Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF LF Aerobody: Šetřílek

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Nizozemská automobilka vyrábí nejmenší řadu LF s vlastní skříňovou nástavbou. Prohlédli jsme si ji zblízka.

Cennější je však si vozidlo prohlédnout a nejlépe se i svézt. Obojí jsme provedli a nástavba se nám vyrýsovala v mnohem jasnějších obrysech.

Možnosti

Nejdříve si pojďme připomenout, že nástavbu lze získat na podvozku LF s celkovou hmotností v rozmezí 7,5 až 12 tun. V Česku je nejzajímavější dvanáctitunová varianta, protože na ní lze postavit nástavbu s délkou 7,05 metru. K dispozici je rovněž délka 6,6 m. Vnitřní šířka hliníkové nástavby činí 2,45 metru, z čehož plyne, že stěny jsou silné 50 mm.

Z hlediska nakládky tvoří důležitý údaj vnitřní světlosti 2,25 m, což dovoluje pohyb vysokozdvižného vozíku a pohodlné nakládání až sedmnácti palet. Za tímto účelem byla dolní část bočnic opatřena pevným plechem. Protiskluzovou podlahu pomáhající co nejsnadněji splnit podmínky ukotvení nákladu podpírá pomocný rám z pozinkovaných ocelových profilů.

Čelo 1500 kg

Ke snadné nakládce také patří solidní zvedací čelo, v případě Aerobody jde o Dhollandii s nosností 1,5 tuny. Nabízelo klasické ovládání krabičkou spojenou s nástavbou vodiči nebo tlačítky na podlaze čela. Z bezpečnostních důvodů samozřejmě zdvojených pro obě nohy.

Délka čela činí 1,8 metru, což by pro vnitřní světlost nástavby 2,25 bylo málo. Prostor mezi střechou a horní hranou zvednutého čela zakrývá uzavírací díl na teleskopických vzpěrách. Po otevření čela se zvednul do vodorovné polohy a otevřel plný přístup do nákladového prostoru. Ke stažení krytu stačilo zatáhnout za jeden ze dvou tkalounů umístěných po obou stranách.

Přes 5,5 tuny

Jednu z výhod nástavby Aerobody tvoří velmi nízká hmotnost. Podvozek včetně nástavby se zvedacím čelem, plné nádrže a řidiče vážil 6475 kg, takže na náklad zbylo 5525 kg. Užitečné zatížení tedy překonává pohotovostní hmotnost.

Aerodynamika

Nástavba dle názvu má nabízet nízký aerodynamický odpor. Jak toho výrobce dosáhl, když na klasické hranaté skříni těžko něco vymýšlet nového. Změnu jsme našli v zadní části střechy, za níž běžně dochází k největšímu víření vzduchu a vytvoření největší části odporu vzduchu. V délce přibližně jednoho metru klesala střecha směrem dolů, aby snížení na konci činilo cca deset centimetrů. Podle zkoušek výrobce vytváří tato drobnost téměř neomezující využitelnost nákladového prostoru úsporu paliva čtyři až osm procent. Kabina je vybavena aerodynamickými prvky, zahrnujícími sadu bočních límců a střešní spoiler.

Hodnota úspor roste s navyšováním tempa. Výrobce slibuje při 80 km/h úsporu 5,5 procenta, při devadesátikilometrovém tempu dokonce 8,3 %.

DAF LF je však zejména rozvážkové vozidlo pohybující se zejména po městě a v jeho blízkém okolí, proto výrobce střízlivě udává snížení nároků na naftu o čtyři procenta.

Motory

K dosažení co nejnižší pohotovostní hmotnosti DAF nabízí do řady LF motory PX-5 a PX-7. Pouze pětilitrový agregát by mohl vzbuzovat obavy, co se týká dostatečného výkonu a životnosti, ale i méně objemná jednotka nabízí 700 nebo 760 N.m v závislosti na výkonové verzi 135 a 157. Výrobce na rozdíl od všeobecného trendu navýšil olejovou náplň proti variantě Euro V o 2,6 litru na sedmnáct. Sedmilitrový motor PX-7 (850 nebo 950 N.m) používá dokonce 23,4 litru oleje, přídavek z toho tvoří značných 5,1 litru.

Pod jednou střechou

Veškerý servis včetně záručních oprav zajišťuje každé autorizované středisko DAF. Týká se to rovněž zdvihacího čela. Výrobce tak poskytuje garanci na kompletní vozidlo.

5000 vlastních nástaveb

Z výrobní linky britské společnosti Leyland Trucks sjelo v dubnu již 5000. rozvážkové vozidlo DAF LF s nástavbou vyrobenou a namontovanou přímo ve výrobním závodě. Je tak zaručeno, že nástavba dosahuje stejně vysokých kvalit jako nákladní vozidlo. Díky tomu lze také dosáhnout výrazně kratších dodacích lhůt, čímž se zvyšuje dostupnost vozidel pro zákazníky. Je možné urychlit typové schválení kompletního vozidla v rámci EU a tím zajistit nejrychlejší uvedení vozidla do provozu.

daf profi nadstavby daf profi nadstavby

Ladislav Černý
Diskuze (0)