Designový duel: Hyundai i30 (minulá vs. nová generace)
Současná nabídka kompaktních hatchbacků disponuje unikátním množstvím stylů a tvarových směrů. Lze bez nadsázky říci, že si mezi nimi vybere každý. Oblast vozidel s relativně klasickou stavbou, avšak dramatickým průběhem linek, doplňuje jihokorejský Hyundai designem německého původu.
Hyundai i30 - mezigenerační srovnání rozměrů | ||
Model | 1. gen. (2007-2011) | 2. gen. (2012-) |
Délka [mm] | 4280 | 4300 |
Šířka [mm] | 1775 | 1780 |
Výška [mm] | 1480 | 1470 |
Rozvor [mm] | 2650 | 2650 |
Generace I (2007-2011) – Nová éra designu
V rámci vývojové kontinuity dostal v konfrontaci přednost první nositel jména i30, který je veřejnosti důvěrně znám. Provedení po faceliftu předestřelo emotivní křivky fluidního designu.
První zástupce automobilů Hyundai s alfanumerickým modelovým označením používá vcelku konvenční tvary s mírným nádechem sportovní dynamiky. Maska je umístěna na obvyklé místo, boční strany nárazníku zdobí lišty (což je stále mně frekventovaný jev) a světlomety citlivě vybíhají do stran. Za pomyslnou páteř designu přídě lze označit linku, plynoucí z A-sloupku, jež protíná kapotu a ústí volně do přední části karoserie.
Pohled na boční část i30 může navodit zajímavé pocity, neboť drobnost předních světlometů a vertikální orientace zadních lamp působí pozoruhodným dojmem. Objevují se však hlasy, vytýkající jistou disharmonii celku. Ať tak či onak, muskulatura celku je univerzálním způsobem líbivá a nikterak neprovokuje.
Zmíněné svítilny dominují zádi, která volí konformní stavbu a, stejně jako zbytek karoserie, mírně dynamický nádech. Přesto lze zadní část označit za nejsportovnější zónu exteriéru. Podíl má na tom víko zavazadlového prostoru, které je opticky rozděleno na tři základní plochy, přičemž dolní zlom slouží ke kultivaci celku – reaguje totiž na tvarování nárazníku a zabraňuje disharmonii zádě.
V době uvedení vozu na trh znamenalo ztvárnění interiéru oproti jihokorejským zvyklostem dřívějška solidní krok vpřed. Stále však setrvává – byť ve velmi malé míře – v praktikách dříve typického korejského designu. To je znát například při pohledu na spád dolní poloviny středu přístrojové desky a jeho odlišné barevné pojetí od středového panelu.
Generace II (2012-) – Inspirace přírodou
Nové provedení vozidla i30 má pro design automobilky Hyundai určitý význam, neboť jde o první kompaktní hatchback značky s plným zaměřením na tvary sdružené pod pojmem Fluidic sculpture.
Šéfdesigner v technickém středisku Hyundai Motor Europe na adresu designu nového modelu i30 poznamenal: Při návrhu designu nové generace i30 jsme sáhli po výrazných plynulých tvarech, abychom vytvořili vůz, který má atletický vzhled a budí dojem nepřetržitého pohybu, dokonce i v klidovém stavu. Sportovní charakter a dynamické proporce vytvářejí smělý a sebevědomý výraz vozu, který v tomto ohledu důsledně napodobuje zcela nový i40. U obou modelů je na první pohled zřetelná DNA designu značky Hyundai.
Dominantou přídě je hexagonální maska, která svou velikostí zcela zastiňuje masku předchozí. Posíleno bylo chromování – logo již není plně součástí lišty, jak tomu bylo dříve. Dvě tenké křivky dotvářejí fluidní záměry tvarosloví.
Nový profil je oproti předchůdci dynamičtější a opírá se o zcela jiné principy a zásady. Zatímco minulé provedení i30 volilo nepříliš nápadný a spíše jemný projev bočních linek, novinka proti konkurenci zbrojí sportovním prolisem, jenž ovlivňuje vzhled celé boční části karoserie. Styl stěžejní linky evokuje řešení známé z několika konkurenčních firem – zakládá se na zvýraznění předního blatníku a dramatičnosti průběhu křivky protínající kliky. Těmito stylisticky výraznými prostředky je narušen statický postoj předchůdce.
Obě generace pojí podobné řešení víka zavazadlového prostoru. Postupné změny k přístupu designu vyústily k úplnému osamostatnění lamp od zadního okna. Je-li řeč o svítilnách, nutno zmínit jejich mnohem pestřejší tvar (střídající hrany a křivky, jež opisují linky profilu), než kterým disponoval předchůdce.
Filozofie Fluidic sculpture se přirozeně promítá i dovnitř, kde ovlivnila estetické zpracování všech zásadních prvků. Originálně působí zapuštění výdechů ventilace (stále vertikálně řešených) do lišty, která se směrem dolů ztenčuje a tvoří hranice pro středový panel. Na rozdíl od předchůdce jde o sportovnější pojetí celku a o harmonické přizpůsobení se aktuální módě v oblasti interiérového automobilového designu.
Dodejme, že přístrojovou desku bude možné pořídit ve dvou barevných verzích (klasický antracitový odstín a dvoubarevné řešení, kombinující černou a béžovou barvu) se třemi odstíny dekorů (v souvislosti se zvolenou verzí interiéru).