Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Duster 1.3 TCe EDC vs. SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT – Souboj s kompromisy!

Martin Jeník Martin Jeník 31. 7. 2022 • 23:17
70
5
Zobrazit náhledy (70)
Dacia Duster 1.3 TCe EDC vs SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT Stejnou grafi ku přístrojů drží dacia řadu let a vypadá už zastarale stejně jako monochromatický displej palubního počítače Dacia Duster 1.3 TCe EDC Palubní deska je kvalitně zpracovaná, ale plasty jsou tvrdé. Klimatizace se ovládá intuitivně, je však výhradně jednozónová. Ve schránce před voličem automatu nechybí konektor USB-A a 12V zásuvka. Dacia Duster 1.3 TCe EDC Dacia Duster 1.3 TCe EDC Přes osmipalcový středový displej se nastavuje většina funkcí vozu a je to také jediné místo, kde přehledně vidíte všechna data z palubního počítače. Na stranách jsou dotykové plošky, klasická tlačítka chybějí. Dacia Duster 1.3 TCe EDC Dacia Duster 1.3 TCe EDC Vzadu vyšším jedincům zbývá před koleny jen drobná rezerva, chválíme slušně podepřená stehna i možnost podsunout nárty. Výdechy klimatizace zde nejsou, ale nechybějí dva konektory USB-A. Posaz vpředu je kompromisní, chtělo by to mít možnost více přitáhnout volant. Levé koleno omezuje výrazné madlo, pravé je opřené o středový panel. Dacia Duster 1.3 TCe EDC Kromě základní verze jsou u dusteru standardem elektrická okna i vzadu, tivoli je má vždy. Samočinné dojezdy lze mít u obou vozů pouze u řidiče. Vyhřívání sedadel u dacie stojí 6000 Kč, ovládání je však ne zcela prakticky přímo u sedadla, občas si přitopíte omylem Loketní opěrky nejsou posuvné ani polohovatelné, ale jsou umístěné v dobré výšce. U dusteru je součástí až nejvyšší výbavy a ukrývá jen malou schránku, v tivoli je větší a nabízí praktický průchod na kabel. Dacia Duster 1.3 TCe EDC Dacia Duster 1.3 TCe EDC Dacia Duster 1.3 TCe EDC Duster si je vědom, že na prudké změny směru není stavěný, proto velmi brzy a rázně zasahuje stabilizace. Zadní kolo se sice výrazně zvedá, ale bezpečný průjezd to neohrožuje. Dacia Duster 1.3 TCe EDC Dacia Duster 1.3 TCe EDC Dacia Duster 1.3 TCe EDC Dacia Duster 1.3 TCe EDC Dacia Duster 1.3 TCe EDC Vzhledem ke kompaktní délce nabízí duster opravdu veliký a dobře skladný kufr, předokolkám velmi pomáhá možnost umístit rezervu pod auto. Díky tomu se dočkáte solidní výšky 55 cm. Háčky na bocích jsou sice pevné, ale poslouží. Třináctistovka o výkonu 110 kW je tím nejsilnějším motorem, který lze v jakékoli dacii mít. Jede velmi přesvědčivě a mimo dálnici držíte průměr pohodlně do šesti litrů. Dvouspojková převodovka je pomalejší, ale kromě rozjezdů řadí intuitivně. Dacia Duster 1.3 TCe EDC Dacia Duster 1.3 TCe EDC Dacia Duster 1.3 TCe EDC Dacia Duster 1.3 TCe EDC Za příplatek 14 900 Kč nabízí tivoli 10,25“ displej s moderní grafi kou a řadou různých zobrazení. Palubní počítač nabízí dvě paměti: A a B. Průměrná spotřeba se však nepochopitelně zobrazuje pouze jedna a zobrazuje a nuluje se zvlášť. SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT Interiér tivoli působí výrazně hodnotnějším dojmem, čemuž pomáhají stříbrné dekory i aspoň zčásti měkčené materiály. Nechybí 12V zásuvka, dokonce ani zapalovač, konektor USB-A najdete v loketní opěrce. SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT Středový tunel je mohutný, ale zase nabízí tlačítka na vše potřebné. Menu displeje je přehledné, ale zobrazuje se pouze v odstínech modré. Nedostatkem je absence vestavěné navigace, za kterou nelze ani připlatit. SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT V ssangyongu najdete vlevo od volantu praktická tlačítka mimo jiné na ztlumení jasu přístrojů SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT Ve druhé řadě oceňujeme dostatek místa před koleny i nad hlavou a prostřední pás ukotvený v sedačce. Kromě výdechů klimatizace však chybějí i konektory USB. I v tivoli máte dobře podepřená stehna, ale sedáky jsou kratší. Pozice sezení vpředu je přirozenější než v dusteru a lze sedět výrazně níže, vadí nám však velmi široký středový panel, který překáží pravé noze. SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT Ssangyong zvládá vyhýbací manévr dynamičtěji a s menšími náklony. Od zakleknutých kol se však ozývají rázy i při pouhém přejezdu spár na letišti. Výraznou nedotáčivost stabilizace krotí jen částečně. SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT Rezervu si dnes už do tivoli ofi ciálně objednat nelze, testovaný vůz ji nicméně měl a pod podlahou zabírá opravdu hodně místa. Využitelnost kufru tím hodně utrpí a proti dusteru odvezete podstatně méně. Nepraktické jsou i nízko umístěné háčky. SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT Patnáctistovka z vlastní produkce zaujme slibným výkonem 120 kW, bohužel je však spojena s příliš dlouze odstupňovaným automatem, který se motor zdráhá vytočit. Pocitově je tak jednotka mdlá. Spotřebu se nám ani při klidné jízdě nepodařilo stáhnout pod sedm litrů. SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT

Vybíráte-li nové auto za rozumné peníze, možná se zabýváte otázkou, které ze dvou nejlevnějších kompaktních SUV je lepší. Dacia Duster, nebo SsangYong Tivoli Grand? Srovnali jsme je s pře pl ňovanými zážehovými čtyřválci a automaty.

Dacia Duster léta platí za nejdostupnější SUV. Průběžnému zdražování však neušla ani ona a aktuálně její cenovka s litrovým tříválcem začíná na 367.500 Kč. Velmi zajímavou alternativou se proto stávají ssangyongy, které atraktivní ceny zatím drží stále. K dusteru rozměrově pasuje jak Tivoli Grand (od 444.900 Kč), tak i korando (519.900 Kč). My jsme sáhli po levnějším z nich, neboť Tivoli Grand dokáže být při porovnání verzí s automaty dokonce levnější než dacia. Korejec se totiž nabízí s jedinou výbavou a jediným motorem – přeplňovaným čtyřválcem 1.5 e-XGDi (120 kW). Příplatek za automat s hydrodynamickým měničem činí jen 32.900 Kč, takže přijde na 477.800 Kč. Zato Dacii Duster ve verzi 1.3 TCe (110 kW) s dvouspojkou lze mít pouze v nejvyšší specifikaci Journey a vyjde už na 550.500 Kč.

Stále populárnější kombinace kompaktního SUV a automatické převodovky tedy hovoří pro korejského SsangYongu. Značka, která v minulosti už několikrát bojovala o přežití, se v tuzemských prodejích statečně dere nahoru. Za prvních pět měsíců se prodalo 1157 ssangyongů, což je trojnásobek proti loňsku. V žebříčku to znamenalo posun ze 24. na 15. místo a překonání třeba Citroënu, Mazdy či Volva, o Hondě, Suzuki či Fiatu ani nemluvě.

Levný a levnější?

Dacia Duster se aktuálně nabízí ve třech stupních výbavy. Model Essential (od 367.500 Kč) nabízí jen základní prvky, jako je rádio s Bluetooth, elektrická přední okna nebo palubní počítač. Lépe použitelný je stupeň Expression (od 400.500 Kč), který přidává manuální klimatizaci, tempomat, mlhovky, 16“ litá kola, zadní parkovací senzory či zadní elektrická okna. Vrcholné provedení Journey (od 437.500 Kč), jediná možnost u testovaná verze s automatem (od 550.500 Kč), obsahuje dále zadní parkovací kameru, elektrická zrcátka, automatickou klimatizaci, 17“ litá kola, navigaci či systém hlídání mrtvého úhlu. Z příplatků zaujme třeba panoramatický kamerový systém za 7000 Kč či bezklíčkové ovládání za 6000 Kč.

Tivoli Grand je specifické nabídkou pouze jediné verze Style a jediného motoru. Cena začíná na 444.900 Kč s manuální převodovkou, automat je dražší o 32.900 Kč. Ve výbavě nechybějí elektrická okna vpředu i vzadu, tempomat, manuální klimatizace, mlhovky, rádio či parkovací kamera. Aktuální akční paket Style+ přidává za pouhých 10.000 Kč ještě zadní parkovací senzory, vyhřívání předních sedadel a volantu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, 16“ litá kola a zatmavená zadní okna. Alternativou může být rovněž zvýhodněný paket Sport, který se liší 18“ koly a zadním spoilerem – stojí 18.900 Kč. Doporučili bychom ještě již nezvýhodněný balíček Tech (21.900 Kč), který obsahuje dešťový senzor, bezklíčkový přístup, samozatmavovací vnitřní zpětné zrcátko, bezklíčkové nabíjení mobilu a samočinné dojezdy (aspoň) u řidičova okna.

Video se připravuje ...

U ssangyongu můžete počítat se zárukou 5 let/100.000 km, je však vykoupena drahými servisními prohlídkami. Za 100.000 km zaplatíte v průměru 62.678 Kč. Dacia nabízí standardně 3 roky/100.000 km, pětiletá garance stojí 5990 Kč, dále si lze předplatit i servisní balíčky, předepsaná údržbu do nájezdu 100.000 km poté vyjde na 17.990 Kč.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Odemknout článek

Už mám předplatné -

Doporučujeme

Témata
3. 8. 2022 12:22
Re: Jasně
:yes:
2. 8. 2022 23:30
Re: Jasně
Také jsem jel a naprosto s tebou souhlasím. Korando je dotaženější auto (a je to koukatelné), ale ten cenový rozdíl je tak nějak akorát. Tahle dvě auta jsou dnes super nabídka.

Ps.: To premium je zvěrstvo. A opravdu věřím, že dva "Premium" články jsou právem v sekci "Nejčtenější" :-[]
2. 8. 2022 08:47
Re: Jasně
Projel jsem to jak s manuálem, tak automatem. Manuál upaluje velice obstojně automat je pomalejší, ale jak píší v SM, jede reálně velice slušně (0-100 za 9 s na 160 za 22.4 s,). Ostatně v testu vyzdvihují jeho prostornost, kvalitu zpracování, odhlučnění, výbavu. Kufr je hluboký 60 cm, jen nesmí mít rezervu, ta jeho hloubku významně limituje. Auto se mi nelíbí designove, ale neshledávám na něm žádné významné mouchy. Je dostatečně rychlé (zvláště s manuálem), prostorné (mam.bezmala 2 metry, takže vím, o čem mluvím), pohodlné a tiché. Za 450 tis není lepšího auta na českém trhu.
2. 8. 2022 07:04
Re: Jasně
Sedel si v tom niekedy?
1. 8. 2022 11:19
Jasně
Tivoli Grand. Odhlučnění, prostor, výbava, motor, zpracování.