Dodge a 50 let kupé Charger Daytona: Výroční edice sedanu s výkonem 730 koní
Dodge Charger SRT Hellcat Widebody Daytona 50th Anniversary Edition je celé oficiální označení novinky, jejímž prostřednictvím se Dodge rozhodl oslavit kulatiny jednoho ze svých nejslavnějších a nejvzácnějších modelů.
Dodge Charger Daytona se na konci šedesátých let dvacátého století zrodil s jediným cílem, jímž bylo pokořit konkurenci v čele s vozy značky Ford v závodech NASCAR. Za tímto účelem se model Charger dočkal řady úprav, z nichž k těm nejvýraznějším patří aerodynamicky tvarovaná příď s výklopnými světlomety a 584 mm vysoké přítlačné křídlo na zádi.
Dodge Charger Daytona vznikl v létě roku 1969 v omezené sérii 501 vozů s atmosférickými osmiválci 440 Magnum o objemu 7,2 l a 426 Hemi o objemu 7,0 l, jimiž však bylo osazeno jen 70 vozů. Na závodních oválech slavil úspěchy spolu se sesterským kupé Superbird značky Plymouth, u nějž byly provedeny podobné úpravy.
Buddy Baker se s vozem Charger Daytona se startovním číslem 88 stal 24. března roku 1970 prvním řidičem, jemuž se v historii NASCAR podařilo překonat průměrnou rychlost 200 mil v hodině (322 km/h) na kolo. Tento rekord byl překonán až o 17 let později.
Popularity spojení jmen Charger a Daytona využil Dodge od konce šedesátých let dvacátého století již několikrát ke zvýšení atraktivity akčních provedení na základě standardních verzí modelu Charger. Poprvé se tak stalo v letech 1976 až 1977 a následně u nových sedanů v letech 2006 až 2009 a pak v letech 2013 a 2017.
Dodge Charger SRT Hellcat Widebody Daytona 50th Anniversary Edition je nejnovějším oživením spojení slavných jmen a připomínkou úspěchů velkého kupé na závodních oválech. Novinka svým označením i vzhledem dává jasně najevo, že jejím základem je nejostřejší provedení aktuální generace modelu Charger s přeplňovaným vidlicovým osmiválcem Hellcat a rozšířenou karoserií v oblasti blatníků.
Motor výroční edice má ve srovnání se standardním provedení nabízet o 7 kW (10 k) vyšší výkon a disponovat hodnotou 535 kW (727 k). Maximum točivého momentu je 881 N.m.
Sedan s osmistupňovou automatickou převodovkou TorqueFlite 8HP90 a pohonem zadních kol, jehož hmotnost se pohybuje okolo 2114 kg, má rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou v poměru 54:46.
Výroční edice se vedle vyššího výkonu může pochlubit i standardně dodávanými 20palcovými koly „Warp Speed“ s pneumatikami Pirelli o rozměrech 305/35 ZR20 a výkonným brzdovým systémem značky Brembo. Ten využívá vpředu šestipístkové třmeny a vzadu čtyřpístkové třmeny.
Slavného jmenovce novinka připomíná v případě exteriéru především svým barevným provedením s pruhem přes záď právě v jeho stylu. Zároveň na původní Charger Daytona odkáže i nabízenými odstíny laků karoserie. Modrá B5 Blue, v níž je vůz prezentován na fotografiích, připomíná barevné provedení vozu, s nímž Buddy Baker v roce 1970 stanovil výše zmíněný rekord. Vedle tohoto laku budou k dispozici ještě odstíny Pitch Black, Triple Nickel a White Knuckle.
Závodními vozy je inspirován interiér se specifickým provedením čalounění, kombinujícím jemnou kůži a Alcantaru. Volant je obšitý semišem a nechybí obložení z uhlíkových vláken spolu s logy výroční edice. Dodge plánuje, že vyrobí jen 501 vozů v provedení Charger SRT Hellcat Widebody Daytona 50th Anniversary Edition, aby tak dosáhl stejného počtu jako u původního kupé. Příjem objednávek se má rozběhnout na podzim letošního roku a první exempláře mají k zákazníkům zamířit začátkem roku 2020.