Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dlouhodobý test: Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI po 93.657 km - Jak přežil zimu?

Svět motorů
Diskuze (213)

Když jsme jej týden před uzávěrkou naposledy fotili, měl náš zelený Rapid Spaceback 1.0 TSI najetých 93.657 km. Teď už má skoro 96.000. Kilometry rychle naskakují a netrpělivost roste.

Pokud vše i nadále půjde hladce, už jen něco přes měsíc nás dělí od finální rozborky, kdy se dozvíme to hlavní – v jaké kondici je motor 1.0 TSI po 100.000 km. Že zajetých většinou velmi svižným tempem, často s plnou zátěží, či dokonce s karavanem, navíc bez vypínání stop-startu či preventivních častějších výměn oleje – to už asi víte.

Je to jednoduché auto, ale smontované z velmi kvalitních komponentů. Například přední stěrače vydržely původní až do 85.869 km, kdy jsme je při třetí servisní prohlídce nechali vyměnit. Nevrzaly ani neskákaly, ale na hodně špinavém skle zanechávaly proužky. Zadní stěrač skřípal a vibroval skoro od začátku a Martin Vaculík se s námi hádal, že to není jeho stavem, ale špatným sklonem ramínka. Na nátlak zbytku redakce jej osobně vyměnil při 93.657 km a skutečně je od skákání pokoj. Víc než stěrače vás možná bude zajímat, že původní máme stále nejen brzdové kotouče, ale i destičky. A to kromě běžných zpomalení mají za sebou i padesát měření brzdné dráhy – nejvíc v testu pneumatik z pera kolegy Martina Jeníka (SM 7/2019).  

V celém testu zatím přišla jen jediná vážná závada – při tahání karavanu se teplem zkřehlé spojkové obložení oddělilo od lamely. Nová spojková sada je od výrobce inovovaná (ve výrobě se používá od února 2018) a s ní dosud žádný problém není – za cenu mírně vyšší ovládací síly pedálu auto mnohem svižněji rozjíždí a při cestování bez vleku nás úplně přestal trápit zápach spojkového obložení – byť bychom couvali v sebestrmějším kopci.

Jinak zlobily fakt jen blbosti. Klíč s kessy, který pro vstup do auta nemusíte tahat z kapsy a tato funkce je hodně energeticky náročná, jsme se chystali velmi pochválit za výdrž baterie – dosud jsme ji nemuseli měnit! Ale pak nám v 94.040 km klíček selhal úplně, a výměna baterky nepomohla. Prostě umřel. Vytáhli jsme náhradní a příčinu zjišťujeme. Stejně tak by nás moc zajímalo, které zvíře nám tančilo po střeše a okousalo anténu.

Závady a servis

  • 0 km - Počátkem listopadu 2017 převzetí vozu k testu.
  • 3977 km - Proražená pravá přední pneumatika. Výměna za novou, kontrola geometrie - bez závad.
  • 13.817 km - Montáž neoriginálního akumulátoru v rámci reportáže o chování inteligentního dobíjení.
  • 19.751 km - Poprvé hlášena závada systému nouzového volání. Od té doby se výstražná hláška se silným pípnutím opakuje stále častěji.
  • 23.558 km - Záruční výměna anténního modulu systému e-call.
  • 27.951 km - Z díry od kamínku se šíří prasklina po čelním skle.
  • 29.073 km - První pravidelný servis, montáž letní sady kol, výměna rozbitého čelního skla.
  • 35.891 km - Upadává držák parkovacích lístků za čelním sklem. Následek silného ohnutí při výměna skla. Řešit budeme při příštím pravidelném servisu.
  • 39.255 km - Ulomení páčky horizontálního směřování jednoho ze čtyř vnitřních výdechů. Řešit budeme v rámci pravidelného servisu.
  • 43.582 km - Podruhé proražená pneumatika, tentokráte levá přední. Zničený i ráfek. Důkladná kontrola podvozku neodhalila poškození.
  • 50.937 km - Vůz s karavanem se zastavuje kus od Vimperka. Vyměněna spojka, z níž se odseparovalo teplem zkřehlé obložení. Nová má silnější přítlačnou pružinu a je mnohem lepší.
  • 58.703 km - Druhá servisní prohlídka. V souladu s předpisem výrobce vyměněny zapalovací svíčky.
  • 67.465 km - Neodkážeme se s vozidlem spojit s pomocí aplikace Škoda Connect. Výměna modulu e-call.
  • 85.869 km - Třetí servisní prohlídka, odběr vzorku oleje, nad rámec předepsaných úkonů výměna předních stěračů.
  • 93.105 km - Okousaná anténa a stopy jakéhosi zvířete na střeše. Naštěstí bez vlivu na funkci.
  • 93.657 km - Výměna zadního stěrače.
  • 94.040 km - Nefunguje bezklíčový přístup ani dálkové ovládání. Manuální otevření vozu vložkou pod krytkou na klice, nouzový start s pasivní indukcí imobilizéru přiložením klíčku na startovací tlačítko. Použit náhradní klíč.

Sedm zemí za sedm dní: Litr letí Evropou

Začátkem března absolvoval zelený rapid svou zatím nejtěžší šichtu. Za jediný týden navštívil sedm zemí a ujel 4600 km.

Motor do města. Na dálnici nepatří. Beztak to bude žrát. To slýcháme často na adresu litrových tříválců, bohužel mnohdy od řidičů, kteří se kdysi svezli Fabií 1.2 HTP a odmítají připustit, že doba dost pokročila.

Účelem stotisícového testu Škody Rapid 1.0 TSI 81 kW je dát mu pořádně za uši a prověřit jej v extrémních podmínkách, jaké typický majitel základního motoru obvykle nevyzkouší. A vyzkouší- li, určitě ne tak intenzivně.

Pravidelní čtenáři vědí, že náš zelenáč jde z ruky do ruky, byl u moře s karavanem, v testu pneumatik snad stokrát brzdil ze stovky do zastavení a den co den obráží reportáže po celém Česku. Když jsme začátkem března potřebovali navštívit Dánsko, Itálii a Švýcarsko během jediného týdne, bylo jasné, kdo to odkroutí. Rapid.  

Praha-Kodaň-Praha

Ve čtvrtek odpoledne opustila škodovka s dvoučlennou posádkou redakci a vydala se přes celé Německo do dánské Kodaně. S houstnoucí tmou řídl provoz a pro Čechy exotické úseky bez rychlostního omezení nám dovolily držet plyn na podlaze. V praxi to znamenalo, že jsme ručičku tachometru prakticky neustále viděli mezi 160 a 200 km/h. Samozřejmě že když nás zbrzdil třeba kamion, před námi jedoucí Audi 3.0 TDI okamžitě zmizelo v prachu, zatímco nám výšlap k maximálce chvíli trval. Ale tvrdit, že 1.0 TSI nejede a na dálnici nepatří, je mýtus jako řemen. Naopak nás vitalitou nepřestává udivovat.

 

Podniknout stejnou cestu před dvaceti lety, jeli bychom Felicií 1.3 MPI 40 kW. Rozhodně bychom netrávili většinu času v levém pruhu, neměli průměr přes 130 km/h ani spotřebu 8,5 l/100 km. A dokonce ani nemáme v hlavě vyhučenou díru. Litrový tříválec je i při maximálním zatížení tichý, otáčky při dvoustovce jen lehce přesahují 4000 min-1.

Dánsko nás umravnilo na podstatně nudnějších 100, případně 120 km/h. Rapid má čas odpočívat, jeho apetit se vrací k obvyklé šestilitrové hodnotě a sobotní pauza dělá radost jemu i posádce. Příplatkové polokožené sedačky s tuhým čalouněním a bez stavitelné  bederní opěrky nás totiž nutí se při každém zastavení pořádně protáhnout. Jejich přísně nepoddajný tvar rozdělil už před rokem redakci na ryzí milovníky a skalní odpůrce.

Nedělní návrat do Prahy se nese v obdobně svižném duchu a my si tisícovku kilometrů krátíme měřením odchylky tachometru pomocí GPS. Zatímco z domova máme hodnoty do 130 km/h, německá autobahn nám krásně poslouží ke zjištění odchylky a skutečného maxima – o tom ale víc v samostatném odstavci.  

Extrémní týden v číslech
Ujeto 4605 km
Čas strávený za volantem 44:46 hodin
Navštíveno 7 zemí
Natankováno 7 plných nádrží
Průměrná rychlost 103 km/h
Průměrná spotřeba 7,8 l/100 km
Maximální dosažená spotřeba stylem „plný plyn“ (153 km, 56 minut, průměr 163 km/h) 12,7 l/100 km

Praha-Milán-Ženeva-Praha

Kola rapidu se v Praze zastavila sotva na tři hodiny. Na dánský maraton plynule navazuje výprava za novinkami ženevského autosalonu. Aby toho nebylo málo, tak se zastávkou u největšího italského jezera Lago di Garda.

Tříválec podal při průletu Bavorskem opět suverénní výkon, aby nám pak při dlouhém prudkém stoupání v Brennerském průsmyku připomněl, že je jen základní pohonnou jednotkou škodovek. Ke slovu v jednu chvíli přišla i trojka při 80 km/h. Kdybychom chtěli ve stoupání závodit, mohli bychom roztočit dvojku na 110 km/h, ale proč? Lentamente amici, není kam spěchat. Tak jsme holt chvíli za lemry, no a co? Kolik takových Brennerů ročně pokoříte?

Cesta napříč Itálií a kouskem Francie k Ženevskému jezeru už probíhala pod diktátem rychlostních limitů, ve srovnání s benevolentním (i když čím dál méně) Německem se každý kilometr najednou neskutečně vlekl.  

Dvoudenní pohyb po Švýcarsku svázaném dálniční stodvacítkou měl blahodárný vliv na průměrnou spotřebu celé expedice, kterou jsme sedmý den po opuštění domova zakončili s údajem 7,8 l/100 km na palubním počítači. Při rychlostním průměru přes 100 km/h a plným plynem, kdykoli to jen šlo, úctyhodný výkon.

Naprostým maximem škodováckého tříválce je podle našeho experimentu spotřeba 12,7 litru – to když jsme jeli hodinu nonstop naplno.

 

Troufáme si tedy jednou provždy vyvrátit další mýtus. A sice že malý motor při dlouhé rychlé jízdě musí zákonitě žrát jako protržený. Nemusí!

Otázku životnosti litrového tříválce v rukou rasa nechme ještě chvíli otevřenou. Odpovědět se pokusíme po ujetí 100.000 km a kompletní rozborce motoru. Už se to blíží.

Odchylka tachometru

Podle výrobce činí maximální rychlost Rapidu 1.0 TSI 81 kW 198 km/h. Náš přístroj GPS v táhlém klesání ukázal hodnotu dokonce 205 km/h, na tachometru v ten moment svítilo číslo 217. Překvapivě se nám ani jednou nepodařilo zopakovat loňský rekord, kdy jsme zahlédli dokonce hodnotu 221 km/h! Jako jediné vysvětlení nás napadá mírné opotřebení motoru po 90.000 km, což potvrdí brzké měření.

Přesnost rychloměru v km/h
Tachometr rapidu 50 90 130 150 200 212 217
Rychlost podle GPS 48 87 125 141 189 200 205
Svět motorů
Diskuze (213)

Doporučujeme

21. 12. 2020 00:59
Re: Výsledky testu
https://www.youtube.com/watch?…
23. 11. 2020 23:50
Výsledky testu
Chtěl bych se zeptat, jak nakonec dopadl výsledek testu po těch 100 000 km? Nikde sem nenašel další článek.
Děkuji.
8. 7. 2019 20:32
Re: Rapid 1,0
ta spotreba je skvela. mam 1.2tce a je dost vyssia.
8. 7. 2019 20:31
Re: Rapid 1,0
ako sa tacho rychlost priblizuje realnej zavisi aj od toho ako mas zjazdenu a nafukanu gumu.
11. 4. 2019 15:28
Re: Nesrovnavejte pořád laciné s Felicii s 40 kW
Na tomhle je krásně vidět to, co počtů neznalí řidiči nechtějí uznat, protože pocitově to je pro ně přesně opačně - turbomotor má horší vlastnosti (jak který, bavím se o koncepci, kterou produkuje koncern ze své dílny). Nejnižší maximální rychlost, horší akcelerace. Jen se nemusí tolik podřazovat, nic víc. Ale od toho tu je samočinná převodovka. Naopak velký krouťák má pro běžného uživatele spíše negativní význam - všechno musí být dimenzované lépe, jinak to jde do kopru - viz spojka recenzovaného Rapida.