky vektorování točivého momentu můžete velice brzy na plyn, takže zatáčky Formentor VZ5 drtí na crossover neskutečným způsobem. Vypíchnout musím také přesné a zajímavě jemné řízení.

Zapomenout nesmím na brzdy. Soustava s šestipístkovými třmeny Akebono a kotouči o průměru 375 mm vpředu odvádí skvělou práci, potěší účinkem, způsobem dávkování i trvanlivostí.

Závěr


Závěr

Cupra Formentor VZ5 je pozoruhodné auto. Přestože se nedokážu zcela přenést přes fakt, že Cupra možnost vzít si skvělý pětiválec využila zrovna pro crossover (i když chápu proč), oceňuji, že v dnešní době vůbec vznikl další vůz s touto charakterní jednotkou.

Hlavně však musím uznat, že VZ5 je moc dobré auto, které spojuje každodenní použitelnost s výborným jízdním projevem. Formentor tak exkluzivnímu motoru rozhodně nedělá ostudu, vlastně ho docela dobře doplňuje.

Na druhou stranu si nemohu odpustit poznámku, že v Audi RS3 najdete spolu s pětiválcem vůz sportovnější i zábavnější a celkově po řidičské stránce na vyšší úrovni. Ale to neberte jako výtku, civilnější crossover Formentor VZ5 cílí na jiné zákazníky. 

Za unikátní spojení Cupry a pětiválce si ovšem musíte připlatit. Za Formentor VZ5 si Cupra účtuje 1.869.900 Kč, o 410.000 Kč více než za 310koňový čtyřválec.

Nejlevnější verze modelu 839.900 Kč (Cupra Formentor 1.5 TSI 6MT)
Základ s testovaným motorem 1.869.900 Kč (Cupra Formentor VZ5)
Testovaný vůz bez příplatků 1.869.900 Kč (Cupra Formentor VZ5)
Testovaný vůz s výbavou 1.910.700 Kč (Cupra Formentor VZ5)

Plusy

  • Výborná dynamika
  • Skvělé jízdní vlastnosti
  • Komfort pro každodenní používání
  • Charakterní motor
  • Bohatá výbava
  • Zajímavý zvuk

Minusy

  • V některých ohledech horší ergonomie ovládání
  • Výrazně vyšší cena
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (71)

Doporučujeme

Cupra Formentor VZ5
Cena základní sestavy 1 869 900 Kč
Výbava základní sestavy 20" kola z lehkých slitin, 6pístkové brzdy Akebono - pevné třmeny, vnitřně chlazené vrtané kotouče s průměrem 375 mm vpředu, rozdělovač točivého momentu a Drift Mode, Matrix LED světlomety, karbonové aero doplňky, Top View kamera vč. zadní parkovací kamery, bezdrátová nabíječka telefonu, ambientní osvětlení, kožený multifunkční volant s pádly pro řazení a vyhříváním, sportovní přední sedadla s vyhříváním, navigační systém s 12" dotykovým displejem, 2x USB-C vpředu a 2x USB-C vzadu, bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto, progresivní řízení Servotronic, adaptivní regulace podvozku, prediktivní adaptivní tempomat, Side Assist, Exit Assist, Exit Warning, rozpoznávání dopravních značek, Travel Assist, parkovací asistent, Cupra Connect, černé čalounění stropu, sportovní výfukový systém, automatická 3zónová klimatizace, digitální přístrojový štít (10,25"), zásuvka 230 V v zavazadlovém prostoru a další. Kč
Cena testované sestavy 1 910 700 Kč
Výbava testované sestavy Pre-crash Assist (4.500 Kč), bezdotykové elektrické ovládání 5. dveří (14.900 Kč), BeatsAudio (13.900 Kč), Alarm (7.500 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2480
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 287 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 480 / 2250 - 5700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.3 / 7.5 / 9.3
Emise CO2: 212
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1685 / 445
Rozměr pneu: 255/35 R20
Cupra Formentor VZ5
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1839
c) výška (mm): 1511
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1559
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
24. 7. 2022 08:27
RS3
Může mi někdo vysvětlit, proč si mám koupit tohle místo RS3, když je RS3 levnější?
Avatar - donPedro
22. 7. 2022 12:44
Re: Herrero vs. Schmied
Tož OK, dík za info :yes: kdo by čekal, že Koncern dá lepší techniku do Cupry nežli do Audi ,,,
Avatar - Ham.
21. 7. 2022 18:14
Re: Herrero vs. Schmied
Cupra je a) rychlejší v přímce (protože nižší hmotnost), za b) zábavnější (protože má torque spliter), c) rychlejší na okruhu (protože má zadní vektorování toč. momentu, Q3 RS nikoliv). V konkrétních číslech 0-200 14,3 vs 15,7 a na Contidromu 1:34,63 vs 1:36,33
21. 7. 2022 16:52
Re: Herrero vs. Schmied
no můžeš tam přidat co chceš, ale Cupra bude nejlevnější.
Avatar - iudex
21. 7. 2022 15:14
Re: Re: Re: Re: Konečne dáva zmysel
Tak to je na debatu kto v akom aute vyzerá ako trtko, ja takto nikoho nesúdim. Ja som naopak zástancom toho, aby išiel na okruh každý, nech vie, ako sa jeho auto správa v extréme, aspoň bude potom bezpečnejší (pre seba i ostatných) na normálnych cestách.
A tiež si stále myslím, že Formentor VZ5 bude na tom jazdne veľmi podobne ako bežné hotheče, ešte raz sa pozri na túto fotku: https://1884403144.rsc.cdn77.org/…pbWc/7808662.jpg?… to auto má svetlú výšku a v zásade aj proporcie ako bežný hatch, žiadna vysoká krabica na kolesách ako typické SUV. Takže ono to bude jazdiť ako iné (hot)hatchbacky. A názor, že s hothečom bude diametrálne odlišná zábava než s týmto, je vcelku na zasmiatie. Proste ani bežný FWD či AWD hotheč nie je nejaká super zábavná jazda, to si nenahovárajme, takže rozdiely medzi HH a Formentorom VZ5 budú minimálne až neciteľné.