Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design po generacích: Porsche Cayman – Krokodýlí evoluce

Jakub Sochor
Diskuze (117)
Kupé Cayman prochází generační obměnou, která přináší nové a moderní prvky – to vše při zachování tradičních tvarů a úcty k historii designu výrobce.

V roce 2005 bylo na autosalonu ve Frankfurtu představeno kupé Cayman, automobil postavený na bázi modelu Boxster a nesoucí tradiční tvarové znaky Porsche v novém, oproti 911 kompaktnějším balení. Z hlediska designu šlo o pozoruhodný počin, neboť i přes jasnou vizuální příbuznost se značkou Porsche byl představen vůz osobitého zevnějšku, u kterého se po letech potvrdila jedna ze známých ctností designu Porsche – nadčasovost. Proporčnost první generace Caymanu nebylo během jeho působení potřeba nijak měnit, během výroby však došlo k modernizaci, jež byla představena roku 2008 rovněž ve Frankfurtu. Úpravy karoserie byly z nemalé části inspirovány jinými vozy značky, což potvrdilo vzájemné vazby mezi jednotlivými modely výrobce. Nejnovější generace je evolučním článkem, jenž důkladně rozvíjí vlastnosti designu svého předchůdce a který plně odpovídá současnému tvarovému počínání značky.

Nový model je mezigeneračně prodloužen o 33 mm, přičemž šířka (1801 mm) se nemění. Rozvor náprav byl rozšířen o 60 mm a hmotnost snížena o 30 kg. Dle výrobce má nový Cayman o 15 procent nižší spotřebu paliva.

Cayman (2005-2013) - Tradiční hodnoty v malém balení

Jak bylo řečeno v úvodu, Cayman z roku 2005 je navržen v duchu tradic své značky, což přináší nezaměnitelný výraz přídě. Ten je tvořen výraznými světlomety (které mají zcela dominantní postavení na přední části karoserie), jednoduchým nárazníkem se třemi otvory a kapotou, která má oproti světlometům snížený reliéf, což je další charakteristický rys designu Porsche. Jednoduché, avšak nápadité schéma přídě bylo v roce 2008 omlazeno – konkrétně šlo o použití nových světlometů (inspirovaných u modelu Carrera GT) a přepracování nárazníku včetně aplikace diod pro denní svícení. Za design byl odpovědný Pinky Lai, autor Boxstru a modelu 996.

Dynamický profil je i přes návaznost na jiná Porsche originální – v porovnání s 911 je členitější a s pozměněnými proporcemi, v jejichž spektru vyniká zvýšená linie nad zadním kolem, elegantně přecházející do zádě s výraznými svítilnami. Společným znakem všech prvků v boční části karoserie je křivka, zpracovaná na mnoho způsobů – nenajdeme zde ani jednu ostrou hranu, každý ostřejší prvek je dotažen do plynulého útvaru.

Křivky jsou k vidění i v kabině, konkrétně kupříkladu na volantu s kruhovým středem, jehož podobu výrazně ovlivňují. Přístrojovou desku, která je horizontálně rozdělena na dvě části, zpestřují kruhové výdechy ventilace.


Cayman 2013 – Více hran a svébytnosti

Oficiální snímky, které se objevily ještě před premiérou vozu na autosalonu v Los Angeles, prozrazují přibližné zachování proporcí a přiostření formy – na karoserii je k vidění více hran. Příď dostala směrem nahoru protažená světla (obdobným tvarovým pojetím, byť ve zcela jiné automobilové sféře, se vyznačuje 918 Spyder) a nárazník, jehož plochu zdobí linky, ohraničující nasávací otvory. Totéž se odehrává v boční části, kterou opticky zušlechťují ostré linky.

Výraznější mezigenerační změny proběhly na zádi, která věrně odkazuje na Boxster. To přináší dynamické svítilny, které jsou unikátním způsobem napojeny na decentní spoiler – výsledná kompozice působí originálně a nahrazuje dříve zcela oddělená a samostatná světla. Nárazník, který je rozdělen na více ploch (i zde prostřednictvím několika hran a prolisů) je oproti minulé generaci jednodušší.

Kabina, která je vyobrazená na oficiálním snímku, prozrazuje přepracování architektury přístrojové desky a výrazné prodloužení středové konzole – ta také narušuje vodorovné dělení desky na dvě části. Krom toho dochází k nahrazení dříve kruhových výdechů ventilace obdélníkovými otvory.



Jakub Sochor
Diskuze (117)
4. 12. 2012 17:02
Re: GTI
On obvykle s tou svou představou moc dlouho nevydrží, on se hádá jen chvíli, protože ho někdo záhy zažene do kouta, tak místo aby toho aby mlčel a relativně důstojně zmizel, tak začne překrucovat výroky, odbíhat od tématu, urážet a ještě si myslí, jak tím toho druhého převezl. Skutečně divadlo, jinak to nazvat nelze.
4. 12. 2012 16:34
Re: Každý to máme jinak
Napsal jsi, že to tu někteří dělají a chlubí se tím. Jak víš, co dělají? Možná mi diskuze, kde se tohle probírá, unikají. Já třeba mám všechno, co potřebuji. Znamená to, že mám ignorovat pozvání na představení modelu, nebo jiné akce, které automobilka/ dovozce/ prodejce pořádá? Nebo že mám ignorovat nabídky prodejce, byť jsem vyjádřil svůj nezájem o koupi a svou zvědavost (proč bych tam jinak byl, můj čas něco stojí)? Sám nevím, jestli mne náhodou neutáhne (no v některých případech si jsem celkem jist). Když mi někdo nabídne na vyzkoušení auto, nebo letadlo, loď, zbraň a zajímá mne, tak jen těžko budu říkat ne, děkuji. Přitom jsem typ, který normálně nad "ochutnávkami" ani nepozvedne obočí a naprosto je ignoruje. K těmhle věcem mám vztah a také se tak chovám. Respektuji cizí majetek.

Nemám problém pochopit, koho myslíš. Ale reálný svět není tak černobílý. I ten "oprskloun" je pro ně potencionální zákazník, kterému můžou něco z nabídky prodat. Nemusí to ani vědět, ale je. To je jejich práce, prodat. Jejich starostí není tvá finanční situace a jestli si tím nevezmeš příliš velké sousto. Proto jsou citlivější u luxusnějších značek a produktů, protože ty chudším lidem jen těžko prodají.

Také jsem neoblézal auta, když jsem na ně neměl. Ale každý jsme nějaký. Pro prodejce vždy budou dobří a špatní zákazníci. A možná si ani neumíš představit, jak problémoví/ nároční někdy bývají ti "vážní".
Avatar - skejpa
4. 12. 2012 08:10
GTI
Ze te to porad bavi. Vlezu z mobilu na diskuzi a jen se musim smat. Diskuzi co diskuzi te nekdo oznaci za blbce (v tom lepsim pripade) a ty to nevzdavas, stale do toho jdes naplno, stale stejne, se svou predstavou, o ktere si casto mylne myslis, ze je to pravda. Radsi ani nebudu cist, o cem se hadas dnes.

Jo a k clanku - novej cayman je krasnej :-)
Avatar - šmoula nešika
3. 12. 2012 21:07
Re: PSANÍ
BRAVWO GTI, ty zas válíš...

P.S: Víš, co 2x to P a S znamená?
3. 12. 2012 20:52
Re: Každý to máme jinak
K tomu není co dodávat. :yes: