Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dejte stresům z parkování sbohem. S EasyTurn od ZF zaparkujete jako nic

Filip Melich
Diskuze (4)

Společnost ZF vyvinula zavěšení předních kol, kterému říká EasyTurn. Jeho účelem je zlepšit manévrovatelnost vozu, což přijde vhod například ve městech a při parkování.

Technologie EasyTurn od ZF si dává za úkol zjednodušit parkování a usnadnit život s autem v těsných místech, jakými umí některé městské uličky být. Přední zavěšení je navrženo tak, aby umožnilo kolu natáčet se v úhlu 80°, přičemž normálně se přední kola mohou natáčet zhruba v úhlu 35-40° – jde tedy o dvojnásobný úhel. Však se podívejte sami, jak je najednou parkování a otáčení snadné:

Video se připravuje ...

Na videu je technologií EasyTurn vybaveno BMW i3, jehož elektromotor je umístěn vzadu a také pohání zadní kola. To znamená, že vepředu zůstává více místa pro zabudování nového řešení. ZF proto říká, že nejvhodnější pro adaptaci této technologie jsou především elektromobily. I v případě, že mají elektromotor umístěný vepředu, nezabírá zpravidla tolik místa, jako klasický spalovací motor.

Je samozřejmé, že s takovým úhlem natočení předních kol by bylo nezbytné použití posilovače řízení s variabilním převodem. Jinak by hrozilo, že auto bude ve vyšších rychlostech neřiditelné. Sebemenší natočení volantu by totiž znamenalo dramatickou změnu směru jízdy. Úplně ideální by ale podle ZF byla technologie řízení po drátu.

Tím je jako první produkční auto na světě vybaven před nedávnem představený Lexus RZ. Jako příplatkový prvek bude dostupné také v technicky spřízněné Toyotě bZ4X, zatímco Subaru Solterra se zřejmě bude muset obejít bez něj. Nicméně, zdá se, že technologie EasyTurn bude vhodná především pro elektromobily.

Zavedení EasyTurn do produkce by nemuselo být složité, protože se jedná o relativně jednoduché řešení. Záleží však na tom, zda o něj budou mít zájem automobilky. ZF zatím nezveřejnilo, jestli už se s nějakou značkou podařilo uzavřít smlouvu. O ceně ZF nemluví, ale vzhledem k tomu, že technologie bude určená především automobilkám, zveřejněna zřejmě ani nebude.

Filip Melich
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - xxc
16. 7. 2022 11:31
Re: Až má
To je rada nad zlato :-) Podľa mňa je trošku pravda, že keď má auto asistent parkovania, tak je menej stresu a asistent to dá vždy presne 1 cm od obrubníka. Ale na to netreba natáčacie kolesá.
15. 7. 2022 22:15
Jako konstrukční cvičení...
...velmi dobré a i na oko poměrně hezky zpracované.

Naskýtá se - kromě ceny, když to má navíc i hejbací zadní kola - ještě otázka, jak bude vypadat ta ošatka subtilních kulových čípků a ramínek po 20 000 km absolvovaných třeba na českých polygonech.

Pokud se týká pocitu z řízení, které má proměnlivý převod zvlášť když je přeposilované, nic moc. No a případné řízení po drátě si u mě asi důvěru nezíská už vůbec. Dokážu ho pochopit u Airbusu A310, ale u auta budu raději vždy vybírat možnost s volantovou tyčí. I kdybych bláhově věřil, že se na tom nikdy nic nevy*ere, tak pocit z řízení bude asi jako řídit Primátora Dittricha.

Této novince já moc šancí na reálný život nedávám.
Avatar - speedfred
15. 7. 2022 19:55
Až má
niekto stresssss z parkovania tak nech radšej ani nesadá za volant.
Avatar - Dzakobo
15. 7. 2022 18:55
A jak vyparkují
Standardní vozy, mezi které zaparkuje takový šikula a nechá před sebou a za sebou jen pár cm? Sice snad většinou vyparkují, ale budou jej min. v duchu proklínat...