Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra má dva nové speciály z řady Force. Představí je na veletrhu IDEX

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Na letošním Mezinárodním veletrhu obranné techniky IDEX nebude chybět ani kopřivnická automobilka Tatra Trucks, která zde představí hned dvě novinky z řady Force.

Společnost Tatra Trucks patří mezi žádané dodavatele armádních vozidel i platforem pro speciální vozidla dalších výrobců. Stěžejním produktem v oblasti defence je modelová řada Tatra Force, která je dodávaná v konfigurací 4x4 až 10x10, z vozidel postavených na tatrováckém podvozku pak můžeme zmínit například obrněnce Titus nebo samohybné houfnice Casesar, Dana nebo Dita.

Na právě probíhajícím Mezinárodním veletrhu obranné techniky IDEX, kde společnost Tatra Trucks v minulých letech zaujímala významné místo mezi evropskými vystavovateli, pak kopřivnická automobilka plánuje představení hned dvou novinek.

Tou první je těžký vůz Tatra Force 8x8 pro přepravu nákladů, který je opatřen krátkou pancéřovanou kabinou z produkce Tatra Defence Vehicle. Základem je samozřejmě unikátní podvozek Tatra s centrální nosnou rourou a výkyvnými zavěšenými polonápravami. První dvě nápravy jsou přitom řiditelné a všechny nápravy jsou vybaveny systémem pro centrální dohušťování kol.

Celková maximální hmotnost vozu může činit až 38 tun, jeho kapacita je 20 tun a na ložnou plochu, vybavenou sklopnými lavicemi pro přepravu až 24 vojáků, se vejde až 8 palet standardu NATO. S nakládkou přitom pomůže hydraulický jeřáb s nosností bezmála 6 tun.

O pohon se stará šestiválcový motor Cummins o nejvyšším výkonu 325 kW, spojený s plně automatickou šestistupňovou převodovkou Allison série 4500. Tatra přitom dodává, že je vůz určen pro provoz v nejnáročnějším terénu i v různých klimatických podmínkách.

Druhou novinkou je speciální podvozek z modelové řady Tatra Force v provedení 4x4 s motorem umístěným před přední nápravou, určený jako základ pro stavbu obrněných vozidel.

Trojrozměrný prostorový konstrukční celek, tvořený nosnou rourou a žebřinovým rámem, se chlubí výjimečnou odolností proti kroucení a ohybu. V kombinaci s nezávisle zavěšenými polonápravami by podvozek měl být i výjimečně odolný proti nárazům a vibracím. Budoucí nástavby obrněných vozidel by tak měly být chráněny před kroucením i namáháním a současně by platforma měla umožňovat i rychlou jízdu v terénu.

Maximální hmotnost vozidla postaveného na tomto podvozku může být až 19 tun, přičemž 10 tun připadá na náklad. O pohon se tentokrát postará motor Cummins o výkonu 242 kW, spojený s plně automatickou převodovkou Allison série 3200. Maximální konstrukční rychlost podvozku je 115 km/h.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme