Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige – Zase o něco atraktivnější

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 15. 10. 2021 • 03:59
32
26
Zobrazit náhledy (32)
Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige

Dacia Duster druhé generace letos prošla modernizací, která přinesla několik užitečných novinek.

Design, interiér


Rovnou ale varuji, že na některé zásadní změny se dnes nedostane. Jde zejména o návrat automatické převodovky, zvětšení plynové nádrže a její přesunutí do prostoru místo rezervy pod podlahou kufru.

Samočinnou dvouspojku Getrag si totiž můžete vybrat jen s benzinovou třináctistovkou 1.3 TCe o výkonu 110 kW, nádrž na plyn pak je pochopitelně záležitostí verze 1.0 TCe LPG. A k nám se jako první omlazený Duster dostal  vybavený jediným vznětovým motorem v nabídce - patnáctistovkou s označením Blue dCi 115. Diesel v testovaném autě doplňuje šestistupňová manuální převodovka a pohon všech kol.

Máme, co jsme chtěli

Na pohled se modernizovaný Duster liší jinou přední maskou, novými světly, která ještě víc spoléhají na LEDkovou techniku (na žárovce „visí“ už jen dálková; nová světla jsou součástí standardní výbavy všech verzí), a předním nárazníkem s černou spodní částí. Ta dříve byla stříbrná. Pod nárazníkem se místo kovového krytu motoru objevuje kryt plastový. Vzadu narazíme na LED světla a nový střešní spoiler. Za zmínku jistě stojí také nové designy litých kol.

Uvnitř se toho na první dobrou moc neudálo, bližší průzkum ale odhalí několik zajímavých a velice vítaných změn.

Duster například dostal upravená sedadla s novým čalouněním a nově tvarovanými opěrkami hlavy.  V souvislosti se sezením potěší jiný způsob nastavení bederní opěrky, které obstarává klasická jednoduchá páčka umístěná zvenku na vnitřní bočnici. Rozhodně chválím také novou loketní opěrku s možností posunu v rozsahu přes 70 milimetrů a s poměrně hlubokým úložným prostorem o objemu 1,1 litru.

Snadno prošlapatelný koberec na opěrce pro levou nohu v našem voze ve výbavě Prestige nahradil plast, který snad vydrží déle. S faceliftem se dále přemístilo ovládání tempomatu na levé rameno multifunkčního volantu. Tlačítka na volantu jsou podsvícená, to je také změna k lepšímu.

Na logičtější místo se přesunulo USB, které je teď v přihrádce před řadicí pákou, takže už kabel nevisí volně v prostoru. Navíc se myslelo také na spolujezdce, který má navíc jeden konektor pro nabíjení, další dva jsou k dispozici vzadu – byť jen za příplatek.

Dacia svoje SUV dále vybavila modernějšími infotainmenty. Oba, tedy Media Display (výbava Comfort) i Media Nav (Prestige nebo v paketu Media Nav), využívají 8“ dotykovou obrazovku a umí zrcadlit telefony pomocí Android Auto a Apple CarPlay.

Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige

V testovaném autě v provedení Prestige pracovala lepší varianta, která umí zrcadlení nejen přes USB, ale také bezdrátově. A má, jak napovídá název, vestavěnou navigaci.

Z mého pohledu je ovšem nejpřínosnější větší propojení infotainmentu s vozem. Nově si díky němu můžete jednoduše nastavit některé vlastnosti, o které třeba nestojíte, kupříkladu automatické zamykání při odchodu a odemykání při příchodu, nebo si můžete vypnout/zapnout zvuk doprovázející zamčení.

Mile mě překvapil také rozsah výbavy, která zahrnovala automatickou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla (za příplatek 6000 Kč) nebo kamerový systém Multiview (za 7000 Kč) monitorující okolí vozu – a to nejen vzadu a vpředu, ale také po stranách. Díky tomu třeba snadno zaparkujete u rozbitého obrubníku.

Jen je potřeba si uvědomit, že Duster stále zůstává autem, které má být především dostupné. I proto zmíněné „prémiové“ prvky fungují spíše „neprémiově“. Například vyhřívání sedadel je buď vypnuté, nebo zapnuté, na nějakou regulaci intenzity zapomeňte. Zmíněné kamery zase nabízejí spíše průměrný obraz. A i navigace vypadá zastarale (řešením může být zrcadlení telefonu). Ale je to samozřejmě lepší než nic, o tom žádná. Jen škoda, že se stále nedostalo na dešťový senzor.

Co se zpracování a dojmu z provedení kabiny týče, v mých očích zůstává omlazený Duster starým známým Dusterem. Interiéru dominují tvrdé plasty, které samozřejmě nemají vliv na funkci, „pouze“ nevypadají moc dobře. Takže kdykoli se posadíte dovnitř, bude vám zejména palubní deska neustále připomínat, že jste při výběru auta šli hlavně po ceně. A to nemyslím ani trochu zle.

V dalších oblastech si Duster zaslouží spíše chválu. Kabina je příjemně prostorná, poloha za volantem sympaticky vyvýšená, z vozu je fajnový výhleda a výborná je díky fyzickým ovladačům i ergonomie ovládání. I když... Určitě bych se přimluvil za staré dobré „kolečko“ ovládající hlasitost audia místo ne moc spolehlivě reagujících dotykových ploch. Ale aspoň docela dobře funguje regulace hlasitosti prostřednictvím páčky u volantu. Vzadu bych si pak uměl představit delší opěradla.

Zavazadlový prostor v autě s pohonem všech kol nabídne standardní objem 411 litrů, po sklopení sedadel se dostaneme až na 1444 litrů. V kufru potěší 12V zásuvka.

Motor, jízdní vlastnosti


Umí to pod pět

Jediný vznětový motor v nabídce nese označení Blue dCi 115, má objem 1461 kubických centimetrů, poskytuje maximální výkon 84 kW a nejvyšší točivý moment 260 N.m. K mání je výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou, vybrat si můžete mezi předokolkou a pohonem všech kol. K nám tedy zavítala čtyřkolka, to už víte.

Duster s touto výbavou jede docela hezky, naprosto přijatelně, řekl bych. Průměrně odhlučněná patnáctistovka s vlažnějšími reakcemi na plyn mi svým projevem trochu připomněla starší turbodiesely se silným zátahem v poměrně úzkém spektru otáček. V Dacii motor velice slušně zabírá zhruba mezi 1800 až 4000 min-1. V nižších otáčkách trochu duní a nezabírá. A ve vyšších z jedna-pětky dostanete v podstatě jen hluk.

Reálné dynamice pomáhají také krátké převody, což je charakteristický prvek Dusteru. Nejde jen o kraťounkou jedničku, která do velké míry supluje absenci redukční převodovky, ale za ní jsou „natěsno“ naskládány i další rychlosti. Snad až šestka na mě působila tak nějak přirozeně, na svém místě. Ale tohle je o zvyku, po několika zbytečných podřazeních se naučíte s kratšími převody pracovat. Řazení by však mohlo být přesnější.

Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige

A mimochodem, jestli jste zvyklí startovat motor bez spojky, naftový Duster to ještě na rozdíl od mnoha jiných současných aut umí.

Ale zpět k motoru. Živost dieselu citelně upadá také s rostoucí rychlostí, což je vzhledem k jeho objemu, charakteru a spárování právě s takovou převodovkou přirozené.

Z hlavy jsem však dlouho nemohl dostat jinou věc. Druhý den testu jsem popojížděl v koloně s vypnutým rádiem a všiml jsem si zvláštního zvuku. Odněkud jsem slyšel tlumené hučení, které znělo, jako když pod vámi v paneláku někdo luxuje. Ať jsem dělal, co jsem dělal, nezbavil jsem se ho. Nešlo o nic vyloženě hlasitého nebo rušivého, bohužel to ale byl přesně ten druh zvuku, který když zaregistrujete, nepřestanete na něj myslet. A pak vás začne štvát. Já se s ním smířil až po nějakých pěti dnech.

Pojďme se ještě podívat na spotřebu. Motor Blue dCi 115 dokáže být velice úsporný, až na jednu výjimku, kterou představuje dálnice. Na té palubní počítač ukazoval průměr 7,2 l/100 km.

V jiných podmínkách jsem naměřil čísla výrazně zajímavější. Po Praze jsem jezdil za 6,6 l/100 km, což na první pohled nevypadá zrovna oslnivě, jenže jestli jste někdy v nedávné době navštívili hlavní město, pak víte, že doprava v něm je aktuálně naprosto příšerná. Většina z pražských kilometrů se tak uskutečnila v kolonách a zácpách.

O víkendu jsem se po jiném a menším městě pohyboval za 5,2 l/100 km. Hezká byla také spotřeba mimo město - 4,8 l/100 km. V kombinovaném provozu mimo dálnice jsem jezdil za 5,5 l/100 km.

Podvozek do nepohody

Mezi silné stránky Dacie Duster tradičně řadíme podvozek. Modernizace na tom nic nezměnila, rumunské SUV stále nabízí podvozek, který dokonale ladí se zaměřením vozu.

Duster je plavně měkký a přes nerovnosti se přenáší se zhoupnutím. Jasně, nesmíte čekat dokonalou poddajnost Range Roveru, vlastnosti povrchu pod koly v kabině bezpečně poznáte, stejně jako budete vědět o každé díře, kterou trefíte. Ale komfort je vždy na velmi dobré úrovni, nic tu nebouchá, auto nedrncá a tak dále.

Pozoruhodné je, jak podvozek funguje na opravdu špatných cestách, polňačkách nebo v terénu. V takových situacích z něj vyzařuje úžasná robustnost, bytelnost, ale hlavně jistota a stabilita. Cítíte, že se na něj můžete naprosto spolehnout.

Se sportovní jízdou je to pochopitelně horší. V zatáčkách snadno narazíte na nedotáčivost, kterou vehementně krotí stabilizace, a na výraznější náklony karoserie. V opravdu vysokých rychlostech pak Duster vyžaduje pravidelné korekce volantem. Samotné řízení, byť prošlo kalibrací, také nepůsobí při svižnější jízdě zrovna přesvědčivě. Je trochu jalové a bez zpětné vazby.

Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige

Na sportování tohle vozidlo jednoduše není. A vlastně to ani nevadí, má jiné přednosti.

V souvislosti s jízdními vlastnostmi stojí za zmínku ještě pneumatiky. K vozu s pohonem všech kola Dacia dává celoroční pneumatiky (na bočnici mají značku se sněhovou vločkou), které logicky z pohledu svých vlastností vždy představují určitý kompromis. Ale mají samozřejmě i svoje výhody, třeba lepší trakci v určitých podmínkách.

Duster se ani po modernizaci nezalekne náročnějšího terénu. Kromě pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou a krátké jedničky, zastupující redukci, nabízí světlou výšku 214 mm, přední nájezdový úhel 29°, přejezdový úhel 18° a zadní nájezdový úhel 29°.

A pak je tu ještě jedna novinka, která v terénu může drobně pomoci. Čtyřkolky mají v infotainmentu „aplikaci“ 4x4 Monitor, která poskytuje informace o bočním náklonu či úhlu zdolávaného svahu. Kromě toho obsahuje také výškoměr, včetně informace o dosaženém výškovém rozdílu, nebo kompas.

I tak ale samozřejmě většinu práce odvede samotná technika. Velmi krátká jednička je schopná bez nohy na pedálu pomalu jet přes překážky, aniž by chcípnul motor, o podvozku jako dělaném do nepohody už byla řeč. Duster prostě projede hodně. A působí při tom příjemně lehkonoze a kurážně.

Zmínku si zaslouží ještě schopnost táhnout nebržděný přívěs do hmotnosti 750 kg a až 1,5tunový přívěs bržděný.

Závěr


Závěr

Modernizace Dacii Duster rozhodně prospěla. Přinesla řadu vylepšení, která mají opravdu význam a jsou užitečná, zejména z pohledu cestovního pohodlí. Jinak ale Duster zůstává tím samým autem, které máme rádi - tedy robustním, praktickým a všestranným „esúvéčkem“ za rozumnou cenu.

Je ale pravda, že zrovna testovaný vůz už není vyloženě levný. Diesel s pohonem všech kol ve vrcholné výbavě Prestige startuje na částce 507.900 Kč, s příplatky jsme na 544.800 Kč. Za takovou sumu už bych si dokázal představit hlavně pohlednější a útulnější interiér.

Jenže na druhou stranu - kdo jiný vám za tyhle peníze dá naftovou čtyřkolku, která toho zvládne tolik?

Nejlevnější verze modelu 289.900 Kč (Dacia Duster Tce 90 Access)
Základ s testovaným motorem 431.900 Kč (Dacia Duster Blue dCi 115 4x2 Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků 507.900 Kč (Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige)
Testovaný vůz s výbavou 544.800 Kč (Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige)

Plusy

  • Podvozek do nepohody
  • Slušná výbava
  • Schopnosti v terénu
  • Úsporný motor
  • Poměr „cena/výkon“
  • Slušná prostornost a praktičnost

Minusy

  • Místy je znát lacinost
  • Průměrná dynamika
  • Vyšší spotřeba na dálnici
Zobrazit celý článek

Související články

Témata
Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige
Cena základní sestavy 507 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, systém hlídání mrtvého úhlu, automatická klimatizace, zadní parkovací kamera, Media NAV (vestavěná navigace, rádio DAB, zrcadlení chytrého telefonu prostřednictvím WiFi, Apple CarPlay, Android Auto, Bluetooth, 6 reproduktorů, 8palcová dotyková obrazovka, zatmavená zadní okna, tempomat s omezovačem rychlosti, přední mlhové světlomety, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, volant potažený umělou kůží, elektrické ovládání oken, zadní parkovací senzory, asistent pro sjezd svahů, palubní počítač, potkávací světlomety LED, sklopná opěradla zadní lavice - dělená a další. Kč
Cena testované sestavy 544 800 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (13.900 Kč), rezervní kolo (4.000 Kč), kamerový systém Multiview (7.000 Kč), Hands-free karta pro bezklíčové odemykání a startování + 2 USB vstupy pro cestující vzadu (6.000 Kč), vyhřívaná přední sedadla (6.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.3
Emise CO2: 139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 411 / 1444
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1413 / 460
Rozměr pneu: 215/60 R17
Dacia Duster Blue dCi 115 4x4 Prestige
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4341
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1682
d) rozvor (mm): 2676
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 860
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
19. 10. 2021 12:45
Re: 2* z piatich
Jako určitě by ty překvapení byly, však víme na co se auta koncipují.
17. 10. 2021 18:57
Re: 2* z piatich
Áno sú. Otázne je aké by boli výsledky,. ak by sme zobrali dvoj - troj ročné autá a postavili ich do súčasných testov. Myslím, že by sme našli veľa prekvapení alebo až malých katastrof...
Avatar - Emel
17. 10. 2021 13:04
Re: 2* z piatich
O2 patřila ve své době ke slabším kouskům - už začínalo být standardem 5*, ale O2 měla ještě 4.
Avatar - Mikesus
16. 10. 2021 23:21
Re: 2* z piatich
Schválně jsem na to kouknul podrobněji. 70% se nezda špatně, ale figuríny jsou celé oranžové. Těžko srovnavat, kdyz je jiná metodika. Ale můj odhad je, že teď je na úrovni právě tak 10-15 let starých aut. Tedy O2 apod.
16. 10. 2021 19:17
Re: 2* z piatich
Zaujímavá diskusia, pokiaľ niekto nahradí nejaký 10 ročný vylietaný buksus touto daciou, tak si v bezpečnosti len pomôže. Ono medzi testovanými za 2021 je väčšina vozidiel násobne drahšia ako táto dacia, ak si pozriete rok, alebo dva naspäť,keď sa testovalo úplne inou metodikou, možno by excelovala. Na low cost ani zďaleka nie zlé. Ako som to už spomenul, tu sa katovali percentá hlavne za asistenčné systémy, figuríny vyzerajú byť po samotnom náraze celkom ok., Ale chápem marketing je sviňa a momentálne slabším stačí vidieť hviezdičky

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud