Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2023 Classic: Klymčiw chce vyhrát

Rallye Dakar 2023
Rallye Dakar 2023
Rallye Dakar 2023
Rallye Dakar 2023
19 Fotogalerie
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Kategorie Classic je vypsaná pro historické automobily od Rallye Dakar 2021. Startující v kategorii Classic neabsolvují stejnou trať jako účastníci rallye. Jezdí v méně náročných terénech a podle pravidel setinové rallye nebo jízdy pravidelnosti. Musejí tedy dodržovat předem stanovené rychlosti a kontrolní body projíždět v daný čas.

Třetí start s vozem Škoda 130 LR v kategorii Classic čeká na příštím ročníku Rallye Dakar bývalého motocyklového jezdce Ondřeje Klymčiwa. Je odhodlaný v lednu v Saúdské Arábii výrazným způsobem uspět. „Chceme vyhrát. První i druhý rok to bylo dobře rozjeté, ale nakonec to nedopadlo ideálně. Z předešlých ročníků jsme se poučili a věřím, že to dobře dopadne,“ řekl Klymčiw. Při premiéře byl devatenáctý, v posledním ročníku skončil na čtrnáctém místě.

Klymčiw na Dakaru startoval čtyřikrát na motocyklu. V roce 2015 skončil druhý v kategorii nováčků. O rok později havaroval a v dalším ročníku (2017) mu na jedenáctém místě chybělo 37 sekund na první desítku. V ročníku 2018 měl hodně těžký pád, který rozhodl o jeho budoucnosti. Na motocyklu přestal závodit, stal se manažerem vlastního týmu. Na Dakar se vrátil na čtyři kola do kategorie Classic.

Letos pojede znovu s historickou Škodou 130 LR, kterou vylepšil. Při třetím startu s osobním vozem usedne vedle něj třetí spolujezdec. Navigovat ho bude Američan Bill Conger, jenž absolvoval Rallye Dakar na motocyklu v Klymčiwově týmu i jako navigátor v automobilu. Působí v roli instruktora americké armády pro navigaci a jízdu v náročném terénu.

Roučková kouká po veteránech

Olga „Ollie“ Roučková se chystá už na svůj čtvrtý Dakar. Třikrát odstartovala, třikrát ho dokončila, pokaždé v jiné kategorii a v roce 2018 jako vůbec první Češka. Letos pojede, stejně jako vloni, s vozem Suzuki Samurai s motorem o objemu pouhých 1300 cm3. „Dakar je jeden z vrcholů sezony, letos jsme si kategorii Classic osahali a mě ta stará auta naprosto pohltila. Dokonce se i v civilním životě přistihnu, že pokukuju po veteránských autech, což tak pět let zpátky nepřipadalo v úvahu. Přála bych si, aby náš výsledek měl progres, uděláme pro to maximum,“ říká Roučková.

Na začátku letošní sezony si utrhla rameno a nemohla držet volant v ruce. Aby nevypadla z rytmu závodů, domluvila se s Ondřejem Martincem, druhým jezdcem v týmu, že spolu během příprav na Dakar odjedou závody pravidelnosti. „Já si tak oživila itinerář. Na Dakaru vedle mě jako navigátor Jiří Kopřiva, se kterým jsme absolvovali několik soutěží, hlavně v závěru sezony. Myslím si, že máme dobrou výchozí pozici právě do Dakaru Classic,“ uvedla Roučková a připomněla Roučková historickou paralelu: „Z hlediska rozpočtu je Dakar Classic mnohem dostupnější než jiné kategorie. V roce 1990 byly na Dakar v Africe přihlášeny dvě malé Suzuki Samurai o objemu 1300 cm3 a nikdo ani nečekal, že to dotáhnou až do konce. Byl to obzvláště těžký rok. Ze 465 startujících, dokončilo pouze 133, přesto mezi nimi byly i dvě malé suzuki.“ 

Kalina je legendou Dakaru

Nejvýraznější osobností v kategorii Classic je bezesporu dvaasedmdesátiletý Josef Kalina, který v posádce s Karlem Lopraisem Dakar třikrát vyhrál (1994, 1999 a 2001). Chystá se na svůj čtyřiatřicátý Dakar v replice kamionu Tatra Puma T815 z vítězného ročníku 2001. „Jsem spokojený, protože se mi sloučilo dohromady několik příjemných věcí,“ říká doyen Josef Kalina. „Jedu Dakar Classic s Tatrou Puma, což byl vždycky můj zamilovaný auťák. Jedu v česko-slovenské posádce, v česko-slovenském týmu a zároveň se vracím do Buggyry. To je pro mě už dneska taková rodinná záležitost, protože jsem s ní už pár pěkných let strávil.“

Spolupráce s Buggyrou podle navigátora znamená i serióznější přístup k závodění. „V minulém ročníku jsme moc nevěděli, o co se v tomhle typu závodění jedná a pochopili jsme to až tak někdy čtyři dny před koncem. To bylo trochu legrační, ale zajeli jsme soutěž dobře. Teď už víme, o co jde. Navíc podle posledních informací mají pořadatelé omezit sekundové ježdění na průměry a má tam být víc navigace. To mi vyhovuje mnohem víc. Moc se na Dakar a celou partu kluků z Buggyry těším, protože tentokrát to bude monumentální,“ dodal Kalina.

Začít diskuzi