Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ČZ 250 typ 455 rozhodně není jen přejmenovaná Jawa. Prohlédněte si zachovalý exemplář

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)

ČZ na počátku šedesátých let dvacátého století uvedla model 250 typ 455, který na první pohled působí dojmem, že je to jen lehce upravená Jawa 250 ze stejné doby, ale skutečnost je poněkud odlišná, což dokazuje i exemplář, s nímž jsme měli tu čest se seznámit.

Společnost dnes známá jako ČZ byla založena již v roce 1919, tehdy však pod jménem Jihočeská zbrojovka, odkazujícím na její zaměření, jimž byly střelné zbraně. Do světa jedné stopy se tato firma vydala až o deset let později a to s výrobou jízdních kol, na něž v roce 1932 navázala kola motorová a o dva roky později i první motocykl ČZ 175. V následujících letech tento typ doplnila rodina modelů se vzduchem chlazenými dvoutaktními motory o objemech 250, 350 a 500 kubických centimetrů.

Po skončení druhé světové války uvedla společnost se sídlem v jihočeských Strakonicích na trh novou generaci maloobjemových motocyklů ČZ 125 a 150. Tyto motocykly byly průběžně modernizovány a jejich poslední provedení se udržela ve výrobě do roku 1954. Tehdy se však již pracovalo na tzv. jednotné nebo také národní řadě motocyklů, kterou představovaly stroje značek Jawa a ČZ s prakticky identickou konstrukcí a designem, lišící se pouze objemy motorů.

Za výchozí bod této řady lze označit motocykl Jawa 250 typ 353, který byl představen na podzim roku 1953. Ten s ohledem na poválečnou dohodu o rozdělení kubatur mezi výrobce doplňoval u značky Jawa ještě model s motorem o objemu 350 kubických centimetrů, zatímco ČZ nabízela motocykly se vzduchem chlazenými dvoutaktními jednoválci o objemech 175, 150 a 125 kubických centimetrů. Spojení značek Jawa a ČZ se udrželo do roku 1959 a od roku následujícího se opět vydávají každá svým vlastním směrem, i když samozřejmě s jistými omezeními.

ČZ se v první řadě zaměřila na zlepšování dosavadních modelů 125 typ 355 a 175 typ 356. Výsledkem jsou jejich sportovnější nástupci, které lze identifikovat mimo jiné úpravy i díky jedinému výfuku. Za zásadní novinku značky ČZ na počátku šedesátých let lze označit model 250 typ 455, který byl uveden v roce 1961. Strakonická firma s tímto strojem porušila někdejší dohodu a nabídla motocykl, který stál přímo proti dvěstěpadesátkám značky Jawa. Za vývojem tohoto modelu stálo několik faktorů, z nichž k těm hlavním patří především poptávka ze strany zahraničních zákazníků.

ČZ 250 typ 455 sice na první pohled působí dojmem, že se jedná o motocykl značky Jawa s logem jihočeské společnosti na nádrži, ale ve skutečnosti zde byla celá řada odlišností. Hlavní z nich představuje motor, protože jihočeská firma nepoužila dvěstěpadesátku značky Jawa, ale na základech své stopětasedmdesátky si vyvinula vlastní pohonnou jednotku. Tento vzduchem chlazený dvoutaktní jednoválec s vrtání 66 mm a zdvihem 72 mm poskytoval z objemu 246,3 kubických centimetrů nejvyšší výkon 9,49 kW (13 k) a charakterizoval jej jediný výfuk. Převodovka byla čtyřstupňová a brzdy bubnové vpředu i vzadu.

Motocykl s rozvorem kol 1300 mm vycházel ze stopětasedmdesátky i konstrukcí rámu a podvozku. Standardní provedení stálo na 16palcových kolech a jezdec usazený na sedle ve výšce 730 mm měl pod sebou stroj, jehož hmotnost se s plnou nádrží pohybovala kolem 125 kg. Vlajková loď značky ČZ ve srovnání s konkurenční dvěstěpadesátkou značky Jawa vynikala o zhruba 10 kg nižší hmotností a i díky tomu představovala poněkud sportovnější a lépe ovladatelný motocykl, alespoň podle měřítek první poloviny šedesátých let.

ČZ 250 typ 455 je sympatickým svědkem své doby, což ostatně velmi dobře dokazoval exemplář z roku 1962, který jsme měli k dispozici pro focení. Tento konkrétní motocykl se do dnešních dnů dochoval včetně původního černého laku a neoriginální je na něm prakticky jen modernější klakson a naopak starší typ tachometru. Pohonná jednotka tohoto stroje na rozdíl od dnes již úzkostlivě ochraňovaného laku a všech jeho šrámů, které přinesl čas, prodělala před zhruba 1500 kilometry generální opravu.

Vedle svých linií dnes tato ČZ 250 typ 455 přitahuje pozornost i kdysi téměř všudypřítomným zvukem vzduchem chlazeného dvoutaktního motoru, z nějž se dnes stává vzácnost. Kouzlo tohoto stroje dnes tkví v jeho bezprostřednosti.

Ve srovnání s moderními motocykly shodného objemu motoru a stylu jsou dynamické schopnosti v čele s maximální rychlostí kolem 115 km/h, jízdními vlastnostmi či účinnosti brzdového systému minimálně diskutabilní, ale kouzlo tohoto motocyklu je v jeho bezprostřední komunikaci s jezdcem a pozitivních reakcích okolí. Současný majitel, který tento motocykl vlastní posledních osm let, to potvrzuje a uvádí, že svou dvěstěpadesátku využívá pravidelně v běžném provozu a rád s ní vyráží i na delší cesty.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - pradeda777
15. 3. 2020 10:45
Re: ČZ byla vždycky o kousek výš...
Starší brácha koupil v roce 1963 ČZ 250 sport. Byla s hrazdičkou a rychlopalem. Později na ni dal přední blatník z Pionýra a dokonce s ní jezdil i motocross.
http://img19.rajce.idnes.cz/…50614_100918.jpg
Avatar - Ja Prvni 123
14. 3. 2020 22:35
ČZ byla vždycky o kousek výš...
Tedy minimálně potom.
Hlubší historii neznám. Ale měl jsem někde na konci osmdesátých let soukromou ČZ 175 - typ 477, a služební Jawu 250... ta Jawa měla být lepší, jako dvouválec 250... ale nebyla.

Jenom uložení ojničních čepů bylo nebe a dudy - prostě zbrojaři se nezapřeli.