Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Sandero je nejprodávanějším autem Evropy. Zato loňský vítěz propadl

Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe (67 kW) CVT
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe (67 kW) CVT
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe (67 kW) CVT
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe (67 kW) CVT
137 Fotogalerie
Ondřej Šámal

Rumunský hatchback byl loni celkově druhý, letos si ovšem prvenství velmi pravděpodobně ohlídá. Vítěz z roku 2023 totiž zatím neoslňuje.

Lidé milují jednoduchá a upřímná auta, o čemž svědčí pozice rumunské Dacie Sandero. Ta se totiž za prvních letošních šest měsíců díky 143.596 registracím (+16 procent) stala nejprodávanějším autem v Evropě. V minulosti bodovala především u soukromých zákazníků, nyní vede v celkovém pořadí.

Na druhém místě najdeme Volkswagen Golf, který se na prvních příčkách vyhříval v minulosti. Ikoně kompaktního segmentu na 125.993 aut  pomohly výprodeje starší verze před faceliftem, meziročně si totiž připsala o 43 procent vyšší registrace. Třetí místo dosud drží Renault Clio (111.381; +15 %). První pětici uzavírají ještě Volkswagen T-Roc (111.381; +0 procent) a Peugeot 208 se 107.097 vozy s jednoprocentním růstem.

Naopak loňský vítěz, mimochodem první americký vůz a první elektromobil v historii, v podobě Tesly Y, je letos až osmý. Počet 101.181 aut je o 26 procent méně než loni za stejné období. Mezi 25 nejúspěšnějšími model se jedná o nejvyšší pokles. Spadla také dvojice Opel/Vauxhall Corsa (-18 %), Hyundai Tucson (-2 %) a Fiat/Abarth 500 (-20 %). Trh jako celek přitom rostl o 4,4 procent na 6.847.842 registrací.

Video placeholder
Martin Vaculík a Dacia Sandero • Zdroj: auto.cz

Navzdory čtvrtinovému poklesu si Model Y nadále udržuje pozici nejprodávanějšího elektromobilu v Evropě. Sesterská Tesla Model 3 naopak zaznamenala 37procentní růst na 58.400 vozů. Segment elektrických aut v rámci celkových čísel dosahuje podílu 12,5%, přičemž je v tomto roce drží především vozy s čínským původem (+70.000 aut vyjma Modelu 3 od Tesly ze Šanghaje). Konkrétně se jedná o velmi úspěšné Volvo EX30 (36.980 aut) a MG4 s 31.922 vozy (+4 %).

V Evropě se pomalu rozjíždí také kolos BYD, který za šest měsíců prodal 17 tisíc aut. Loni to přitom byly pouhé tři tisícovky.

Naproti tomu evropské značky zažívají vystřízlivění z elektromobility. Porsche Taycan spadlo o 55 procent, Volkswagen musí skousnout propad o 26 %. Modely ID.3 a ID.4 totiž klesly na 29.136 (-17 procent) a 29.146 (-30 %) exemplářů. BMW přitom svůj podíl na trhu s elektromobily meziročně zvýšilo ze 7,5 na 10 %.