Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový šéf BMW obhajuje design: Některá auta musí polarizovat a být iracionální

Ondřej Mára Ondřej Mára 22. 4. 2022 • 22:38
73
20
Zobrazit náhledy (73)
BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW i7 xDrive60 BMW X7 xDrive40i BMW X7 xDrive40i BMW X7 xDrive40i BMW X7 xDrive40i BMW X7 xDrive40i BMW X7 xDrive40i BMW X7 xDrive40i BMW X7 xDrive40i BMW X7 xDrive40i BMW X7 xDrive40i BMW X7 xDrive40i BMW X7 xDrive40i BMW X7 xDrive40i BMW X7 xDrive40i BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW M440i xDrive Gran Coupé BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM BMW Concept XM

Dvě třetiny zákazníků touží po eleganci, třetina chce však vystupovat z davu a navíc je ochotná si za to i připlatit.

Design nových automobilů značky BMW vyvolával v posledních letech emoce především neustále rostoucí velikostí ikonických ledvinek masky chladiče, s příchodem konceptu XM, modernizací BMW X7 a uvedením nových limuzín řady 7 a i7 však automobilka opět rozdmýchala vášně svými dělenými světlomety.

Jak jsme se přitom z prezentací dozvěděli, design dělených světlometů by měl být vyhrazen pouze vlajkovým lodím nejvyšší řady. Obrovské ledvinky jsou pak vyhrazeny například jen modelům M3 a M4, zatímco klasické trojkové a pětkové modely sází na normálnější velikost ledvinek. Ptáte se proč?

Vysvětlení nabídl Domagoj Dukec, designový šéf značky BMW, v rozhovoru pro kolegy z Car Magazine. Z jeho slov přitom vyplývá, že cca 2/3 zákazníků BMW touží po elegantní a harmonické estetice, což je důvod, proč například modely řady 3 a 5 sází na vcelku elegantní a „bezpečný“ designový přístup. A zřejmě si ho udrží i v rámci modernizace.

Jedna třetina zákazníků značky ale údajně touží vystoupit z davu, což má být důvod, proč je design například modelů řady 4 a 7 natolik odlišný a výrazný. Zájemci o tyto vozy se totiž chtějí odlišit, chtějí polarizovat názory. A zřejmě jsou ochotni si za to i připlatit.

V minulosti byla řada 4 jen sportovnější řadou 3, ale ti zákazníci jsou odlišní – chtějí více iracionální automobil, a jsou ochotní připlatit si za více emocionální projev a skutečné vyjádření,“ citují zahraniční kolegové Dukece.

Oporu pro svůj přístup přitom evidentně našel také u Adriana van Hooydonka, designového šéfa skupiny BMW, podle kterého dobrý design nemusí polarizovat, ovšem koncept krásy může být polarizující, jak uvedl pro zahraniční kolegy.

Vracíme se tak k zákazníkovi, a pokud jeden druh zákazníků hledá krásné a nadčasové auto, tak mu ho samozřejmě navrhneme. Jenže jsou zde také zákazníci, kteří hledají něco, jako je X6, které je určitě polarizující – buď to nenávidíte, nebo milujete. Takový přístup by nefungoval pro řady 3 a 5, protože se prodávají ve velkých objemech, takže je jasné, že nemůžeme přijít s jedním řešením,“ uvedl Hooydonk.

Náš názor na současný designový přístup značky BMW může být jakýkoliv, pravdou však zůstává, že minimálně po stránce prodejů se BMW odvážný přístup zřejmě vyplácí. Za minulý rok totiž značka prodala 2.213.795 vozidel, čímž stanovila svůj nový rekord a porazila i konkurenci z Mercedes-Benz a Audi. To vše při dopadech koronavirové a čipové krize.

Související články

Témata
24. 4. 2022 08:26
Re: Kolik lidi tolik nazoru
Souhlas, odlišnost je fajn, ale ne za každou cenu. BMW podle mě přetnulo tětivu mezi snahou se odlišit, ikdyž ledvinky nikdy nikdo jiný neměl, a ošklivostí. Nejdřív z ledvinek udělali bobří zuby a teď prasečí nozdry. Jestli to třeba není důvod, že Kabaň rychle z BMW vystřeli, nechtěl být spojován tímhle designovým jazykem ;-)

BMW se nebálo experimentovat, viz Bangelova éra, kdy byly povedené modely e90/e60/e63 nebo za mé i e85, nicméně 7er e65 taky nic moc… ale pořad to bylo akceptovatelné. Aktuální design je už ale za hranou, nejhorší design je právě na 7er, iX a X7 :no:
23. 4. 2022 20:50
Re: Tak ako teda?
ano. je to sice i7 ( BEV ), ale 7er bude rovnaka, len so spalovacimi a hybrid motormi
23. 4. 2022 20:49
Re: Tak ako teda?
hmm ... tak interier novej 7er je pecka ... za mna jednoznacne lepsi ako pri novej S. nepochopil som ale velku TV, pre zadne sedadla, ktora je idealna k oslepnutiu... dat tak velky dispej asi 80cm od oci nie je velmi stastne. predok mi ale stale nesedi. prekvapivo vsak X7 po facelifte s tymto predkom ( rozdelne svetla ) vyzera slusne, mozno dokonca lepsie ako teraz ( na fotkach katastrofa ) a interier je vyrazne lepsie ako pri aktualnej X7
23. 4. 2022 18:54
Re: Hmm
Třeba proto, že v té době všechny supersporty měly vyklápěcí světla? Hmmm ;-)
Avatar - twistedTSD
23. 4. 2022 18:48
Re: Hmm
Vyklápěcí světla neměla čínská SUV.
Články odjinud