Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další vodíková dodávka je tu. Renault Master H2 Tech ujede až 500 km na natankování

David Bureš
Diskuze (14)

Vodíkový pohon se postupně rozšiřuje také v oblasti užitkových vozidel, kde podle odborníků dává velký smysl. Nejnověji takovou dodávku představil Renault.

Renault je i díky prodejním úspěchům modelů Zoe a Kangoo Z.E. velkým propagátorem elektromobilů, jejichž nabídku hodlá v následujících letech značně rozšířit. Do roku 2025 tak chce představit hned sedm elektrovozů. Vedle bateriových elektroaut však francouzská značka počítá také s vodíkovým pohonem.

Vodíkový pohon hodlá Renault využít primárně v oblasti užitkových vozidel, přičemž automobilka nyní představuje první výsledek této strategie. Na veletrhu Hyvolution v Paříži se na konci měsíci představí prototyp Renaultu Master s vodíkovým pohonem.

Video se připravuje ...

Automobil oficiálně nazvaný Renault Master Van H2-Tech se sice prezentuje jakožto prototyp, má už však blízko sériové výrobě. Renault počítá s tím, že ho nabídne v roce 2022, a to pod hlavičkou značky HYVIA, která je společným podnikem s firmou Plug Power. Orientuje se právě na vodíkový pohon a s tím spjaté služby. Nabízet bude třeba i vodíkové čerpací stanice.

Jak z názvu vyplývá, je Renault Master Van H2-Tech dodávkou, primárně určenou pro převoz zboží, s nákladovým prostorem o objemu 12 m3. V následujících měsících ale mají následovat prototypy, které dokážou, že vodíkové ústrojí se dá použít i pro další typy užitkových aut. Následovat bude Master Chassis Cab H2-Tech, s ještě větším nákladovým prostorem, o objemu 19 m3, a také Master Citybus H2-Tech, minibus do města pro převoz až 15 cestujících, který se má hodit firmám i službám hromadné přepravy.

Bližší informace o použité technice automobilka zatím neprozradila, víme však, že prototyp Master Van H2-Tech má ujet až 500 kilometrů bez nutnosti dotankování. V jeho útrobách přitom najdeme elektromotor s 57 kW, 33kWh baterii a 30kW palivové články, čerpající vodík ze čtyř nádrží, do nichž se dohromady vejde šest kilogramů vodíku. Netradičně jsou spolu s palivovými články umístěny na střeše, aby neomezovaly nákladový prostor. Baterie se pak nacházejí pod podlahou kabiny.

Vodíkový Master si Renault plánuje vyrábět sám, a to v závodě Batilly, kde vznikají i konvenční deriváty této velké dodávky. Elektromotor bude dodávat závod Cleon, zatímco palivové články začne letos vyrábět továrna Flins a vodíkové nádrže budou pocházet od dodavatele Faurecia. O integraci systému se pak postará dceřiná společnost PVI v Gretz-Armainvilliers.

V poslední době jde přitom o několikátý projekt vodíkové dodávky. Takové vozidlo nedávno představil konkurenční koncern Stellantis, jehož vývoj vodíkových aut vede Opel. Ten vsadil na méně tradiční koncepci „plug-in elektromobilu s palivovými články“, která zvládá jízdu jak na vodíkové články, tak na baterii. Tuto techniku přitom vedle Opelu Vivaro následně použily i jeho sourozenci od Peugeotu a Citroënu. Vodíkovou verzi má pak do budoucna nabídnout i Hyundai Staria. Pro dodávky se přitom vodíkový pohon podle odborníku hodí, díky rychlému tankování vodíku a dlouhému dojezdu. I proto se s ním dnes spíše počítá pro užitkové nebo nákladní vozy.

David Bureš
Diskuze (14)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
19. 10. 2021 09:46
Re: elektromotor s 57 kW
Milý mladý pionýre, až ti bude 40, poletíš na dovolenou na Mars.

Známe, ABC 1965. OPAKUJETE SE :-) :-)
Avatar - Barrichello
18. 10. 2021 15:30
Re: elektromotor s 57 kW
Vodík už zkoušelo BMW před 50 lety :-) :-) :-)

To není žádná nová věc, akorát to do dneska nikdo neumí efektivně vyrobit a bezpečně skladovat :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
18. 10. 2021 15:29
Re: elektromotor s 57 kW
70% současné výroby vodíku je z ropy, zbytek je elektrolýza vody, věc kdy jedno zařízení na elektrolýzu má spotřebu jako 6 rafinerek jedoucích na plný výkon :-) :-) :-) :-)

Žádnou další technologií se vodík mmt nevyrábí :-)
18. 10. 2021 15:06
Re: elektromotor s 57 kW
Jo, že jsme na začátku vím. Umíme vodík pojmenovat a umíme ho i využít, akorát ho neumíme efektivně vyrobit. Ale tím bych se netrápil. Přece když se řeší velké věci, není třeba se zdržovat malichernostma.

Ale dík za odkaz, je v něm jedna báječná myšlenka. Píšou že když budeme mít vodíku málo, dovezeme ho ze zahraničí. Jak jednoduché ... :D
Avatar - Barrichello
18. 10. 2021 14:37
Re: elektromotor s 57 kW
Umí, z ropy :-) :-) :-) :-)