Designový šéf BMW obhajuje design: Některá auta musí polarizovat a být iracionální
Dvě třetiny zákazníků touží po eleganci, třetina chce však vystupovat z davu a navíc je ochotná si za to i připlatit.
Design nových automobilů značky BMW vyvolával v posledních letech emoce především neustále rostoucí velikostí ikonických ledvinek masky chladiče, s příchodem konceptu XM, modernizací BMW X7 a uvedením nových limuzín řady 7 a i7 však automobilka opět rozdmýchala vášně svými dělenými světlomety.
Jak jsme se přitom z prezentací dozvěděli, design dělených světlometů by měl být vyhrazen pouze vlajkovým lodím nejvyšší řady. Obrovské ledvinky jsou pak vyhrazeny například jen modelům M3 a M4, zatímco klasické trojkové a pětkové modely sází na normálnější velikost ledvinek. Ptáte se proč?
Vysvětlení nabídl Domagoj Dukec, designový šéf značky BMW, v rozhovoru pro kolegy z Car Magazine. Z jeho slov přitom vyplývá, že cca 2/3 zákazníků BMW touží po elegantní a harmonické estetice, což je důvod, proč například modely řady 3 a 5 sází na vcelku elegantní a „bezpečný“ designový přístup. A zřejmě si ho udrží i v rámci modernizace.
Jedna třetina zákazníků značky ale údajně touží vystoupit z davu, což má být důvod, proč je design například modelů řady 4 a 7 natolik odlišný a výrazný. Zájemci o tyto vozy se totiž chtějí odlišit, chtějí polarizovat názory. A zřejmě jsou ochotni si za to i připlatit.
„V minulosti byla řada 4 jen sportovnější řadou 3, ale ti zákazníci jsou odlišní – chtějí více iracionální automobil, a jsou ochotní připlatit si za více emocionální projev a skutečné vyjádření,“ citují zahraniční kolegové Dukece.
Oporu pro svůj přístup přitom evidentně našel také u Adriana van Hooydonka, designového šéfa skupiny BMW, podle kterého dobrý design nemusí polarizovat, ovšem koncept krásy může být polarizující, jak uvedl pro zahraniční kolegy.
„Vracíme se tak k zákazníkovi, a pokud jeden druh zákazníků hledá krásné a nadčasové auto, tak mu ho samozřejmě navrhneme. Jenže jsou zde také zákazníci, kteří hledají něco, jako je X6, které je určitě polarizující – buď to nenávidíte, nebo milujete. Takový přístup by nefungoval pro řady 3 a 5, protože se prodávají ve velkých objemech, takže je jasné, že nemůžeme přijít s jedním řešením,“ uvedl Hooydonk.
Náš názor na současný designový přístup značky BMW může být jakýkoliv, pravdou však zůstává, že minimálně po stránce prodejů se BMW odvážný přístup zřejmě vyplácí. Za minulý rok totiž značka prodala 2.213.795 vozidel, čímž stanovila svůj nový rekord a porazila i konkurenci z Mercedes-Benz a Audi. To vše při dopadech koronavirové a čipové krize.