Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2023: Češi si užili Vánoce a odletěli

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Ve středu 28. ledna krátce po šesté hodině ranní odletěli do Saúdské Arábie všichni čeští a slovenští startující, kteří se zúčastní nacházejícího 45. ročníku Rallye Dakar. Bez výjimky strávili v klidu vánoční svátky a nyní už se soustředí na arabské kilometry. 

Trať Dakaru je naplánována na 8549 kilometrů a z toho je vypsáno 4706 kilometrů rychlostních zkoušek ve čtrnácti etapách. Podle sdělení organizátorů má být trať ze sedmdesáti procent zcela nová.

Pořádně jsem se najedl

Na jedenáctý start na Dakaru se chystá Martin Macík, který pojede v rodinném týmu MM Technology a dominantní žlutou barvu na kamionech nahradí oranžová. V předvečer odletu prožil ještě s dcerami na nákupu. „Vánoce jsme strávili s rodinou při české klasice a musím se přiznat, že jsem se opravdu pořádně najedl. Další dny jsme strávili rodinnými návštěvami a také jsem byl cvičit,“ říká sedlčanský pilot. 

Pokud jde o jeho očekávání na Dakaru, říká: „Spousta lidí, se kterými se potkávám, mi říká, že bych měl vyhrát. S touhle myšlenkou už tam jezdím několik let, ale letos neexistuje přímá úměra mezi tím, že absence Rusů rovná se výhra. Člověk pokaždé bojuje s tratí a sám se sebou a chce se poprat o ten nejlepší výsledek.“

Lopraisova pohoda a bublinky

Synovec šestinásobného vítěze Dakaru Karla Lopraise – Aleš je posledním Čechem, který dokázal získat české umístění na stupních vítězů v kategorii kamionů. Jedná se o třetí místo na Rallye Dakar 2007, poslední ročník na africkém kontinentu. „Vánoce jsme si užili s rodinkou v naprostém klidu.“ Den před odletem zašumělo šampaňské při přípitku na lepší rok 2023. 

Jezdec z Frenštátu pod Radhoštěm patří při svém sedmnáctém startu mezi favority kategorie kamionů. Při svém úsudku o svých šancích a možnostech v soutěži, zůstává nohama na zemi. „Závod dělá konkurence a to, že letos nejedou kamazy, nedělá soutěž o nic jednodušší. Myslím, že se Dakar rozjede velkým tempem a bude zapotřebí si zachovat rozvahu. Trať představuje velký masakr a cílem je dojet ve zdraví a být nejlepší,“ dodává Aleš Loprais (Instaforex Loprais Praga).

Jedním z dalších českých zástupců v hodnocení kamionů je Tomáš Tomeček, který však nepomýšlí na špičkové umístění. Pojede s asistenčním kamionem v německém týmu South Racing. Letos na podzim vyhrál soutěž Afrika Eco Race, která kopíruje tratě původního afrického Dakaru. Za volantem čistě mechanicky vybavené Tatry 815 seděl celou soutěž výhradně sám.

„Vánoce byly ve znamení tradičních zvyků, jak se v Česku sluší a patří. Ještě pár hodin před odletem jsme s rodinou absolvovali společné focení, abychom měli hezkou památku. Místa, kudy má vést soutěž, znám z předchozích letech, kdy jsem tam byl pracovně jako zaměstnanec Tatry. Pokaždé se mi podařilo projet tamní terény s mnohem těžšími vozy než je náš současný,“ uvedl Tomeček a dodal: „Myslím, že bychom si měli v těchto dnech připomenout památku Karla Lopraise. Myslím, že zůstává mezi všemi českými závodníky s kamiony na dlouho nedostižným.“

Motorkáři se tratě nebojí 

Třiadvacáté místo z předchozího ročníku je nejlepším výsledkem českého motocyklového jezdce Jana Brabce (Strojrent Racing). „Prosinec jsem strávil přípravou kondiční i jezdeckou a na Vánoce se věnoval výhradně rodině, abychom se navzájem v klidu užili,“ říká Brabec a pokud jde trať přicházejícího ročníku, nemá obavy: „Délky tratě ani její náročnosti se rozhodně nebojím. Nejhorší na každém Dakaru jsou pro mě ranní přejezdy na erzety. Zima ve čtyři ráno je něco, na co si asi nikdy nezvyknu,“ říká Jan Brabec.

Desátým místem z ročníku 2021 vyrovnal Martin Michek (Orion – Moto Racing Group) nejúspěšnější český motocyklový výsledek, který dosáhl Stanislav Zloch v roce 1998. Michka těší skutečnost, že se u něj během roku neprojevily žádné zdravotní komplikace. Před dvěma lety mu selhala játra, podobná situace se opakovala vloni. „Zdravotní situaci mi dává velkou psychickou sílu. Na předešlé dva ročníky nebyla příprava podle mých představ, teď hodně posiluji a běhám,“ říká Michek.

Pokud jde o samotnou trať, Michek říká: „Jsou tam stometrové písečné kopce, jízda na nich je fakt něco jiného. Tovární týmy na nic nečekají, perou to hned od začátku. Když se podíváte, tak ke konci soutěže se v první dvacítce hodně vypadává. Všichni jedou kudlu.“ 

Mrazivé počasí zkazilo přípravu Liboru Podmolovi, který přemýšlel, že vyjede ještě v Česku na motorce. „Přestal jsem se potápět ve studené vodě, protože led už nešel rozsekat,“ který pojede v kategorii bez asistence mechanika. Před nedávnem se dozvěděl, že bude spát ve stanu, který dostane od pořadatelů. Ten však dostane těsně před startem, takže minimálně dva dny si musí zajistit přespání sám. 

„Bál jsem se, že na Dakaru bude ze mě bezdomovec. Nakonec mě zachrání kluci z Fesh Fesh týmu, kteří mi poskytnou lehátko u nich v kamionu,“ oddychl si Podmol, který s ostravským týmem bude spolupracovat. Přepravovat mu budou pneumatiky, využívat bude také jejich fotografa a kameramana. „Na spolupráci s Liborem se velmi těšíme. V posádce máme Alberta Lloveru jehož neteř Margot jezdí světový šampionát v rallye na motorce. Chceme tuto kategorii více prozkoumat a třeba se nám zalíbí,“ prohlásil Tomáš Vrátný, šéfa týmu Fesh Fesh. 

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme