Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Duster 1.0 TCe LPG – Levná, pěkná, úsporná

Stanislav Kolman
Diskuze (15)

Říká se, že pro Dacii jsou hlavními soupeři několikaleté ojetiny. Na trhu nových vozů nemá s aktuální cenovou politikou konkurenci. A co teprve v případě modelu, který jezdí za korunu na kilometr?

Design, interiér


Řekli byste, že od představení druhé generace Dacie Duster brzy uplynou tři roky? Klíčový model v Rumunsku sídlící automobilky patřící pod křídla Renaultu se kompletně odhalil na frankfurtském autosalonu 2017 a není žádným tajemstvím, že šlo o důslednou evoluci generace první. Když jste předchůdce postavili vedle novinky, nejeden člověk měl problém je od sebe rozeznat.

Byť už od debutu uplynul nějaký čas, kolem Dusteru – nejprodávanějšího modelu této značky u nás – je pořád rušno. Velkým tématem byl konec opěvované atmosférické šestnáctistovky, jejíž náhradou se stal litrový tříválec. Aby Dacia zákazníky ke koupi takového auta motivovala, připravila atraktivní ceník, kdy za nový vůz se základní výbavou Access požadovala těžko uvěřitelných 219.900 Kč. Akce už je minulostí, i se standardními cenami však Duster v poměru cena/výkon marně vyhlíží obdobnou konkurenci mezi SUV. A vzhledem k nastupující elektrifikaci a zdražování vozů se jí nejspíš ani nedočká.

Video se připravuje ...

Dacia si totiž stále ještě vystačí bez hybridů a elektrifikovaných pohonů, kterými automobilky zbrojí na zpřísňující se emisní normy. To ale neznamená, že by na alternativní pohony zcela zanevřela. Jako jedna z mála totiž nabízí tovární přestavbu na LPG, jež vychází z již zmíněného litrového tříválce TCe o výkonu 74 kW. Proti němu se připlácí symbolických 10.000 Kč a ještě nabídne lepší parametry.

Styl za hubičku

Z fotografií přiložených v galerii už jste asi pochopili, že jsme úplné holátko netestovali. Jednou z výhod verze na LPG je fakt, že se nabízí ve všech výbavových stupních. Nejlevněji dnes „plynovku“ pořídíte za 289.900 Kč ve výbavě Essential. To máme LED denní svícení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken, výškově a podélně nastavitelný volant či rádio s bluetooth. Zkrátka auto pro nenáročné řidiče.

Náš kousek je z opačného spektra ceníku. Verze Prestige dostává 17“ litá kola, manuální klimatizaci, tempomat s omezovačem rychlosti, multimediální systém s navigací, sledování slepého úhlu, zadní parkovací kameru a tak dále. Přitom je to stále auto za solidní peníze. S aktuálním zvýhodněním 40.000 Kč na skladové vozy stojí velice sympatických 346.900 Kč. A to je prosím pěkně auto, u kterého už není moc za co připlácet.

Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG

Testovaný Duster dostal ještě červený metalický lak za 13.900 Kč, odemykání hands-free kartou a startování tlačítkem (6.000 Kč) a automatickou klimatizaci za osm tisíc. S aktuální slevou jsme stále hluboko pod 400 tisíci, navíc dostáváme auto, které na první pohled rozhodně nepůsobí nikterak vylevněně. Nevím, jak to Dacia dělá, ale za cenovou politiku má u mě obrovské uznání.

Vše při starém

Dusterů druhé generace už se nám v redakční garáži zastavilo nespočet, pojďme si tedy interiér připomenout jen tak letem světem. Slabším místem rumunského SUV je poměrně malý nástupní prostor způsobený výrazně skloněnými předními sloupky. S výškou 178 cm tedy s nasednutím nemám problém, kolegové vyššího vzrůstu už si však stěžují na jistý diskomfort.

Když se pak za volantem usadíte, zjistíte, že si tu jako v typickém SUV nepřipadáte. Auto je sice vyšší než klasické hatchbacky, nahání to ale především na světlé výšce (210 mm je pro LPG shodných s konvenčními verzemi). Sedáky jsou poměrně nízko a nemají kdovíjaké boční vedení, místa pro nohy a nad hlavou tu nicméně zůstává dostatek. Vyšším motoristům může vadit střecha protažená hodně dopředu, takže nemusí úplně ideálně vidět na světelné křižovatce. Naopak výhled skrz úzké přední sloupky je skvělý, tady se vám žádný motorkář neschová.

V interiéru sice přetrvávají tvrdé plasty a laciné materiály, v kontextu s cenou mně to ale nijak nevadí. A vybrané věci bych klidně vzal a našrouboval do některých modernějších esúvéček. Například otočné ovladače pro nastavování teploty, které jsou tu hezky při ruce, stejně jako snadno ovladatelné výdechy topení. Obrazovka multimediálního systému je sice hodně nízko a nemá kdovíjakou kvalitu, umí však zrcadlit aplikace z chytrého telefonu.

Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG

Sezení vzadu na první pohled připomíná lavici, rozhodně to ale neznamená, že by bylo nepohodlné. Naopak se tu sedí příjemně a vydržet se tu dají i dlouhé cesty. Ani vyšší parťáci z redakce si nestěžují. Před koleny je stále dost prostoru a rezerva zůstává i nad hlavou. Hlavové opěrky jsou zatažené hodně nízko, takže neomezují výhled vzad a nechybí ani čtveřice madel, což už dnes také není samozřejmost.

Zavazadelník pojme 455 litrů, což na papíře možná neoslní, v praxi je to ale kufr plně dostačující. Má pravidelné tvary, snadný přístup do všech koutů a jako bonus prostor pod podlahou, který se do zmiňovaného objemu nepočítá. Sklopením zadních sedaček dostanete 1478 litrů, plynovka tedy nabízí do puntíku shodné parametry jako klasická verze. Jen musíte oželet rezervní dojezdové kolo, které se u předokolek montuje pod vůz. Tam se však kvůli nádržím na LPG nevejde.

Motor, jízdní vlastnosti


Za malý příplatek mnoho změn

Jak už jsem nakousnul v úvodu, za tovární LPG zástavbu si Dacia účtuje rovných deset tisíc korun. Plynovka má technický základ v motoru 1.0 TCe, jenž disponuje silou 74 kW a 160 newtonmetry točivého momentu. Tento přeplňovaný litr je na rozdíl od silnější verze (85 kW) vybaven nepřímým vstřikováním, takže se nemusíte z dlouhodobého hlediska obávat ani krátkého popojíždění po městě. Na rozdíl od přímovstřiků totiž myje sací ventily a netvoří se tu karbon z recirkulovaných výfukových plynů. To stejné platí pro klasický litr i provedení LPG s 34litrovou nádrží navíc.

Video se připravuje ...

Tím se dostáváme k důležitým číselným rozdílům. Předně plynovka „umí“ o 10 newtonmetrů vyšší točivý moment v nižším spektru otáček. Zatímco 160 N.m z klasického turbobenzinu dostáváme od 2750 do 4000 otáček, 170 newtonmetrů má LPG verze k dispozici již od dvou tisíc. Zástavba LPG přitom na provozní hmotnosti přidala pouze 30 kilogramů. Plynovka zvládne o 30 kg těžší nebrzděný (660 kg) a 200 kg těžší (1300 kg) brzděný přívěs. To všechno při zachování shodné světlé výšky, ale i nájezdových úhlů, díky kterým se Duster neztratí ani na nezpevněných cestách. Záměrně nepíšu v terénu, protože plynovka dostává výhradně pohon předních kol. Jako bonus Dacia zachovala stejně velkou padesátilitrovou benzinovou nádrž a pro zástavbu LPG využívá kvalitní italské komponenty Landi Renzo.

Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG

Motor startuje vždy na benzin, ale pokud není nádrž na LPG prázdná, přepne se pohon na plyn do několika sekund. V obou režimech zůstává tříválec na volnoběh dobře odhlučněný, o svém původu dá akustikou vědět až ve vyšších patrech otáčkoměru. Celkově je to pro tříválec Dusteru příjemnější prostředí. Při zvedání se z nízkých otáček duní, což je způsobeno jednoduchou (a levnější) spojkou bez dvouhmotového setrvačníku. Ve středním pásmu ale ožívá a nedělá mu problém rozpohybovat ani takto velké auto. Při jízdě na plyn jste na stovce za 13,8 sekundy, v benzinovém režimu potřebuje tříválec o šest desetin více. Zase se ale „plynová“ jízda musí spokojit s maximální rychlostí 168 km/h, tedy o 4 km/h méně než zvládne benzin.

Za korunu na kilometr. Jde to?

Slabším místem jsou pak nekonzistentní reakce na sešlápnutí plynového pedálu, což je způsobeno klasickým sáním se vzduchovým mezichladičem. Vždy tedy záleží, jestli je sání zrovna natlakované. Druhou výtku máme k manuální pětistupňové převodovce, což je pro LPG jediná možná volba. Ani při klidné jízdě není řazení zrovna přesné a potřeba svižnějšího tempa převodovce rozhodně nepřidá. K samotnému převodování ale nelze mít – vzhledem k zaměření auta – velké výhrady. Při dálničních 130 km/h motor točí nějakých 3500 otáček.

Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster 1.0 TCe LPG

Při plném doplnění máme k dispozici 34 litrů LPG, které vystačí na vzdálenost asi 400 kilometrů… tedy v týdnu, kdy jsem namísto dálnice cestoval spíše ve městě a po okreskách. Průměrná spotřeba tedy činí nějakých 8,5 litru, což při průměrné ceně 12,60 Kč za litr LPG znamená náklady 1,07 Kč na kilometr. Pozor, spotřebu LPG i benzinu musíte pečlivě sledovat, neboť palubní počítač průměry z nějakého důvodu neukazuje. O zbývajícím plynu vás informují jen světelné diody vlevo od volantu, prostým stiskem tlačítka pak přepínáte mezi plynovým a benzinovým režimem. Měnit jej můžete klidně za jízdy a změnu ani nepostřehnete.

Pokud už jste se s druhou generací Dusteru někdy svezli, nemusíte se bát, že by vás LPG provedení mělo nějak zaskočit. Na sedmnáctipalcových kolech je to stále houpavé (v dobrém slova smyslu) a měkce odpružené SUV, které na strupaté okresce jede pohodlně, zdárně tlumí větší nerovnosti a do kabiny posílá tupé rány až na opravdu velkých výmolech. To všechno s vlečkou vzadu a pneumatikami 215/60 R17.

Snad ještě větším překvapením je chování v zatáčkách. Ne, vlastnosti sportovního crossoveru tady opravdu nečekejte, na to se musíte porozhlédnout v jiné cenové relaci. Duster vyniká ochotou zatáčet, když s volantem zacházíte plynule. Jakmile začnete zběsile měnit směr a prahnout po ostřejším svezení, rychle se dostaví projevy nedotáčivosti. Pokud ale budete s Dusterem jezdit tak, jak se u SUV s litrovým tříválcem předpokládá, může vás překvapit nanejvýš mile.

Závěr


Závěr

V titulku jsem napsal, že je tato Dacia Duster levná, pěkná a úsporná. O prvním a posledním asi nemusíme vést spory. Pořizovací cena auta nemá na českém trhu konkurenci, takže mu snadno odpustíte i nějaké ty levné nedostatky v interiéru. Na druhou stranu… kapotou Dusteru zvedají plynové vzpěry, u nejnovějšího Golfu (!) osmé generace si musíte vypomoci ručně.

Úsměvně tak pro někoho může působit maximálně slovíčko pěkná. Je to samozřejmě mé subjektivní hodnocení, ale takto nakonfigurovaný Duster se mně opravdu líbí. A znovu je potřeba připomenout, že ani slušně vybavený kousek vás nemusí stát veškeré životní úspory.

Plynovka za symbolický příplatek 10.000 Kč je pak takovou třešničkou na dortu. Jezdí za málo, zároveň poskytuje lepší parametry a kupec není ošizen o nic ze schopností standardního benzinového tříválce. Jen na sladění s pětistupňovým manuálem by se dalo ještě ledacos zlepšit. Ani podvozkově na tom Duster není špatně – je to pohodlné a ochotně zatáčející SUV, které začne mít námitky až při svižnějším tempu. Jestli ale u vás hraje prim poměr cena/výkon, těžko budete hledat lepší adresu než nejbližší dealerství Dacie.

Nejlevnější verze modelu 269.900 Kč (1.0 TCe/74 kW Access)
Základ s testovaným motorem 289.900 Kč (1.0 TCe/74 kW LPG Essential)
Testovaný vůz bez příplatků 346.900 Kč (1.0 TCe/74 kW LPG Prestige)
Testovaný vůz s výbavou 374.800 Kč (1.0 TCe/74 kW LPG Prestige)

Plusy

  • Pořizovací cena
  • Náklady na provoz
  • Příplatek za LPG jen 10.000 Kč
  • Solidní jízdní vlastnosti

Minusy

  • Horší nastupování za volant a výhled na semafory
  • Nepřesná manuální převodovka
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (15)

Doporučujeme

Dacia Duster 1.0 TCe LPG
Cena základní sestavy 346 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ litá kola, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti, multimediální systém s navigací, zadní parkovací senzory, sledování slepého úhlu, zadní parkovací kamera atd. Kč
Cena testované sestavy 374 800 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.900 Kč), hands-free karty pro odemykání vozu a startování tlačítkem (6000 Kč), automatická klimatizace (8000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.8 / 5.5
Emise CO2: 111
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 1478
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1327 / 375
Rozměr pneu: 215/60 R17
Dacia Duster 1.0 TCe LPG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4341
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1693
d) rozvor (mm): 2674
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1580
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - trapid
17. 9. 2020 00:57
Re: Bezkonkurenční cena?
Souhlasím s Vámi, že Duster je dělňas. A dnes už stylový dělňas, dlužno dodat.
Zadání tchána bylo jasné - auto pro rodinu a jízdu na ryby v okolí Slezské Harty. Kdo to tam zná (to bude asi podobné u všech přehrad), je zde spousta míst, kam se člověk dostane v suchém létě a s maximální opatrností i běžným osobákem, avšak rybařit se nejezdí jen když svítí sluníčko a obzvlášť letos jsou (byly) zdejší cesty rozblácené a navíc rozježděné od náklaďáků se dřevem. A to už jeho Fábia nedávala, takže se to vyřešilo S Crossem. Duster by pro tyto podmínky byl jistě ještě vhodnější nebo spíše pohodlnější, ale tady se o "Dakar" opravdu nejedná. Je potřeba větší světlá výška oproti standardnímu osobáku a hlavně 4x4 pro mokré výjezdy. Takže Wrangler netřeba.
A jsem přesvědčen, že p. Vaculík v testu taky nemluví o voze pro lesní dělníky, nýbrž o voze pro rodinu, a toto srovnání já dělám.
A co se týká karbonizace, tak u Suzuki je to vyřešeno skvostně - recirkulace výfukových plynů se provádí přes EGR a tyto se berou až za FAPem, takže jsou zcela čisté. Není tak důvod omývat úsady, protože se prostě žádné netvoří.
16. 9. 2020 16:59
Re: Bezkonkurenční cena?
Znám obě auta a toto srovnání je čistě papírové a čistě mezi námi, chápu Vaše srovnání i závěr. Pro toho, kdo nevidí rozdíl mezi Dusterem a S-Crossem, pro toho je Duster zbytečná volba a měl by si koupit jednoznačně Suzuki.

S-Cross je auto pro civily. 180 mm světlá výška, oplastování, tvar karoserie v rámci možností na SUV spíše aerodynamický. Podvozek silniční klasika. Pokud jste měšťák co se pohybuje převážně po silnici a nestačí Vám pro pohyb na chatu či po polňačce auta typu Octavia Scout či podobné allroad verze, které stále ještě dobře plní i roli ryze silničního a se zvýšenou spotřebou i dálničního auta, pak třeba S-Cross je právě pro vás.

Oproti tomu Duster je koncepcí úplně jiné auto. Je to pracant. Podvozek komplet zakrytované, sedí 210 mm vysoko. Umí se brodit. Má "vybraný" čumák a krátké převisy vzadu - to kvůli nájezdovým úhlům. Tam, kde s SUV typu S-Cross orvete či utrhnete plasty, Duster "ani neškrtne". Má hodně místa v podběhu. Předepsané pneumatiky na 4x4 jsou větší balony a přímo se počítá s rázy od terénu a upouštěním tlaku. Turbomotor v Dusteru má omývání vstřiků palivem, takže nedochází ke karbonizaci při pracovním použití - časté starty a popojžďky na krátké vzdálenosti. Nabízí osm kamer okolo auta, levné vyměnitelné oplastování u 4x4, které chrání auto kolem dokola a rozhodně nejsou jen designovka a jsou snadno nacvaknutelné a vycvaknutelné - snadná výměna.Úplně jiná je progrese tlumičů, které je nastavená o hodně více do terénu.

Pokud toto kupujícímu nic neříká, pak Duster není pro něj. Bude se trápit horším komfortem a horší spotřebou v autě, jehož přednosti nevyužije a naopak by využil S-Cross či podobná SUV. Duster je pro makáče.
13. 9. 2020 22:08
Re: Bezkonkurenční cena?
Tak ako to už býva u lowcostu,tak aj Duster dáva zmysel len do určitej ceny . Ja, ak by som bral Dustera,tak max do 14 000€ ,ak by som chcel niečo drahšie tak do 15 000€ zas napr skladovku Opel Combo Life 1,2T , do 16 000€ už Megane,Ceed,alebo I30 kombi verzie atd... za 19-20 000 € je S-Cross asi najlepší pomer cena výkon a 4x4 ešte možno Ssangyong Tivoli (ale to asi dosť žere) .Duster má LPG len pri litrovom motore ,pri 1,3 sa nedodáva.
Avatar - SKAY
13. 9. 2020 18:20
Re: Pokrok (ne)zastavíš
Na 7km trase obchod, kostel, zbytečné někoho předjíždět :D
Avatar - trapid
12. 9. 2020 23:49
Bezkonkurenční cena?
Předně - Vaculíka mám rád a považuji ho za dnes snad jediného OPRAVDU motonovináře, nikoliv přepisovatele pr článků automobilek.
Avšak nesdílím s ním jeho názor na bezkonkurenční cenu Dusteru. Teď jsem tchánovi vybíral nové auto a požadavek byla čtyřkolka se slušným kufrem, benzín s nízkou spotřebou. Koupil Suzuki S-Cross, protože za dané peníze prostě nabízí nejvíc. Pokud si nakonfiguruji stejně vybavenou Dačku a porovnám to s cenou domluvenou s prodejcem Suzuki, tak mě Dačka vychází dráž !!!
Porovnávám prostřední výbavu S-Cross s nejvyšší Dusteru s motorem TCE 150.
Dále vycházím z toho, že na Duster mi prodejci slevu nechtějí dát (u Suziny to šlo) a výbava +- stejná. Něco má navíc Duster, něco zase S-Cross, výkonově podobné, Duster má LPG, Suzina zase hybrid, takže opravdu porovnatelné vozy. A přestože Duster už je docela pojem (a pro sebe bych si ho dokázal představit), tak pro spoustu lidí je to ještě pořád rumunský šmejd, do kterého by nikdy nesedli.
Takže společenský kredit těžce převažuje na straně Suzuki.