Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Duster 1.3 TCe EDC vs. SsangYong Tivoli Grand 1.5 e-XGDi AT – Souboj s kompromisy!

Martin Jeník
Diskuze (5)

Vybíráte-li nové auto za rozumné peníze, možná se zabýváte otázkou, které ze dvou nejlevnějších kompaktních SUV je lepší. Dacia Duster, nebo SsangYong Tivoli Grand? Srovnali jsme je s pře pl ňovanými zážehovými čtyřválci a automaty.

Dacia Duster léta platí za nejdostupnější SUV. Průběžnému zdražování však neušla ani ona a aktuálně její cenovka s litrovým tříválcem začíná na 367.500 Kč. Velmi zajímavou alternativou se proto stávají ssangyongy, které atraktivní ceny zatím drží stále. K dusteru rozměrově pasuje jak Tivoli Grand (od 444.900 Kč), tak i korando (519.900 Kč). My jsme sáhli po levnějším z nich, neboť Tivoli Grand dokáže být při porovnání verzí s automaty dokonce levnější než dacia. Korejec se totiž nabízí s jedinou výbavou a jediným motorem – přeplňovaným čtyřválcem 1.5 e-XGDi (120 kW). Příplatek za automat s hydrodynamickým měničem činí jen 32.900 Kč, takže přijde na 477.800 Kč. Zato Dacii Duster ve verzi 1.3 TCe (110 kW) s dvouspojkou lze mít pouze v nejvyšší specifikaci Journey a vyjde už na 550.500 Kč.

Stále populárnější kombinace kompaktního SUV a automatické převodovky tedy hovoří pro korejského SsangYongu. Značka, která v minulosti už několikrát bojovala o přežití, se v tuzemských prodejích statečně dere nahoru. Za prvních pět měsíců se prodalo 1157 ssangyongů, což je trojnásobek proti loňsku. V žebříčku to znamenalo posun ze 24. na 15. místo a překonání třeba Citroënu, Mazdy či Volva, o Hondě, Suzuki či Fiatu ani nemluvě.

Levný a levnější?

Dacia Duster se aktuálně nabízí ve třech stupních výbavy. Model Essential (od 367.500 Kč) nabízí jen základní prvky, jako je rádio s Bluetooth, elektrická přední okna nebo palubní počítač. Lépe použitelný je stupeň Expression (od 400.500 Kč), který přidává manuální klimatizaci, tempomat, mlhovky, 16“ litá kola, zadní parkovací senzory či zadní elektrická okna. Vrcholné provedení Journey (od 437.500 Kč), jediná možnost u testovaná verze s automatem (od 550.500 Kč), obsahuje dále zadní parkovací kameru, elektrická zrcátka, automatickou klimatizaci, 17“ litá kola, navigaci či systém hlídání mrtvého úhlu. Z příplatků zaujme třeba panoramatický kamerový systém za 7000 Kč či bezklíčkové ovládání za 6000 Kč.

Tivoli Grand je specifické nabídkou pouze jediné verze Style a jediného motoru. Cena začíná na 444.900 Kč s manuální převodovkou, automat je dražší o 32.900 Kč. Ve výbavě nechybějí elektrická okna vpředu i vzadu, tempomat, manuální klimatizace, mlhovky, rádio či parkovací kamera. Aktuální akční paket Style+ přidává za pouhých 10.000 Kč ještě zadní parkovací senzory, vyhřívání předních sedadel a volantu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, 16“ litá kola a zatmavená zadní okna. Alternativou může být rovněž zvýhodněný paket Sport, který se liší 18“ koly a zadním spoilerem – stojí 18.900 Kč. Doporučili bychom ještě již nezvýhodněný balíček Tech (21.900 Kč), který obsahuje dešťový senzor, bezklíčkový přístup, samozatmavovací vnitřní zpětné zrcátko, bezklíčkové nabíjení mobilu a samočinné dojezdy (aspoň) u řidičova okna.

Video se připravuje ...

U ssangyongu můžete počítat se zárukou 5 let/100.000 km, je však vykoupena drahými servisními prohlídkami. Za 100.000 km zaplatíte v průměru 62.678 Kč. Dacia nabízí standardně 3 roky/100.000 km, pětiletá garance stojí 5990 Kč, dále si lze předplatit i servisní balíčky, předepsaná údržbu do nájezdu 100.000 km poté vyjde na 17.990 Kč.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Martin Jeník
Diskuze (5)

Doporučujeme

3. 8. 2022 12:22
Re: Jasně
:yes:
2. 8. 2022 23:30
Re: Jasně
Také jsem jel a naprosto s tebou souhlasím. Korando je dotaženější auto (a je to koukatelné), ale ten cenový rozdíl je tak nějak akorát. Tahle dvě auta jsou dnes super nabídka.

Ps.: To premium je zvěrstvo. A opravdu věřím, že dva "Premium" články jsou právem v sekci "Nejčtenější" :-[]
2. 8. 2022 08:47
Re: Jasně
Projel jsem to jak s manuálem, tak automatem. Manuál upaluje velice obstojně automat je pomalejší, ale jak píší v SM, jede reálně velice slušně (0-100 za 9 s na 160 za 22.4 s,). Ostatně v testu vyzdvihují jeho prostornost, kvalitu zpracování, odhlučnění, výbavu. Kufr je hluboký 60 cm, jen nesmí mít rezervu, ta jeho hloubku významně limituje. Auto se mi nelíbí designove, ale neshledávám na něm žádné významné mouchy. Je dostatečně rychlé (zvláště s manuálem), prostorné (mam.bezmala 2 metry, takže vím, o čem mluvím), pohodlné a tiché. Za 450 tis není lepšího auta na českém trhu.
2. 8. 2022 07:04
Re: Jasně
Sedel si v tom niekedy?
1. 8. 2022 11:19
Jasně
Tivoli Grand. Odhlučnění, prostor, výbava, motor, zpracování.