Další tři trasy k Jadranu: Maďarsko, Německo a Bodental
Koho by napadlo, že se jde cestou na Istrii úplně vyhnout Chorvatsku? Jednou možností je Itálie, mnohem zajímavější však stále nádherná spojka přes rakousko-slovinské hory.
Cesta do Chorvatska přes Slovinsko: Serpentinami Korutan
V reportáži jsme projeli nejpopulárnější cestu do Chorvatska. Známe však ještě jednu. Zlatou střední, kterou se k Jadranu nespustíte Villachem ani spojkou Graz – Maribor, ale mezi nimi přes Bodental. Jak na to? Na rakouské dálnici A2 ignorujte u Grazu přejezd na A9, na který sjíždí auta mířící na Maribor. Pokračujte na Klagenfurt dál po A2. Od Štýrského Hradce sice nedovolují značky tak svižnou jízdu, omezení na povolenou rychlost většinou kolem 100 km/h doprovází řada tunelů.
Po 400 kilometrech pohodové cesty po rakouské dálnici se na sjezdu 305 rozloučíte s A2 a vjedete do Klagenfurtu. Na semaforech si hlídejte odbočky vlevo na Loibpass a SLO – tedy Slovinsko.
Po deseti kilometrech jsme z města venku a držíme se na silnici číslo 91/ E652, což je díky nápisům SLO na asfaltu hračka.
Po deseti kilometrech od Klagenfurtu se odděluje cesta na Ferlach a my pokračujeme po uzoučké silničce mezi malebnými masivy Alp.
Příroda kolem Bodentalu je úchvatná, zvlášť v probouzejícím se dni. Serpentiny se točí o sto osmdesát stupňů tam a zpátky, silnička stoupá prudce do výšky. Vzpomínáme si na známý citát, že když Stvořitel budoval Korutany, měl zjevně velmi dobrou náladu.
Po necelých 430 kilometrech strávených v Rakousku vjíždíme do Loibtunelu, který nás po 1566 metrech vyloupne ve Slovinsku.
První kilometry od tunelu, který se slovinsky jmenuje Ljubelj, přináší sešup z vršků hor, což s sebou nese omezování rychlosti na sedmdesátku – to i kvůli několika menším tunelům. Zatímco rakouská dálniční přijde v roce 2022 na 9,60 eura za desetidenní známku, Slovinci chtějí 15 eur, a to jen za sedmidenní.
Ale na Istrii, kam jedeme, alespoň využijeme slovinskou síť docela dost, navíc nás nečekají poplatky v Chorvatsku: na Istrii vjedeme rovnou ze sousední země.
Po čtyřech desítkách kilometrů na A2 přejíždíme na tepnu A1 směr Koper, Terst a Postojna – u ní se z dálnice odděluje trasa na Rijeku, vhodná třeba pro cestu na ostrov Krk.
Po 120 kilometrech ve Slovinsku míjíme odbočku na Terst a ITA, po níž bychom se dostali do Itálie. Pokračujeme na Koper, poprvé ho registrujeme značení na Pulu, nejslavnější město Istrie.
Po dalších třiceti kilometrech dálnice A1 končí, sjíždíme do Koperu. Z něj už nás čeká do Chorvatska posledních deset kilometrů.
Náš verdikt: Na Istrii skvělá volba: naplno využijete rakouské dálnice a neplatíte za žádné tunely. Cena za slovinskou známku je vyšší než za rakouskou, ale síť alespoň využijete naplno a tím, že ze Slovinska vjedete rovnou na Istrii, kde neplatíte mýto, pokud nechcete – istrijský dálniční ypsilon lze ignorovat a jezdit po běžných silnicích.
Poplatky (2022) | ||
Rakousko | dálniční známka | 9,60 eura = 237 Kč |
Slovinsko | dálniční známka | 15 eura = 370 Kč |
Do Chorvatska přes Maďarsko: Magyarország...
… čili Maďarskem. I takhle poslední dobou hodně Čechů – i Svět motorů – napadlo vyrazit k Jadranu. Nabízí bezpočet skvělých zastávek: od natankování vína a papriček přes prohlídku Budapešti po koupání na Balatonu.
Balaton je už sám o sobě lákavým letním letoviskem. Možnosti v jeho okolí se od takového Bibione prakticky neliší, rozdíl je jen ve sladké vodě.
Nabízejí se k ní dvě možnosti. Opustit dálnici M1 u Györu a směřovat na jih. Doporučujeme volit silnici č. 82 na Veszprém. Cesta je kratší a dovede vás na severní konec Balatonu, takže si jej můžete objet celý, než se zas na jihu napojíte na dálnici M7 a budete pokračovat do Chorvatska.
Druhá varianta znamená minout Györ a zůstat na dálnici M1 až do Budapešti. Jestliže se spokojíte s návštěvou hlavních památek a vynecháte muzea nebo zoo, stačí vám bohatě necelý den. Z hlavního města pak vede zmíněná M7 do chorvatského Záhřebu, přičemž po necelých 100 km začne dálnice kopírovat jižní břeh Balatonu.
Náš verdikt: Z vlastní zkušenosti můžeme doporučit vyjet brzy ráno a po třech hodinách si dopřát pár zastávek na jižním Slovensku. Pokračovat zhruba dvě hodiny na Balaton, strávit zde večer a přenocovat v kempu. Druhý den vybízí ke koupání, poznání dalších míst a navečer je ideální pokračovat směrem k Jadranu. S použitím dálnice je cesta dražší a o 70 km delší, ale o hodinu až dvě rychlejší.
Poplatky (2022) | ||
Slovensko | dálniční známka | 10 eur = 265 Kč |
Maďarsko | dálniční známka | 0/3640 forintů = 227 Kč |
Do Chorvatska přes Německo: Západní cestou
Německé dálnice jsou ještě stále zdarma, navíc nejrozvinutější. Přesto trasa k Jadranu přes západ jízdu moc nezrychlí.
Neomezená rychlost i nulové poplatky za dálnice v Německu jsou pravdou jen na půl. Rychlost totiž brzdí proměnné značení, náklady zase placené tunely – a ne za málo! – v Rakousku. Pokud ovšem bydlíte v Plzni na západě Čech, je pro vás trasa přes Německo a Rakousko stále hodně zajímavou volbou.
V Mnichově jste z Rozvadova za dvě hodiny jízdy. Za další dvě a půl dorazíte k rakouskému Salcburku, předtím ovšem musíte zakoupit tamní dálniční nálepku. Před Villachem si opět připravte peněženku, na řadu totiž přichází první placený tunel. Za úsek Taur a Katschberg zaplatíte 13 eur. Dalších 7,60 eura dáte za osmikilometrový tunel Pod Karavankami. Šedesátikilometrový dálniční úsek Slovinskem prosvištíte jako nic – a vjíždíte do Chorvatska.
Náš verdikt: Ani nejkratší, ani nejlevnější – cesta přes Německo přesto hraje v úvahách roli. Zvlášť pro ty, co bydlí na západ od Prahy. Německé dálnice jsou sice ještě zdarma, ale jejich průjezdnost je občas loterie. Navíc pak projíždíte Rakousko tunely, jež vyjdou dvakrát dráž než dálniční známka, kterou potřebujete taky.
Poplatky (2022) | ||
Rakousko | dálniční známka | 9,60 eura = 237 Kč |
Rakousko | tunely | 20,60 eura = 509 Kč |
Slovinsko | dálniční známka | 15 eura = 370 Kč |