Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge Power Wagon byl nejoblíbenější a umetl cestičku pick-upům typickým pro USA

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Archaicky vypadající Dodge patří mezi zakladatele nejoblíbenější automobilové kategorie v Americe. Drsný pick-up si na nic nehrál a inspiroval novější nástupce vhodné k těžké práci.

Dodge Power Wagon se vyráběl dlouhých pětatřicet let a stal se nepostradatelným nákladním vozidlem pro lid, který potřeboval velký úložný prostor dostupný i mimo zpevněné komunikace. Takových je zřejmě nejvíce v Americe, kde objemné modely s korbou léta vedou prodejní žebříčky. Praotcem všech nejprodávanějších Fordů a Chevroletů je původně armádní pick-up, který umetl cestičku nejoblíbenější kategorii aut v USA.

V roce 1945 začala výroba Dodge Power Wagon. Chvíli po druhé světové válce byla nabídnuta civilní verze vojenského originálu. Umírněná série disponovala praktickým designem a robustním řadovým šestiválcem za přijatelnou cenu 1627 $. Dostupnost spolehlivé techniky byla jedním z trumfů pracovního pomocníka, který se později změnil ve sběratelský exemplář. Nynější hodnota roste, průměrně dosahuje částky 25 tisíc USD (561.000 Kč).

Nejvýraznějším rysem vyhledávaného pick-upu je hnací ústrojí. Právem opěvovaná technika byla přizpůsobena k tažení a přepravě nákladu na velké vzdálenosti. V rámci servisní distance vývojáři upřednostnili uvážlivý výkon a vysokou úroveň točivého momentu umožňující překonávat dlouhé štace, náročné terény i extrémní povětrnostní podmínky. Těžkou úlohu plnilo několik verzí řadových šestiválců střídaných později vidlicovými osmiválci. Co se týče zdvihového objemu, motorový prostor vyplňovalo poctivé železo hodnot od 3,8 do 5,9 litru.

Nejmenší jednotka umístěná nad předními koly produkovala 95 koní (70 kW) při 3200 ot./min a točivý moment dosahoval 251 Nm po vytočení motoru na 1200 ot./min. Dalším specifikem nejmenšího agregátu Wagonu byla jeho velkost. Na poměry USA kompaktní ústrojí pracovalo s vačkovou hřídelí a ventily namontovanými uvnitř. Rozměrově úsporné součástky vyžadovaly méně místa pod kapotou, což vedlo k uhlazenější konstrukci a decentnějšímu designu.

Retro tvary kapoty skrývaly i čtyřrychlostní převodovku řazenou manuálně, souhra horních i dolních končetin zaběhlého řidiče mohla vyvinout zrychlení 0–97 km/h za necelých 20 sekund, bez nákladu se dalo jezdit maximálně 70 mph (113 km/h).

Dobře navržené komponenty pohonu správně doplnila promyšlená strategie prostornosti. Dodge odvedl velmi dobrou práci díky moudře využitému rozvoru 3,2 metru. Power Wagon měl pro své povinnosti přiměřenou velikost stále dostatečnou k únosnému ladění jízdních vlastností. Vůz byl postaven výše než pozdější následovníci v segmentu, šířka také překonávala novější pick-upy.

Vnější utilitární design okamžitě prozrazoval extrémní výkonnostní schopnosti konzervativního pick-upu. Například čelní mřížka chladiče zabírá celý prostor mezi široce vytaženými blatníky nesoucí kulaté reflektory. Pod vertikálními mřížemi přívodu vzduchu prakticky vyhovoval elektrický naviják schopný utáhnout 2,3 tuny, který ještě zvětšoval šance průchodnosti terénem.

Na dobrodružné cesty mohla vyrazit až tříčlenná posádka umístěna v kabině vedle sebe. Všichni měli zajištěn dobrý výhled přes záměrně velká okna. Za třemi sedadly zůstalo necelých 2,5 metru místa na náklad. Na jedné z bočnic korby se vezlo rezervní kolo rychle dostupné v jakékoliv situaci. Vzorek všech gum zabíral v nezpevněných stopách, hrubé profilování odpovídalo celkově drsnému zaměření nejoblíbenějšího amerického náklaďáku ze 40. let.

Mirek Mazal
Diskuze (3)
21. 12. 2021 16:18
Re: vačková hřídel a ventily namontované uvnitř
Mi to přijde jako odfláknutý strojový překlad.
Avatar - Dinar
21. 12. 2021 08:41
Re: vačková hřídel a ventily namontované uvnitř
Nebo, "Retro tvary kapoty skrývaly i čtyřrychlostní převodovku" :D :D jestli tohle bylo ve čtyřicátých letech retro, jak vypadala soudobá auta?

Zase jeden z těch povrchních horkojehelních článků acz. :no:
20. 12. 2021 19:36
vačková hřídel a ventily namontované uvnitř
....kompaktní ústrojí pracovalo s vačkovou hřídelí a ventily namontovanými uvnitř.

To je něco mimořádného ? Nebo se tehdy vačka a ventily montovaly mimo motor ?