Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dobrovolní hasiči spustili sbírku na záchranu Pragy V3S, v lese jí nic nenahradí

Ondřej Mára
Diskuze (12)

Sbor dobrovolných hasičů z Jankovic vybírá finance na renovaci jejich unikátní Pragy V3S pod vtipným heslem „Zachraň hasičský speciál, zachráníš les“.

Praga V3S, hovorově označovaná jako vétřieska či vejtřaska, patří podle mnoha lidí snad už jen do muzea. A vlastně se tomu názoru nelze ani příliš divit, vždyť její výroba byla zahájena již v roce 1953 a dnes je téměř ve všech ohledech překonaná moderními stroji. Přesto se ale najdou místa, kde je Praga V3S jednoduše nenahraditelná.

Své o tom ví sbor dobrovolných hasičů z Jankovic, obce na Moravském Slovácku, který má ve své garáži Pragu V3S v úpravě CAS – tedy Cisternová Automobilová Stříkačka. Na první pohled je to veterán v armádní zelené, který zřejmě táhne z posledního. Jak ovšem hasiči dodávají, tenhle stroj jim závidí i profesionální sbory z okolí. A důvod je jednoduchý.

Vejtřaska je totiž navzdory svému stáří neuvěřitelným nezmarem, který je schopen vydrápat se i do míst, kam se moderní hasičská technika nedostane. Pro hasiče z Jankovic, kteří nejčastěji vyráží k lesním požárům v nepřístupném terénu, se tak jedná o nepostradatelného parťáka. Ostatně jednotka je požárním plánem předurčena k hlídání katastru o rozloze 12 km2, který je až z 80 procent tvořen smíšenými lesy.

Desítky let práce v náročném terénu si však na hasičském speciálu již vybraly svou daň. Během posledního zásahu při požáru lesního porostu tak vejtřasce odešel motor a musel být vyměněn. Vzhledem ke stáří vozu přitom hasiči nedosáhli na dotace a jejich vlastní zdroje také nejsou neomezené, za přispění obce i členů jednotky se však povedlo stroj opět uvést do provozu. Je však otázkou, na jak dlouho.

Hasičská vejtřaska by totiž potřebovala rozsáhlou generálku, během které bude potřeba vyměnit vodní čerpadlo, udělat nové rozvody vody, vyměnit zrezivělou nádrž za větší (se kterou si V3S ještě snadno poradí), opravit elektroinstalaci a zrepasovat podvozek. Část úkonů jsou hasiči schopni udělat svépomocí, na některé věci však bude potřeba asistence profesionálních firem. A investice to nejsou malé.

Hasiči se proto rozhodl spustit kampaň na crowdfundingovém webu Startovač, kde chtěli vybrat částku 175.000 Kč na základní servis. To se jim už povedlo a v době psaní článku mají vybráno lehce přes 204.000 Kč, což je 116 % původní částky. Jak ale dodávají, původní cíl kampaně byl určen především na nejdůležitější opravy. Jejich novým cílem je vybrat 250.000 Kč, což jim umožní osadit vůz novými světelnými rampami, boxy na nářadí, pořídit nové nářadí a obléci vůz do správných hasičských barev. Postup by pak mělo být možné sledovat na speciální FB stránce.

Jejich vzorem je přitom podobně upravená Praga V3S, kterou používají hasiči ve slovenské obci Likavka. Jejich speciální V3S přitom doslova září novotou, má parádní nástavbu, ochranný rám kolem kabiny a v jejích útrobách se jistě ukrývá moderní hasičská technika, která umožňuje efektivní zásahy v nepřístupném terénu.

Nezbývá tedy než držet palce, ať se na renovaci vejtřasky vybere dostatek financí. Bez ohledu na její vyšší poslání ve službách hasičů se totiž stále jedná o jeden z ikonických českých náklaďáků, který je vždy radost potkat. Zvláště po důkladné renovaci a s funkčními úpravami. 

Ondřej Mára
Diskuze (12)

Doporučujeme

Avatar - Blue Sun
26. 2. 2021 13:07
Re: v3s
Já jo. Mám s tím autem zkušenosti.
26. 2. 2021 12:33
Re: v3s
To by som s takou určitosťou netvrdil.
Avatar - Blue Sun
26. 2. 2021 09:54
Re: v3s
Ale v terénních schopnostech ji to neomezuje.
Avatar - Blue Sun
26. 2. 2021 09:52
Re: v3s
Jak to? Tatra 810 je ROSS dopracovaný do konečné podoby. A ROSS byl zase rozvinutím konceptu Devínu.
Avatar - Stejsn
26. 2. 2021 09:05
Re: v3s
Tak těch možností bylo víc, ROSS z Roudnických strojíren byl stejně nadějný jako Devín. Ale - prostě to nedopadlo.