Dodávky Mercedesu slaví výročí: Sprinter čekají třicátiny, užitkáče značka vyrábí už 55 let
Čas letí a kromě výroby osobáků se Mercedes už dobrých padesát let nebojí nabízet i čistě pracovní modely.
Zatímco je značka Mercedes-Benz v automobilovém světě obecným synonymem pro komfortní automobily prémiové třídy, dlouholetou historii mají u německého výrobce také užitkové modely. A právě na tuto větev svého praktického modelového portfolia se nyní Mercedes ohlíží v rámci oslav hned několika výročí. Z historie tak značka vypichuje ty nejvýznamnější modely a poskytuje nám pěknou galerii dobových fotek.

Dodávky s trojcípou hvězdou na přídi byste našli ve službě mnoha odvětví od řemeslníků a doručovatelů balíků až po záchranné složky, nehledě na jejich civilní využití v přepravě osob či u nadšenců do obytných vozů. Všechno ale začalo před 55 lety, kdy v roce 1969 sjelo z montážní linky v Brémách první lehké užitkové vozidlo firmy Hanomag-Henschel – v tu dobu získal Daimler-Benz ve společnosti většinový podíl, čímž na trh vyjely již dodávky L 306 pod značkou Mercedes-Benz, které se vyráběly až do roku 1977.
Dobrých čtyřicet let zase Mercedes počítá od výroby poslední dodávky v Brémách, kde od roku 1984 dále pokračovala už výhradně produkce osobních automobilů. Posledním kouskem byla dodávka série T1/TN, které se na místě vyrobilo celkem 290.958 kusů. Po kompletním přesunutí výroby do Düsseldorfu však značka oblíbené modelové řady vyrobila do roku 1995 ještě dalších skoro 660.000 tisíc kusů. Z produkce mezi léty 1977 až 1995 tak těchto dodávek zamířilo do světa skoro milion.
Výročí 30 let od představení (1995) nakonec příští rok oslaví i známý model Sprinter, který stavěl na dědictví populární série T1/TN a pro značku byl v mnoha ohledech milníkem. Jednalo se například o první dodávku, která odstartovala tehdejší produktovou ofenzivu divize užitkových vozů a také o první dodávku Mercedesu, jež dostala místo kódového označení lehce zapamatovatelné jméno.
Na trh zamířil Sprinter s aerodynamičtější přídí, rozmanitým množstvím variant, vybavený byl kotoučovými brzdami na všech kolech, systémem ABS a pod kapotou nabízel nejsilnější naftový motor ve své třídě (90 kW/120 k). Po uvedení si model odnesl také titul Mezinárodní dodávka roku 1995. A na rozjetém úspěchu jména Sprinter pokračuje Mercedes i nyní. V pořadí již třetí generace modelu letos obdržela modernizaci a ve formě eSprinteru je důležitou součástí elektrifikace užitkových vozů německé automobilky.