Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge a 50 let kupé Charger Daytona: Výroční edice sedanu s výkonem 730 koní

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)

Dodge Charger SRT Hellcat Widebody Daytona 50th Anniversary Edition je celé oficiální označení novinky, jejímž prostřednictvím se Dodge rozhodl oslavit kulatiny jednoho ze svých nejslavnějších a nejvzácnějších modelů.

 

Dodge Charger Daytona se na konci šedesátých let dvacátého století zrodil s jediným cílem, jímž bylo pokořit konkurenci v čele s vozy značky Ford v závodech NASCAR. Za tímto účelem se model Charger dočkal řady úprav, z nichž k těm nejvýraznějším patří aerodynamicky tvarovaná příď s výklopnými světlomety a 584 mm vysoké přítlačné křídlo na zádi.

Dodge Charger Daytona vznikl v létě roku 1969 v omezené sérii 501 vozů s atmosférickými osmiválci 440 Magnum o objemu 7,2 l a 426 Hemi o objemu 7,0 l, jimiž však bylo osazeno jen 70 vozů. Na závodních oválech slavil úspěchy spolu se sesterským kupé Superbird značky Plymouth, u nějž byly provedeny podobné úpravy.

Buddy Baker se s vozem Charger Daytona se startovním číslem 88 stal 24. března roku 1970 prvním řidičem, jemuž se v historii NASCAR podařilo překonat průměrnou rychlost 200 mil v hodině (322 km/h) na kolo. Tento rekord byl překonán až o 17 let později.

Popularity spojení jmen Charger a Daytona využil Dodge od konce šedesátých let dvacátého století již několikrát ke zvýšení atraktivity akčních provedení na základě standardních verzí modelu Charger. Poprvé se tak stalo v letech 1976 až 1977 a následně u nových sedanů v letech 2006 až 2009 a pak v letech 2013 a 2017.

Dodge Charger SRT Hellcat Widebody Daytona 50th Anniversary Edition je nejnovějším oživením spojení slavných jmen a připomínkou úspěchů velkého kupé na závodních oválech. Novinka svým označením i vzhledem dává jasně najevo, že jejím základem je nejostřejší provedení aktuální generace modelu Charger s přeplňovaným vidlicovým osmiválcem Hellcat a rozšířenou karoserií v oblasti blatníků.

Motor výroční edice má ve srovnání se standardním provedení nabízet o 7 kW (10 k) vyšší výkon a disponovat hodnotou 535 kW (727 k). Maximum točivého momentu je 881 N.m.

Sedan s osmistupňovou automatickou převodovkou TorqueFlite 8HP90 a pohonem zadních kol, jehož hmotnost se pohybuje okolo 2114 kg, má rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou v poměru 54:46.

Výroční edice se vedle vyššího výkonu může pochlubit i standardně dodávanými 20palcovými koly „Warp Speed“ s pneumatikami Pirelli o rozměrech 305/35 ZR20 a výkonným brzdovým systémem značky Brembo. Ten využívá vpředu šestipístkové třmeny a vzadu čtyřpístkové třmeny.

Slavného jmenovce novinka připomíná v případě exteriéru především svým barevným provedením s pruhem přes záď právě v jeho stylu. Zároveň na původní Charger Daytona odkáže i nabízenými odstíny laků karoserie. Modrá B5 Blue, v níž je vůz prezentován na fotografiích, připomíná barevné provedení vozu, s nímž Buddy Baker v roce 1970 stanovil výše zmíněný rekord. Vedle tohoto laku budou k dispozici ještě odstíny Pitch Black, Triple Nickel a White Knuckle.

Závodními vozy je inspirován interiér se specifickým provedením čalounění, kombinujícím jemnou kůži a Alcantaru. Volant je obšitý semišem a nechybí obložení z uhlíkových vláken spolu s logy výroční edice. Dodge plánuje, že vyrobí jen 501 vozů v provedení Charger SRT Hellcat Widebody Daytona 50th Anniversary Edition, aby tak dosáhl stejného počtu jako u původního kupé. Příjem objednávek se má rozběhnout na podzim letošního roku a první exempláře mají k zákazníkům zamířit začátkem roku 2020.  

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
17. 8. 2019 13:58
Re: Charger
Charger je fajn a v té modré mu to sluší. Větší výkon se taky hodí a limitka je limitka. :yes:
Avatar - CHerokee
15. 8. 2019 21:54
Charger
Takové roztomilé a praktické rodinné auto, které bych chtěl...samo jen kvůli dětem :D