Design po generacích: Porsche Cayman – Krokodýlí evoluce
V roce 2005 bylo na autosalonu ve Frankfurtu představeno kupé Cayman, automobil postavený na bázi modelu Boxster a nesoucí tradiční tvarové znaky Porsche v novém, oproti 911 kompaktnějším balení. Z hlediska designu šlo o pozoruhodný počin, neboť i přes jasnou vizuální příbuznost se značkou Porsche byl představen vůz osobitého zevnějšku, u kterého se po letech potvrdila jedna ze známých ctností designu Porsche – nadčasovost. Proporčnost první generace Caymanu nebylo během jeho působení potřeba nijak měnit, během výroby však došlo k modernizaci, jež byla představena roku 2008 rovněž ve Frankfurtu. Úpravy karoserie byly z nemalé části inspirovány jinými vozy značky, což potvrdilo vzájemné vazby mezi jednotlivými modely výrobce. Nejnovější generace je evolučním článkem, jenž důkladně rozvíjí vlastnosti designu svého předchůdce a který plně odpovídá současnému tvarovému počínání značky.
Nový model je mezigeneračně prodloužen o 33 mm, přičemž šířka (1801 mm) se nemění. Rozvor náprav byl rozšířen o 60 mm a hmotnost snížena o 30 kg. Dle výrobce má nový Cayman o 15 procent nižší spotřebu paliva.
Cayman (2005-2013) - Tradiční hodnoty v malém balení
Jak bylo řečeno v úvodu, Cayman z roku 2005 je navržen v duchu tradic své značky, což přináší nezaměnitelný výraz přídě. Ten je tvořen výraznými světlomety (které mají zcela dominantní postavení na přední části karoserie), jednoduchým nárazníkem se třemi otvory a kapotou, která má oproti světlometům snížený reliéf, což je další charakteristický rys designu Porsche. Jednoduché, avšak nápadité schéma přídě bylo v roce 2008 omlazeno – konkrétně šlo o použití nových světlometů (inspirovaných u modelu Carrera GT) a přepracování nárazníku včetně aplikace diod pro denní svícení. Za design byl odpovědný Pinky Lai, autor Boxstru a modelu 996.
Dynamický profil je i přes návaznost na jiná Porsche originální – v porovnání s 911 je členitější a s pozměněnými proporcemi, v jejichž spektru vyniká zvýšená linie nad zadním kolem, elegantně přecházející do zádě s výraznými svítilnami. Společným znakem všech prvků v boční části karoserie je křivka, zpracovaná na mnoho způsobů – nenajdeme zde ani jednu ostrou hranu, každý ostřejší prvek je dotažen do plynulého útvaru.
Křivky jsou k vidění i v kabině, konkrétně kupříkladu na volantu s kruhovým středem, jehož podobu výrazně ovlivňují. Přístrojovou desku, která je horizontálně rozdělena na dvě části, zpestřují kruhové výdechy ventilace.
Cayman 2013 – Více hran a svébytnosti
Oficiální snímky, které se objevily ještě před premiérou vozu na autosalonu v Los Angeles, prozrazují přibližné zachování proporcí a přiostření formy – na karoserii je k vidění více hran. Příď dostala směrem nahoru protažená světla (obdobným tvarovým pojetím, byť ve zcela jiné automobilové sféře, se vyznačuje 918 Spyder) a nárazník, jehož plochu zdobí linky, ohraničující nasávací otvory. Totéž se odehrává v boční části, kterou opticky zušlechťují ostré linky.
Výraznější mezigenerační změny proběhly na zádi, která věrně odkazuje na Boxster. To přináší dynamické svítilny, které jsou unikátním způsobem napojeny na decentní spoiler – výsledná kompozice působí originálně a nahrazuje dříve zcela oddělená a samostatná světla. Nárazník, který je rozdělen na více ploch (i zde prostřednictvím několika hran a prolisů) je oproti minulé generaci jednodušší.
Kabina, která je vyobrazená na oficiálním snímku, prozrazuje přepracování architektury přístrojové desky a výrazné prodloužení středové konzole – ta také narušuje vodorovné dělení desky na dvě části. Krom toho dochází k nahrazení dříve kruhových výdechů ventilace obdélníkovými otvory.