Další tunel? V Praze se chystá Blanka 2. Kudy povede?
Pražský tunelový komplex Blanka už funguje více než rok, a přestože automobilové dopravě v metropoli pomohl, bez dokončení vnitřního městského okruhu neplní zcela svoji funkci. Pražští radní nyní udělali důležitý krok k tomu, aby byl zbytek okruhu konečně realizován. Ještě letos chtějí zahájit výběr projektantů, kteří spojení Holešoviček s Jižní spojkou navrhnou.
Jaké části Prahy nový úsek městského okruhu spojí, je jisté již dávno, což ostatně dokazují i přiložené vizualizace. Silnice má vést zhruba od výjezdu z Blanky v Holešovičkách kolem Bulovky, Balabenky a Jarov k Sídlišti Skalka, kde bude napojena na Jižní spojku. Přesná trasa ale teprve musí být vytyčena, stejně jako zpracování.
Například úsek v ulici Povltavská může být řešen třemi způsoby, dvoupatrovým tunelem, dvoupatrovou silnicí vedoucí po povrchu nebo kombinací povrchové silnice s tunelem. Zásadním problémem daného úseku je totiž nedostatek prostoru pro čtyři pruhy vedle sebe, i proto je zvažována takto komplikovaná stavba.
Právě kvůli složitosti stavby bude komplex mnohdy přezdívaný Blanka 2 ještě dražší než „originální“ Blanka. Zatímco Blanka údajně přišla na zhruba 43 miliard korun, výstavba Blanky 2 podle odhadů bude stát asi 50 miliard korun. Pražský náměstek pro dopravu Petr Dolínek přitom připouští, že by dokončení vnitřního městského okruhu mohlo být ještě dražší. To by nebylo nic nového, vždyť původní smlouva na Blanku předpokládala sumu na výstavbu tunelového komplexu asi 17,2 miliardy.
Příprava komplexu vlastně začne ještě letos. Do konce roku chce Praha vypsat soutěž na administrátora, který zorganizuje zakázku na celý projekt. Na začátku roku 2017 má pak být připravena soutěž na výběr samotné projekční kanceláře. Jestliže to dobře půjde, komplexní návrh na výstavbu by mohl začít vznikat na přelomu let 2017 a 2018, přičemž podle odborníků jeho vznik potrvá minimálně rok a půl. To všechno značí, že dokončení a vlastně i zahájení výstavby Blanky 2 je zatím hodně daleko.
Dokončení vnitřního pražského okruhu sice dopravě v hlavním městě značně pomůže, ještě více je však potřebný vnější městský okruh. Ani jeho realizace však zatím není blízko. Nejblíže dokončení je úsek mezi Běchovicemi a dálnicí D1, který by se mohl začít stavět do tří let. Naopak stavbu severní části spojující Ruzyni s Březiněvsí léta blokuje pražská Suchdol, která se bojí zahlcení těžkou dopravou. I proto Středočeský kraj zvažuje spojení dálnic D7 a D8 pomocí nové komunikace mezi Tuchoměřicemi a Kralupy nad Vltavou, která by mohla pražský obchvat částečně nahradit, minimálně ve fázi jeho dokončování.
Vizualizace: Mott MacDonald & CTECH