Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot odhaluje novou techniku. Hybridní šestiválec!

David Bureš David Bureš 14. 12. 2020 • 13:12
39
1
Zobrazit náhledy (39)
Peugeot Sport Powertrain Peugeot Sport Powertrain Peugeot Le Mans Hypercar Peugeot Le Mans Hypercar Peugeot Le Mans Hypercar Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot

Francouzská značka se v roce 2022 vrátí do Le Mans. Už nyní však odhaluje techniku, jakou její „hypersport“ použije.

Královskou kategorii čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans čekají velké změny, za rohem je změna pravidel, když třídu LMP1 vystřídá tzv. kategorie hypersportů. Ta přiláká zpět na La Sarthe třeba značku Peugeot, která v tomto závodě naposledy závodila v roce 2011. Automobilka už s předstihem odhaluje techniku, již užije její nově navržený závodní speciál.

Není tak velkým překvapením, že nové pohonné ústrojí bude elektrifikované. Pro závodní speciál je pomoc elektřiny výhodná, navíc souvisí s aktuální strategií značky. Konkrétně tak v útrobách závodního Peugeotu bude pracovat kombinace vzadu uprostřed uloženého benzinového vidlicového šestiválce biturbo o objemu 2,6 litru a vpředu umístěného elektromotoru. Ústrojí doplní ještě sekvenční sedmistupňová převodovka a vysokokapacitní 900V baterie.

Samotný spalovací motor z dílny Peugeot Sport má poskytovat výkon až 500 kW, zatímco elektromotor fungující zároveň jako generátor nabídne na základě pravidel až 200 kW. Celkový výkon je pak omezen na 500 kW. Poháněná jsou všechny čtyři kola, přední pomocí elektromotoru, zadní prostřednictvím šestiválce.

Na základě pravidel kategorie bude elektromotor až na výjimky (třeba v pit line) využíván jen v rychlostech nad 120 km/h, při nichž bude výkon spalovacího motoru omezen na 300 kW. To neplatí v případě, že je baterie vybitá. Naopak pod touto hranicí se bude vozidlo spoléhat výhradně na V6, s jejím plným výkonem. Zajímavostí je tak fakt, že čtyřkolka bude tedy využívána jen ve vysokých rychlostech, při těch nízkých, nebo při vybití baterií speciál bude zadokolkou. Baterie se přitom během závodu budou moci dobíjet pouze pomocí rekuperace brzdné energie, před startem však mohou být dobity z externího zdroje.

„Původně jsme zvažovali mít jedno turbodmychadlo, to by nám ale zabránilo dosáhnout našeho cíle nízkého těžiště. V6 twin-turbo nám tak nabídne nejlepší kompromis mezi technikou, hmotností, umístění příslušenství agregátu, spolehlivostí a výkonem,“ vysvětluje využití tohoto řešení François Coudrain, šéf pohonných jednotek programu WEC v divizi Peugeot Sport.

Při vývoji Peugeot Sport využíval dosavadních zkušeností francouzské automobilky v závodním prostředí. Využil tak data o vidlicových dvanáctiválcích a vidlicových osmiválcích užívaných v dřívějším Peugeotu 908 pro Le Mans, stejně jako o čtyřválci užívaném sesterským Citroënem v šampionátu WRC.

„Generátor bude vybaven lehkou, vysoce účinnou jednostupňovou převodovkou a invertorem nejnovější generace pro přenos energie z baterie do motoru. Díky strategiím systému řízení energie hnacího ústrojí bude mít kapacitu okamžitě využívat veškerou energii dostupnou v baterii,“ říká pak o elektrické části ústrojí Coudrain s tím, že v tomto směru byly zase využity zkušenosti DS v šampionátu elektrických monopostů Formule E.

video

V případě baterií pak pomohlo partnerství s firmou Saft, dceřinou firmou Totalu. Konstruktéři v tomto případě vsadili spíše na výkon než hustotu energie, což je při vytrvalostním závodu zásadnější. Plusem je též integrace baterií do konstrukce vozidla. Umístěna bude v karbonovém krytu uvnitř monokoku vozu, za řidičem, pod palivovou nádrží.

Peugeot se přitom se svým hybridním speciálem může v Le Mans těšit na zajímavou konkurenci. Svůj hypersport chystá Toyota, stejně jako týmy ByKolles a SCG Jamese Glickenhause. O vítězství ve slavném závodu bude do budoucna chtít bojovat také Alpine a návrat do Le Mans chystá také Audi.

Související články

Témata
14. 12. 2020 17:21
Srozumitelný překlad
"...Generátor bude vybaven lehkou, vysoce účinnou jednostupňovou převodovkou a invertorem nejnovější generace pro přenos energie z baterie do motoru. Díky strategiím systému řízení energie hnacího ústrojí bude mít kapacitu okamžitě využívat veškerou energii dostupnou v baterii....“

Rozumíte někdo co nám chtěli říct tou druhou větou? Anebo je účelem aby tomu nikdo nerozuměl ?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku