Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dlouhodobě testujeme Fiat Ducato 9speed: Novinek je spousta!

Ladislav Černý
Diskuze (8)

Na dlouhodobý test jsme vzali novinku Fiat Ducato 9speed s automatickou převodovkou.

Nové vydání Fiatu Ducato vypadá téměř jako předchozí, přesto funkčních změn nastala taková spousta, že si zaslouží dlouhodobý test.

Při převzetí furgonu do testu jsme znali hlavní změny, které přineslo Ducato letošního modelového roku. Ve skrytu jsme však doufali, že ještě některé další objevíme. Už na první pohled jsme jich objevili dost.

Hlavní výrobcem prezentovanou změnu tvoří nabídka devítistupňové automatické převodovky, což je na špici v celém segmentu dodávek 3-3,5 tuny. Na nás bude, abychom prověřili, jestli číslice devět vyjadřuje také přínos pro řidiče a jízdu. O tom však až později po nájezdu dostatečného počtu kilometrů.

Výhodné Maxi

Pohled do ceníku modelu Ducato každého potěší. My se budeme věnovat Ducatu v maximální hmotnostní kategorii 3,5 tuny v zesíleném provedení Maxi, protože to odpovídá zkoušenému vozu. Jde tedy o nejrobustnější furgon na řidičské oprávnění skupiny B, což je pro výdaje dopravních firem zásadní činitel.

Provedení Maxi lze získat jen k celkové hmotnosti 3,5 t a rozhodně nejde o velikost nákladového prostoru, jak se ještě někteří domnívají. Ve skutečnosti provedení Maxi elegantním způsobem supluje furgon pro vyšší celkové zatížení ponížené legislativně na 3,5 tuny kvůli požadavkům na řidičské oprávnění (plat řidiče), tachograf atd.

Hlavní prvky provedení Maxi tvoří zesílené nápravy i brzdy a jiný převod diferenciálu. Nejdříve se podívejme na přední brzdy, které mají vždy chlazené kotouče. Specifikace 3,0-3,5 t používá rozměr 280x28 mm, Maxi pak 300x32 mm. Obdobné posílení brzd nastává také na zadní nápravě. Kotouče mají rozměr 280x16 mm, Maxi dostalo 300x22 mm. Tyto rozměry platí pro automatickou převodovku. S přímo řazenou dostanete k třítunové verzi přední kotouče jen 280x24 mm.

Šest stálých převodů

V případě přímo řazené převodovky dostanete do verze Maxi mírně kratší stálý převod, aby motor velmi dobře zvládal větší hmotnost. Fiat Professional však nenasadil do Ducata jen dva stálé převody pro běžnou verzi a Maxi, ale k naftovému motoru dostanete v závislosti i na výkonu celkem pět stálých převodů. Jeden 1:4,585 je určen výhradně pro novou devítistupňovou převodovku, další čtyři 1:4,222, 1:4,867, 1:4,933 a 1:5,231 nacházejí uplatnění dle motorů a běžné verze či Maxi. Nabídku stálých převodů diferenciálu doplňuje 1:4,563 pro pohon plynovým třílitrovým čtyřválcem. Jak by bylo výrobně jednodušší dvojice blízkých stálých převodů sjednotit do jednoho, ale utrpělo by tím nastavení pohonu na míru. Fiat tuto výhodu nižších výrobních nákladů nevyužil, aby majitelům Ducata nabídl optimální hnací řetězec.

Nízká cena Maxi

K provedení Maxi také patří silnější nápravy. Zatímco specifikace 3-3,3 tuny používají přední nápravu s nosností 1750-1800 kg, provedení 3,5 t přidává dalších 50 kg. Verze Maxi však nabízí 2,1tunovou přední nápravu. Obdobná situace nastává vzadu. Nejtěžší 3,5tunové provedení má dvoutunovou nápravu, Maxi přidává další půl tuny.

Běžná 3,5tunové ducato tedy má maximální technickou hmotnost 3,85 t, verze Maxi 3,5 t zvládne 4,6 t. Samozřejmě se jedná o technickou hmotnost, která se uplatňuje například při mimořádném zatížení náprav například v zatáčkách, při brzdění či při přejezdu výmolu. Celkové zesílení provedení Maxi si proti běžné 3,5tunové specifikaci vyžaduje nárůst pohotovostní hmotnosti jen o 40 kg.

Přestože zkoušené provedení 3,5 t s nákladovým prostorem o objemu 13 m3 se nacházelo ve verzi Maxi a poháněl jej nejsilnější motor 2.3 MJT (130 kW), cenovka dosáhla velmi příznivých 580.170 korun bez daně. To platilo pro provedení se šestistupňovou přímo řazenou převodku. Testovanou verzi s novou automatickou unikátně devítistupňovou převodovkou lze pořídit za cenovku o 80.000 korun vyšší.

Posílené motory

S nástupem požadavku Euro 6D došlo ke zvýšení výkonu všech verzí spolehlivého motoru 2.3 Multijet II s dočišťováním výfukových plynů pomocí technologie SCR. Pro zkoušené Ducato Maxi Fiat vyčlenil tři nejsilnější specifikace tohoto čtyřválce s výkony 103, 118 a 130 kW. Ještě existuje základní úroveň 88 kW, ale ta by pro Maxi nebyla výhodná, přestože si meziročně polepšila o značných 8 kW.

Kvůli plnění přísnějších emisí obdržely všechny specifikace motoru turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek, která byla do loňského roku vyhrazena jen nejsilnějším úrovním.

Zkoušený čtyřválec s vrcholným výkonem 130 kW a točivým momentem 450 N.m již od 1500 ot./min tvoří novou lahůdku modelu Ducato pro nasazení v náročném provozu. Jsme rádi, že se nám podařilo do testu sehnat tento agregát navíc ve spojení s devítistupňovou automatickou převodovkou, kterou lze na přání získat dokonce ke všem třem výkonovým specifikacím motoru 2.3 Multijet.

Technické parametry
Motor   2.3 MJT
Typ  přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 2287
Nej. výkon (kW/ot. za min) 130/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min)   400/1500-3500
Převodovka   devítistupňová automatická
Pohon   předních kol 
Délka/šířka/výška (mm) 5998/2050/2524
Rozvor (mm) 4035
V/š zadních dveří (mm) 1790/1562
V/š posuvných bočních dveří (mm) 1755/1250
Užitečná hmotnost (kg) 1475
Celková hmotnost (kg)  3500
Povolené zatížení přední nápravy (kg) 2100
Povolené zatížení zadní nápravy (kg) 2500
Stopový průměr otáčení (m) 13,6
Objem náklad. prostoru (m3) 13
D/š/v náklad. prostoru (mm) 3705/1870/1932
Šířka mezi podběhy (mm) 1422
Nejvyšší rychlost (km/h)  161
Spotřeba (l/100 km)  8,2-8,7
Objem nádrže (l) 75
Cena (Kč bez DPH) 660 170
Ladislav Černý
Diskuze (8)

Doporučujeme

19. 12. 2021 07:19
Re: Automatická převodovka
Tak samozřejmě že se v zatáčkách nebo při brždění mění hmotnost vozu. Gravitační síly způsobené hmotnosti vozu a nákladu působí v klidu i za jízdy a jsou fakticky konstantní. K ním se přidávají dynamické síly, které působí za jízdy - v zatáčkách na vozidlo působí odstředivé síly, při rozjezdu/brždění jsou to síly zrychlení/zpomalení. Další dynamické síly působí od nerovností silnice, proudu vzduchu a pod. Proto se auto v zatáčkách naklání, podobně i při průjezdu protijedoucího kamionu nebo na nerovné vozovce. Samozřejmě že se tím mění těžiště vozidla a zatížení jednotlivých náprav. Proto se při prudkém brždění sníží předek auta, jelikož dojde k výraznému navýšení dynamických sil působící zejména na přední nápravu. Logicky se při tom mění tzv. těžiště vozu. Těžiště je totiž jenom matematicky spočítaný teoretický údaj, který převádí rozložení všech sil do jediného bodu, kvůli usnadnění výpočtů. Tato teoretická poloha se tedy mění nejenom umístěním nákladu, ale také za jízdy. Když přesunete náklad k jedné straně, vůz se nakloní - když projedete rychle ostrou zatáčkou, vůz se nakloní. Jde tedy o stejný efekt i když z různých příčin. Nápravy musí vydržet jak síly statické, tak i dynamické (síly se mohou sčítat), proto nápravy musí být logicky dimenzované na výrazně vyšší zátěž (síly) než je jenom přípustná hmotnost vozidla. Ta se totiž měří v klidu. Není to nic složitého - fyzika pro základní školy. Na způsobu, jak to popsal autor, já nevidím nic nepochopitelného. Řidič by tyto fyzikální jevy měl znát a uvědomovat si, že dynamické síly mohou být výrazně větší než ty statické. Zatímco velikost síly ve vztahu k hmotnosti je lineární tak ve vztahu k rychlosti vozidla je kvadratická. Dynamické síly jsou problematické také tím, že způsobují tzv únavu materiálu - to už je ale věc více odborná :-)
8. 6. 2021 23:37
Re: Lakování...
Mozno to sice nevyzera dobre, ale z praktickeho hladiska je to lepsie. Vzadu sa pri nakladani bude manipulovat jesterkou alebo zdvihacim vozikom, a skor ci neskor tam k dakemu kontaktu pride. Zbytocne by bolo lakovat, skrabanec na ciernom plaste zanikne...

Je to auto na pracu. A s parametrami 13 kubikov a pol druha tony na naklad mi dava vacsi zmysel, ako Sprinter co tu bol nedavno (10 kubikov a necelych 900kg na uzitocne zatazenie). Ina vec je, ze tieto dodavky casto chodia brutalne pretazene. Skratka do toho nalozia kolko sa zmesti, a daky limit 3.5 tony ich nezaujima...
8. 6. 2021 21:20
Re: Automatická převodovka
Je tam ZF 9HP, což jsou špičkové převodovky. Velký odběratel od ZF je například BMW.
8. 6. 2021 19:40
Lakování...
Ten pření lakovaný a zadní nelakovaný nárazník je něco stylisticky tak špatného, že i sprostým slovem bych to neurazil :/ Kombinace jak "pojď pepo, vopravíme to vzadu levně"...
8. 6. 2021 18:52
Re: Automatická převodovka
Jednak se žádné těžiště nepřesouvá, mění se jen dynamické zatížení náprav nebo kol. Ale o to asi nejde, v článku se píše o navýšení hmotnosti z původních 3,5 t na 4,6 při přejezdu výmolu apod. což je nejspíše nebetyčná kravina
Jestli těch 4,6 t je nejvyšší přípustná hmotnost téhož auta bez uměle snížeého limitu na 3,5 t tak je to v článku napsané naprosto zoufale, když to řeknu slušně

.....Běžná 3,5tunové ducato tedy má maximální technickou hmotnost 3,85 t, verze Maxi 3,5 t zvládne 4,6 t. Samozřejmě se jedná o technickou hmotnost, která se uplatňuje například při mimořádném zatížení náprav například v zatáčkách, při brzdění či při přejezdu výmolu...... :no:

Měničový automat bude asi fajn