Dakar živě: První etapa byla zrušena kvůli extrémnímu počasí, nikdo nevyjel na trať
Je to přímo k vzteku. Poprvé v životě se dostanete na jednu z nejprestižnějších sportovních akcí planety, a místo toho, abyste společně s týmem slavili úspěchy či zpytovali svědomí, slyšíte dokola jedno a totéž slovo – zrušeno. Jak jste si mohli na Auto.cz přečíst už včera, organizátoři zastavili úvodní prolog kvůli vážné nehodě na trati. První etapu z Rosaria do Villa Carlos Paz zase organizátoři „zařízli“ už během nedělního dopoledne kvůli nepříznivému počasí. Na trať tentokrát nikdo nevyjel.
V noci před plánovaným startem vyrazily dva naše terénní tiskové vozy „zabrat“ vhodná místa na trati pro natáčení a fotografování, a že nepůjde nedělní den podle představ, bylo jasné už okolo osmé hodiny ráno. „Lije jako z konve, blátivá trať je kluzká jako led a bude to extrémně nebezpečné,“ zaznívalo v bivaku. Posádky obou Tater a Hummeru týmu Tatra Buggyra Racing bez reptání vyrazily na start, při cestě k němu ale organizátoři všechny závodní vozy odkláněli na servisní cestu přímo do bivaku ve Villa Carlos Paz poblíž Cordoby. „Trať se postupně měnila v bahnitou řeku, a kdyby došlo k nehodě, nemusely by se záchranné složky včas dostat ke zraněným pilotům,“ komentoval situaci Tomáš Ouředníček, pilot Hummeru H3 Evo. Josef Kalina je nastalou situací lehce rozhořčen: „Zrušení prologu na poslední chvíli jsem během let zažil několikrát, výpadek první etapy ale nepamatuji,“ prohodil v týmovém zázemí.
Do Argentiny jsme přiletěli 31. prosince a tým Tatra Bugygra Racing ještě ani jednou nevyrazil na trať. Situace je o to nepříjemnější, že ještě neměl možnost vyzkoušet to, na co se celý rok usilovně připravoval. „Přípravy na Dakar jsou časově i finančně velmi náročné, a je smutné, že zatím pořádně nevíme, jak moc důslední jsme během minulého roku byli. Soutěž si žádá investice v řádech desítek milionů korun, které zatím přicházejí vniveč.Už chceme závodit!, komentoval dosavadní průběh Dakaru Honza Kalivoda, manažer týmu.
„Je škoda, že organizátoři na trať nepustili alespoň kamiony. Ty si mohou v případě problémů pomoci, a kdyby došlo ke kolapsu na trati, lze etapu anulovat. Chápu, že se tyto administrativní zásahy dějí z důvodu bezpečnosti, ale přijeli jsme závodit a prát se s přírodou. Jdeme do soutěže s tím rizikem, že nás může příroda přemoci a myslím si, že by takto měli uvažovat všichni okolo a případně zkrotit své vášně. Na druhou stranu díky přejezdům můžeme vychytávat malé závady, které bychom normálně neřešili,“ řekl krátce po příjezdu do bivaku Jaroslav Valtr, pilot Tatry Phoenix.
V pondělí 4. ledna čeká piloty etapa z Villa Carlos Paz do Termas Río Hondo. Protože jsme dnes z pochopitelných důvodů nebyli na startu ani v cíli, můžete se alespoň podívat, jak to vypadá v novém bivaku. V průběhu noci jsou však očekávány další silné lijáky, druhou etapu (pro automobily a kamiony byla zkrácena z 510 na 387 kilometrů) by proto klidně mohlo potkat to co tu dnešní...