Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Duster TCe 100 LPG – Drobná vylepšení s velkým efektem

Ondřej Mára
Diskuze (55)

Modernizovaná Dacia Duster nabízí svěží vzhled, výrazně modernější interiér a verze na LPG potěší i prodlouženým dojezdem.

Design, interiér


Dacia představila facelift druhé generace modelu Duster, řečí skupiny Renault označovaný jako fáze 2, krátce před začátkem letních prázdnin. V našem redakčním testu se pak první kousek objevil před pár dny, kdy kolega Standa Švarc otestoval vrcholnou verzi (s naftovým motorem a pohonem všech kol) a poukázal na většinu nejvýraznějších novinek. Některé novinky však byly vyhrazeny pouze vybraným motorizacím – a jednou z nich je i „dvojpalivové“ TCe 100 LPG. Vezměme to ale klasicky od exteriéru.

Budiž světlo

Nejvýraznější novinkou v rámci modernizace jsou světlomety, vpředu i vzadu vybavené diodovou technologií, které zaujmou světelným podpisem ve tvaru ležícího písmene Y, sjednocujícím všechny nové modely značky.

Diodové potkávací světlomety přitom nabízejí slušný výkon a navíc je Duster fáze 2 první Dacií, která nabízí i diodové směrovky. Na klasickou žárovku tak spoléhají už jen dálková světla, kterým ale rovněž nemám co vyčítat.

Mezi další novinky patří upravená maska, ozdobená upravenými chromovanými prvky, nově plastový kryt motoru, nová konstrukce zadního spoileru a nechybí ani nová 16" a 17" kola z lehkých slitin, vyvíjená ve větrném tunelu.

Dacia Duster TCe 100 LPG Dacia Duster TCe 100 LPG

Díky optimalizované aerodynamice, snížené spotřebě LED osvětlení a novým ložiskům kol se tak automobilka chlubí nepatrně sníženými emisemi CO2. Pro zákazníky však bude důležitější, že vůz vypadá moderněji a pomalu se zbavuje své okatě nízkonákladové nálepky.

Náš testovaný kousek dorazil opět ve vrcholné výbavě Prestige, kterou snadno identifikujete například díky krytům zrcátek lakovaným v barvě matného chromu a elegantním 17“ kolům z lehkých slitin Tergan. Metalický lak pak vyjde na 15.000 Kč.

Citelně příjemnější pobyt

Interiéru sice stále dominují tvrdé plasty, přesto i zde proběhla celá řada změn, které citelně zpříjemňují pobyt na palubě. Zcela nové je například čalounění a opěrky hlavy mají nový tvar. Proměnou prošla také středová konzole, která dostala čalouněnou ruční brzdu a odkud zmizel přepínač tempomatu a omezovače rychlosti. Ten se nově konečně přesunul na volant a s ostatními tlačítky je podsvícený. Další změny pak proběhly na palubní desce.

Tou nejvýraznější je samozřejmě instalace nového infotainmentu s 8“ dotykovou obrazovkou, který v nejvyšší výbavě nabízí navigaci nebo i bezdrátovou konektivitu Android Auto/Apple CarPlay, zatímco v nižší výbavě Comfort je nutné připojovat telefon přes kabel. Zajímavou novinkou je pak i propojení nového infotainmentu se systémem vozu, díky čemuž lze přes dotykovou obrazovku upravovat některá základní nastavení.

Dacia Duster TCe 100 LPG Dacia Duster TCe 100 LPG

Technologicky jde o velký posun kupředu, ale není všechno zlato, co se leskne. Nová jednotka totiž přišla o jakékoliv fyzické ovládací prvky, takže i k nastavení hlasitosti slouží pouze kapacitní tlačítka, která ale vyžaduje přesné a důraznější stisknutí. To ostatně platí i pro dotykovou obrazovku, systém ale nabízí pěknou grafiku a slušné reakce.

Z rámečku infotainmentu navíc zmizel i nevzhledný USB port, který se nově přesunul před volič převodovky. K dispozici jsou přitom rovnou dvě USB-A zásuvky, přičemž jedna je datová a druhá čistě nabíjecí.

Méně patrná, avšak neméně důležitá změna pak proběhla také v levé části palubní desky, kde byl dříve nevzhledný přepínač pohonu na LPG/benzín s ukazatelem stavu nádrže. Ačkoliv se jednalo o tovární úpravu, na první pohled připomínala spíše aftermarketovou zástavbu.

Nově je však v levé části palubní desky klasické tlačítko vybavené pouze zelenou kontrolní diodou, která svítí při jízdě na plyn. Údaje o zbývající kapacitě plynu se pak přesunul na palubní počítač mezi klasickými analogovými budíky, který zobrazuje i zbývající dojezd na zrovna využívané palivo.

Trochu mě ale mrzí, že si palubní počítač nepamatuje poslední zobrazované údaje a při nastartování se vždy objeví klasické počítadlo kilometrů. Trochu nepochopitelná je pak i manipulace s okny, která je možná pouze s nastartovaným motorem.

Překvapení pod kobercem

V kabině žádné další změny nehledejte, jedna zajímavá novinka se však odehrála v zavazadelníku dvojpalivové verze. Zatímco Duster fáze 1 měl plynovou nádrž umístěnou pod podlahou, Duster fáze 2 ji má instalovanou ve speciálním prolisu pod kobercem uvnitř kufru. S rezervou se tedy můžete rozloučit, objem zavazadelníku je však stejný jako u tradičních čistě benzínových verzí.

Komu by pak zavazadelník nestačil, může si připlatit za tažné zařízení (+9.890 Kč), které umožňuje táhnout vlek o hmotnosti až 1.500 kilogramů. Na poměrně lehké SUV s litrovým motorem to rozhodně není marné!

Dacia Duster TCe 100 LPG Dacia Duster TCe 100 LPG

Motor, jízdní vlastnosti


Chování stejné, dojezd delší

Pod kapotou zůstal stejný litrový tříválec TCe s nepřímým vstřikováním paliva, ke kterému automobilka uvádí většinu technických parametrů zdvojeně – tedy pro každé palivo zvlášť.

Začněme s parametry při provozu na benzín, kdy Duster nabízí nejvyšší výkon 67 kW (91 k) a maximální točivý moment 160 Nm. Při přepnutí na LPG ovšem výkon vzrůstá na 74 kW (100 k) a 170 Nm točivého momentu. Pro plné vytěžení pár plynových koní navíc je sice potřeba vyhnat ručičku otáčkoměru o něco výš (4400-4900 min-1 vs. 4600-5000 min-1, naopak vyšší točivý moment je při provozu na plyn dostupný nepatrně níž (2200-3720 min-1 vs. 2000-3500 min-1. Žádné oslnivé výkony ale samozřejmě nečekejte.

Při rozjezdech potřebuje Duster trošku důrazněji přidat plyn, aby překonal lehký neklid a rozechvěnost v nízkých otáčkách – ostatně používá jednoduchou spojku bez dvouhmotového setrvačníku. Mezi dvěma a třemi tisíci otáček ale motor velmi příjemně ožívá a ve středním pásmu umí předvést docela hezký zátah. Tedy alespoň pocitově. Stovku mu totiž stejně naměříte za 13,8 sekundy při jízdě na plyn a 15,1 sekundy při jízdě na benzín. Elán mu navíc dojde již při 166 km/h, respektive s plynem při 168 km/h.

Dacia Duster TCe 100 LPG Dacia Duster TCe 100 LPG

Motor je spojen výhradně s manuální převodovkou, která je od konce minulého roku šestistupňová, což mimo jiné umožnilo zvýšit tažné schopnosti Dusteru. Práce se spojkou je přitom příjemná, standardní asistent rozjezdu do kopce ovšem často zabírá až ve výraznějších stoupáních. Převodovka pak vyžaduje trochu více důrazu, tedy alespoň při řazení pátého a šestého stupně. Až na tuto drobnost jsem k ní ale neměl větších výtek.

Co je na novém Dusteru TCe 100 LPG skutečně působivé, je ovšem dojezd. V rámci modernizace totiž nedošlo jen k přemístění plynové nádrže, ale také k jejímu zvětšení. Nově nabízí objem 48,8 l, díky čemuž by se měl dojezd na plyn pohybovat teoreticky až kolem necelých 700 kilometrů. Vedle toho navíc Dusteru zůstala také 50litrová nádrž na benzín, která by měla dojezd téměř zdvojnásobit. Jenže teorie a praxe jsou dvě odlišné věci, protože nádrže se nevyjíždí do prázdna a spotřeby nejsou vždy papírové. Přesto je na tom Duster se svým apetitem stále velmi dobře.

Klidní a v hospodárné jízdě kovaní řidiči nejspíš nebudou mít problém stlačit spotřebu plynu klidně pod 8 l/100 km, já se při svém svižnějším tempu pohyboval spíše v rozpětí 8,5 až 9,5 l/100 km. Je však potřeba dodat, že jsem během testovacího týdne často cestoval po ucpaném centru a následně ho měnil za svižnější dálniční přejezdy.

Plynová nádrž by tak bez problému měla vystačit na reálný dojezd přes 600 kilometrů – a to bez výraznějšího omezování. A pak tady máme ještě zmiňovanou nádrž na 50 litrů klasického benzínu, který motor využívá především při každém startování, aby krátce poté přepnul opět na plyn.

Osobně jsem tlačítko pro přepnutí z plynu na benzín využil pouze jednou a výsledkem byla běžná trasa s průměrnou spotřebou okolo 7,5 l/100 – samozřejmě při poklidném tempu. Čistě na benzín se tak bavíme o dojezdu přes 650 kilometrů, čímž se z Dusteru stává dálkař, který by neměl mít problém bez zastávky zdolat kolem 1.250 kilometrů. A to je už velmi působivý údaj.

Komfort kazí jen zvuky

Jízda s modernizovanou Dacií Duster je přitom stále stejně příjemná a pohodlná, jako před modernizací. Ostatně s výjimkou výměny plechového krytu motoru za plastový, přesunutí nádrže do kabiny a instalace nových litých kol se na podvozku nic nezměnilo.

Duster tak potěší především parádním komfortem, který je schopen zajistit téměř vždy a všude. Ostatně ani s plynovou verzí, která nenabízí pohon všech kol, se nemusíte bát ani na hroší cesty. Stejně jako ostatní modely totiž nabízí světlou výšku 217 mm. Za cenu 7.000 Kč si lze navíc připlatit kamerový systém Multiview s přední, zadní a dvojicí bočních kamer, díky kterému máte skvělý přehled o pozici auta na cestě i bez nutnosti vystupovat.

Dacia Duster TCe 100 LPG Dacia Duster TCe 100 LPG

Kromě vysokého komfortu ale Duster nabízí i příjemné řízení a celkově velmi příjemné naladění. Dokud se tak nezačnete pokoušet o zbytečně dynamickou a sportovní jízdu, na kterou se absolutně nehodí, možná vás až překvapí svou jistotou a stabilitou na cestách.

Snad jedinou slabinou tak zůstává horší odhlučnění kabiny, což je znát především na dálnicích. Osobně jsem si také musel chvíli zvykat na slabší nástup brzd, na které je opět potřeba šlapat trochu důrazněji. Duster má totiž na zadní nápravě jen bubny, které ovšem s přihlédnutím k jeho hmotnosti a charakteru budou stačit naprosté většině řidičů. Jejich údržba je navíc levnější, což se u Dacie zkrátka počítá.

Závěr


Závěr

Když psal kolega Standa Kolman před více než rokem první test plynové Dacie Duster druhé generace, označil ji za levné, pěkné a úsporné auto, přičemž cituji „O prvním a posledním asi nemusíme vést spory“.

Osobě si myslím, že po modernizaci na Duster fáze 2 nemusíme vést spory ani o té kráse. Nová technologie světlometů v kombinaci s decentními úpravami masky a novými koly Dusteru náramně prospěla. Celá řada nových drobností v interiéru, především pak nový infotainment, zase znamenají citelně příjemnější pobyt na palubě. O úspornosti nelze mít pochyb, což ostatně ukazuje i dlouhodobý test plynové Dacie Duster pod vedením kolegů ze Světa motorů. Nabízí se tak už jen otázka, co vlastně cena. Jenže ani tady nemá Duster slabin.

Plynovou verze TCe 100 LPG můžete mít téměř ve všech výbavách, tedy s výjimkou na kost ohlodaného základu Access. V rozumnějším základu Essential, do kterého je sice stále nutné připlácet klimatizaci za 15.000 Kč, ale plynovou verzi pořídíte od 354.400 Kč. Oproti čistě benzínovému motoru TCe 90 se tak připlácí jen 12.500 Kč, což je sice o 2.500 Kč více než před modernizací, díky levnému provozu na plyn se ale tato investice stále vyplácí.

Stejná částka se za plyn připlácí také ve zlaté střední cestě, tedy výbavě Comfort (TCe 100 LPG od 387.400 Kč) a testované vrcholné verzi Prestige (TCe 100 LPG od 418.400 Kč). Testovaný kousek pak s několika prvky příplatkové výbavy vyšel na stále velmi sympatických 451.300 Kč

Nejlevnější verze modelu 289.900 Kč (Access TCe 90)
Základ s testovaným motorem 354.400 Kč (Essential TCe 100 LPG)
Testovaný vůz bez příplatků 418.400 Kč(Prestige TCe 100 LPG)
Testovaný vůz s výbavou 451.300 Kč (Prestige TCe 100 LPG)

Plusy

  • Moderní vzhled
  • Moderní kabina
  • Fungující konektivita
  • Kombinovaný dojezd  

Minusy

  • Vyšší hlučnost
  • Občas váznoucí řazení  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (55)

Doporučujeme

Dacia Duster TCe 100 LPG
Cena základní sestavy 418 400 Kč
Výbava základní sestavy Vnější zpětná zrcátka v barvě matného chromu, 17“ disky z lehkých slitin Tergan, Systém hlídání mrtvého úhlu, Automatická klimatizace, Zadní parkovací kamera, Media NAV, zatmavená zadní okna, Tempomat s omezovačem, přední mlhové světlomety, zadní parkovací senzory Kč
Cena testované sestavy 451 300 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.900 Kč), kamerový systém Multiview (+7.000 Kč), Hands-free karta + 2 USB vzadu (+6.000 Kč), Vyhřívaná přední sedadla (+6.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 67 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 2200 - 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 166
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.4
Emise CO2: 137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 1478
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1331 / 385
Rozměr pneu: 215/60 R17
Dacia Duster TCe 100 LPG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4341
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1682
d) rozvor (mm): 2676
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 860
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 10. 2021 11:59
Re: Re: no nevím nevím ...
Okrem teba to tu nemá kto písať. A ako pozerám, máte to asi v rodine.
23. 10. 2021 02:31
Re: Re: no nevím nevím ...
Ovšem ono je to naopak, tato verze Dusteru zrychlí na stovku za 13,8 s na plyn (větší výkon) a za 15,1 s na benzín, takže to zmíněné Subaru XV je na benzín i přes pohon všech kol a automat rychlejší. :-)
Avatar - Barrichello
22. 10. 2021 09:38
Re: no nevím nevím ...
OBD, monitor na měření zrychlení. Neznáš? Věc stará asi 15 let :-) :-)
21. 10. 2021 21:34
Re: no nevím nevím ...
Ty sa teda "vyznáš".
Motor TCE100LPG má:
Benzín: 67 kW (4400-4900 ot/min.; 160 Nm (2200-3750 ot/min.); 0-100 km/h 15,1 s
LPG: 74 kW (4600-5000 ot./min); 170 Nm (2000-3500 ot/min.); 0-100 km/h 13,8 s
21. 10. 2021 21:32
Re: no nevím nevím ...
Motor TCE 100 LPG má:
Benzín: 67 kW (4400-4900 ot/min.; 160 Nm (2200-3750 ot/min.); 0-100 km/h 15,1 s
LPG: 74 kW (4600-5000 ot./min); 170 Nm (2000-3500 ot/min.); 0-100 km/h 13,8 s