Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Hyundai i30 (minulá vs. nová generace)

Jakub Sochor
Diskuze (145)
Úpravy designu kompaktního vozu Hyundai přinesly více dynamiky a pozměnily několik zásadních prvků. Bude to však stačit v boji s konkurencí?

Současná nabídka kompaktních hatchbacků disponuje unikátním množstvím stylů a tvarových směrů. Lze bez nadsázky říci, že si mezi nimi vybere každý. Oblast vozidel s relativně klasickou stavbou, avšak dramatickým průběhem linek, doplňuje jihokorejský Hyundai designem německého původu.


Hyundai i30 - mezigenerační srovnání rozměrů
Model1. gen. (2007-2011)2. gen. (2012-)
Délka [mm]42804300
Šířka [mm]17751780
Výška [mm]14801470
Rozvor [mm]26502650

Generace I (2007-2011) – Nová éra designu

V rámci vývojové kontinuity dostal v konfrontaci přednost první nositel jména i30, který je veřejnosti důvěrně znám. Provedení po faceliftu předestřelo emotivní křivky fluidního designu.

První zástupce automobilů Hyundai s alfanumerickým modelovým označením používá vcelku konvenční tvary s mírným nádechem sportovní dynamiky. Maska je umístěna na obvyklé místo, boční strany nárazníku zdobí lišty (což je stále mně frekventovaný jev) a světlomety citlivě vybíhají do stran. Za pomyslnou páteř designu přídě lze označit linku, plynoucí z A-sloupku, jež protíná kapotu a ústí volně do přední části karoserie.

Pohled na boční část i30 může navodit zajímavé pocity, neboť drobnost předních světlometů a vertikální orientace zadních lamp působí pozoruhodným dojmem. Objevují se však hlasy, vytýkající jistou disharmonii celku. Ať tak či onak, muskulatura celku je univerzálním způsobem líbivá a nikterak neprovokuje.

Zmíněné svítilny dominují zádi, která volí konformní stavbu a, stejně jako zbytek karoserie, mírně dynamický nádech. Přesto lze zadní část označit za nejsportovnější zónu exteriéru. Podíl má na tom víko zavazadlového prostoru, které je opticky rozděleno na tři základní plochy, přičemž dolní zlom slouží ke kultivaci celku – reaguje totiž na tvarování nárazníku a zabraňuje disharmonii zádě.

V době uvedení vozu na trh znamenalo ztvárnění interiéru oproti jihokorejským zvyklostem dřívějška solidní krok vpřed. Stále však setrvává – byť ve velmi malé míře – v praktikách dříve typického korejského designu. To je znát například při pohledu na spád dolní poloviny středu přístrojové desky a jeho odlišné barevné pojetí od středového panelu.


Generace II (2012-) – Inspirace přírodou

Nové provedení vozidla i30 má pro design automobilky Hyundai určitý význam, neboť jde o první kompaktní hatchback značky s plným zaměřením na tvary sdružené pod pojmem Fluidic sculpture.

Šéfdesigner v technickém středisku Hyundai Motor Europe na adresu designu nového modelu i30 poznamenal: Při návrhu designu nové generace i30 jsme sáhli po výrazných plynulých tvarech, abychom vytvořili vůz, který má atletický vzhled a budí dojem nepřetržitého pohybu, dokonce i v klidovém stavu. Sportovní charakter a dynamické proporce vytvářejí smělý a sebevědomý výraz vozu, který v tomto ohledu důsledně napodobuje zcela nový i40. U obou modelů je na první pohled zřetelná DNA designu značky Hyundai.

Dominantou přídě je hexagonální maska, která svou velikostí zcela zastiňuje masku předchozí. Posíleno bylo chromování – logo již není plně součástí lišty, jak tomu bylo dříve. Dvě tenké křivky dotvářejí fluidní záměry tvarosloví.

Nový profil je oproti předchůdci dynamičtější a opírá se o zcela jiné principy a zásady. Zatímco minulé provedení i30 volilo nepříliš nápadný a spíše jemný projev bočních linek, novinka proti konkurenci zbrojí sportovním prolisem, jenž ovlivňuje vzhled celé boční části karoserie. Styl stěžejní linky evokuje řešení známé z několika konkurenčních firem – zakládá se na zvýraznění předního blatníku a dramatičnosti průběhu křivky protínající kliky. Těmito stylisticky výraznými prostředky je narušen statický postoj předchůdce.

Obě generace pojí podobné řešení víka zavazadlového prostoru. Postupné změny k přístupu designu vyústily k úplnému osamostatnění lamp od zadního okna. Je-li řeč o svítilnách, nutno zmínit jejich mnohem pestřejší tvar (střídající hrany a křivky, jež opisují linky profilu), než kterým disponoval předchůdce.

Filozofie Fluidic sculpture se přirozeně promítá i dovnitř, kde ovlivnila estetické zpracování všech zásadních prvků. Originálně působí zapuštění výdechů ventilace (stále vertikálně řešených) do lišty, která se směrem dolů ztenčuje a tvoří hranice pro středový panel. Na rozdíl od předchůdce jde o sportovnější pojetí celku a o harmonické přizpůsobení se aktuální módě v oblasti interiérového automobilového designu.

Dodejme, že přístrojovou desku bude možné pořídit ve dvou barevných verzích (klasický antracitový odstín a dvoubarevné řešení, kombinující černou a béžovou barvu) se třemi odstíny dekorů (v souvislosti se zvolenou verzí interiéru).




Jakub Sochor
Diskuze (145)
23. 7. 2012 17:18
Kórejské automobilky...
... sa v poslednej dobe poriadne vyšvihli ! Kvalitou, spracovaním, dizajnom... Klobúk dole a palec hore :yes:
29. 12. 2011 17:47
Re: I JAKO... INJEKCE
No a právě proto byl Favorit "sportovně" tvrdý,i ta Felicie,i Octávie toto podědila.Uskákané kozy.
Accent lépe žehlil nerovnosti,díky tomu se ovšem v zatáčce více nakláněl,ale neskákal a neutrhnuls ho dříve než zmínění konkurenti.
29. 12. 2011 17:46
Re: I JAKO... INJEKCE
Vezmu to po odstavcích:

1.) To máš (bohužel) pravdu ;-)

2.) Myslel jsem to ve vztahu k mému výše uvedenému příspěvku. Jinak máš samozřejmně pravdu.

3.) Souhlas. Jsem zvědav na vývoj prodejů Genesisu v Evropě. To, že je primárně pro USA a Asii je jasné. Rozhodnutí dovážet ho do Evropy považuji za skvělé - pomohlo opět o kousek zvýšit prestiž značky (díky pochvalným recenzím), prodejnost Genesisu v tomto paradoxně nehraje roli.
Avatar - Ronault.
29. 12. 2011 17:38
Re: I JAKO... INJEKCE
Okopávání tady jsou skoro všichni všech značek, hlavně těch trochu více prodávaných, to už je obraz zdejších diskuzí... ;-\ ;-)

Z mého pohledu nestačí pouhá existence, to by tady Lancia za chvli mohla hrát čistou prémii a nebo Renault/Samsung Latitude taky za konkurence schopné auto nepovažuju.

A osobně ani Genesis... Genesis podle mě není ničím zvláštní, má zadní náhon a to je vše, čili má to, co mnoho novinářů má rádo, ale je otázkou, jestli si ho i ti novináři i koupí. Evropa je po desetiletí předokolková, čistě prakticky... a dnes je Evropa toužebně vzhlížející v 4x4, proto ty úspěchy i v jinak zadokolkařských značkách jako BMW nebo M-B... Kdyby evropské značky cítily potenciál trhu, tak Genesis nabídnout, pro Hyundai je to snažší, dovezou ho odtud, kde se dají prodat... Totéž platí třeba i pro 370Z
29. 12. 2011 17:31
Re: I JAKO... INJEKCE
A já prostě tvrdím, že je to neporovnatelné a není to fér. Klidně hodnoťme plně vybavené verze, ale vynechme sportovní deriváty - tam je mnohdy rozdíl v designu skutečně velký.

A nalijme si čistého vína - oba víme, že jsi vybral fotku, na níž je Golf focen z úhlu, který mu nejvíc sluší. Vzal jsi prostě docela hezkou slečnu, vylepšenou skvělým plastickým chirurgem a nechal jsi ji vyfotit tak, aby vynikly její přednosti a nebyly vidět její vady. Setkání na živo s touto slečnou pak musí být vzhledem k fotce mírným zklamáním. ;-)