Dacia Sandero je opět nejprodávanější auto v Evropě. Druhý měsíc v řadě
Aktuální generace Dacie Sandero zůstává hitem. Možná i díky krizi s čipy zůstává v čele evropského žebříčku prodejů nových automobilů.
Situace na evropském trhu s novými automobily zůstává nadále nejistá. Konkrétně v srpnu podle statistik analytické společnosti JATO Dynamics počítající prodeje v 26 zemích Evropy klesly registrace nových aut meziročně o 18 %. Přesto má letošní rok jednoho vítěze, je jím Dacia Sandero.
Dacia Sandero totiž druhý měsíc v řadě získala titul nejprodávanějšího automobilu na evropských trzích. S 14.961 registracemi navíc její prodeje meziročně vzrostly o osm procent. Sandero těží nejen z nástupu nové generace, ale paradoxně zřejmě i z aktuálního nedostatku čipů – díky své jednodušší konstrukci není tak závislá na polovodičích jako jiné modely, což se v současnosti ve srovnání s konkurencí hodí. Silné léto tak znamená, že za období leden až srpen je Sandero v Evropě páté nejprodávanější auto vůbec. Na druhou stranu, oproti srpnu 2019, tedy dobou před covidem-19, registrace Sandera klesly o 16 %.
Podobně se vysoko dostal také Duster, který se s 11.327 registracemi vyšvihl na čtvrtou příčku. Meziročně si navíc pomohl o čtyři procenta. A to teprve nedávno na trh dorazil facelift Dusteru, který odbyt tohoto SUV jistě dále ovlivní.
To naopak Volkswagen Golf je nedostatkem čipů silně postižen, meziročně jeho registrace klesly o 38 %, s 13.664 registrovanými kusy se tak musí opět spokojit s druhým místem. Pro dlouhodobého hegemona evropského trhu je to málo, ve srovnání se srpnem 2019 navíc jeho registrace spadly dokonce o 48 %.
Ve výsledku to ale pro Volkswagen tak úplně špatný měsíc nebyl. Německá značka má totiž v top 10 modelů hned tři zástupce, vedle Golfu ještě celkově pátý T-Roc a sedmé Polo. Všem těmto modelům však jejich prodeje meziročně klesly.
Slušný měsíc to byl také pro Toyotu. Yaris v srpnu obsadil třetí příčku, 12.594 registrací je navíc o 18 % více než před rokem, což souvisí s loňským nástupem aktuální generace. Osmá pak byla Corolla. V tomto ohledu musíme zmínit i deváté místo Hyundaie Tucson. Registrace v Nošovicích vyráběného SUV totiž meziročně vyskočily o 36 %. I korejské automobilce se zatím relativně daří vypořádat s nedostatkem čipů, a to díky širokému rozptylu firmy.
Evropský trh v srpnu 2021: Nejprodávanější auta podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace 8/2021 [ks] | Rozdíl proti 8/2020 [%] | Rozdíl proti 8/2019 [%] |
1. | Dacia Sandero | 14.961 | +8 | -16 |
2. | VW Golf | 13.664 | -38 | -48 |
3. | Toyota Yaris | 12.594 | +18 | +2 |
4. | Dacia Duster | 11.327 | +4 | -42 |
5. | VW T-Roc | 11.179 | -6 | -38 |
6. | Fiat 500 | 10.966 | +28 | +11 |
7. | VW Polo | 10.283 | -16 | -38 |
8. | Toyota Corolla | 9.912 | -11 | -8 |
9. | Hyundai Tucson | 9.739 | +36 | +6 |
10. | Ford Puma | 9.304 | -16 | - |
„Nedostatek čipů byl hlavní překážkou pro výrobce, kteří se stále potýkají s důsledky pandemie. Problémy s výrobou a zpoždění dodávek nových automobilů negativně ovlivňují prodej a nedostatečná dostupnost u prodejců nutí mnoho spotřebitelů buď hledat ojetá auta, nebo jednoduše odložit jejich nákup,“ komentuje situaci na trhu globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz.
Právě nedostatek čipů přitom paradoxně pomáhá prodejům elektromobilů a plug-in hybridů. Automobilkám se kvůli flotilovým emisím hodí registrovat co nejvyšší jejich počet, a tak nedostatkové komponenty obvykle primárně směřují právě k elektrovozům či plug-in hybridům, které se tak čile vyrábějí, zatímco produkce konvenčních aut vázne. I proto si JATO všímá, že za srpen elektromobily a plug-in hybridy v registracích překonaly vozy s naftovým pohonem. Dosáhly na 21 % tržní podíl, proti 20 % vznětových aut.
Nejžádanějším elektromobilem mimochodem v srpnu byl Volkswagen ID.3 následovaný Teslou Model 3. Do nejlepší desítky se pak dostal i čtvrtý Ford Mustang Mach-e, sedmá Škoda Enyaq iV nebo osmá Tesla Model Y. Plug-in hybridům pak vévodí Ford Kuga, následovaná Mercedesem GLC a BMW řady 3. Pátým nejprodávanějším plug-in hybridem v Evropě pak v srpnu byla Cupra Formentor.
Evropský trh v srpnu 2021: Nejprodávanější elektrovozy podle modelů | |||
Poř. | Model | Registrace 8/2021 [ks] | Rozdíl proti 8/2020 [%] |
1. | VW ID.3 | 7.904 | - |
2. | Tesla Model 3 | 7.824 | +13 |
3. | VW ID.4 | 4.624 | - |
4. | Renault Zoe | 4.032 | -35 |
5. | Ford Mustang Mach-e | 3.621 | - |
6. | Kia e-Niro | 3.561 | +5 |
7. | Škoda Enyaq iV | 3.541 | - |
8. | Tesla Model Y | 3.478 | - |
9. | Volkswagen e-Up! | 3.219 | +119 |
10. | Fiat 500e | 3.152 | - |