Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Vivaro se představuje ve verzi na vodík. Je to atypický hybrid

David Bureš
Diskuze (23)

Vodíkový pohon míří i do světa užitkových vozidel. Opel začne s palivovými články nabízet model Vivaro, přičemž sází na nezvyklé pohonné ústrojí.

Expanze automobilů s vodíkovými palivovými články pokračuje. Zatímco asijští výrobci věří vodíku v osobních autech, a tak tu máme třeba Toyotu Mirai, Hyundai Nexo nebo Hondu Clarity, evropské automobilky jako Renault a Opel budoucnost tohoto druhu pohonu vidí spíše v užitkových vozidlech. Právě Opel nyní představuje vodíkovou dodávku Vivaro-e Hydrogen, kterou hodlá nabízet.

Opel přitom vsadil na neobvyklé konstrukční řešení, novinku totiž nazývá „plug-in elektromobilem s palivovými články“. Vedle vodíkových palivových článků totiž Vivaro-e Hydrogen zvládá jízdu také na energii z lithium-iontových baterií, které lze dobít nejen při jízdě rekuperací brzdné energie, ale také externě ze zásuvky.

Baterie jsou běžnou součástí výbavy aut s vodíkovými palivovými články, protože vyplňují výkonové rezervy palivových článků při akceleraci a ukládají energii získanou z rekuperace, v tomto případě je ale unikátní možnost jejich externího nabití. S kapacitou 10,5 kWh přitom umožní dojezd až 50 kilometrů.

Vivaro-e Hydrogen tak dojede více než 400 kilometrů podle metodiky WLTP bez nutnosti tankování vodíku či nabíjení. Vodík je přitom uchováván ve třech nádržích s objemem 120 litrů, do nichž se vejde 4,4 kilogramu vodíku, natlakovaného na 700 barů. Pohon zajišťuje třífázový synchronní elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 60 kW, který krátkodobě může poskytnout až 100 kW a 260 N.m.

Opel přitom nabídne rovnou dva deriváty vodíkového Vivara, s délkou 4,95 metru nebo 5,3 metru. Výhodou je přitom fakt, že oproti konvenčním derivátům nebo elektrickému Vivaru se nezmenšil nákladový prostor, pořád nabízející objem 5,3 m3, respektive 6,1 m3 podle délky. Vodíkové nádrže jsou totiž umístěny pod podlahou, část ústrojí pohonného ústrojí zůstala pod kapotou. Základem je bateriové Vivaro-e s dvojicí posuvných dveří.

Vodíkové dodávky bude automobilka montovat ve specializovaném centru Opel Special Vehicles v domovském Rüsselheimu, první kusy mají k zákazníkům dorazit na podzim. Firma chce oslovit primárně fleety.

Opel má přitom vývoj vodíkových palivových článků na starosti v rámci celého koncernu Stellantis, jehož je dnes součástí. Vývojem vodíkového pohonu se totiž zabývá už více než 20 let. Vodíková verze každopádně bude do budoucna odvozena také od bratrů Vivara, prodávaných se znaky Citroënu a Peugeotu.

David Bureš
Diskuze (23)

Doporučujeme

19. 5. 2021 16:30
Re: externí nabíjení
jo to může být ono
19. 5. 2021 09:09
Re: externí nabíjení
Celková kapacita je krajšie číslo do reklamy.
18. 5. 2021 17:46
Re: externí nabíjení
třeba u elektromobilů se běžně udává celková kapacita a využitelná kapacita. Není mi teda moc jasné k čemu slouží údaj o celkové kapacitě když se nikdy nevyužije ale rozdíl mezi celkovou a využitelnou si tam nechávají snad jako rezervu pro případný pokles kapacity i kvůli hloubce cyklování.

U pidibaterek v hybridech sloužících spíše jako kondenzátor bych očekával obdobný scénář s tím, že ta využitelná část bude proti celkové výrazně menší
18. 5. 2021 16:46
Re: externí nabíjení
Jen pro srovnání - ve Smartu je baterka 17,6 kWh a měla by vážit 148 kg.
Avatar - Roman Horký
18. 5. 2021 16:44
Re: externí nabíjení
Udává se vždy skutečná jmenovitá kapacita. Prostě když vezmu ze svého Priusu baterku tak z ní vyždímám cca 1,2 kWh energie. Prius to tak nikdy neudělá. Pro něj ta baterka má jen 600W cirka.