Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge Viper mohl být supersportem s motorem před zadní nápravou

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 13. 12. 2018
161
Zobrazit náhledy (161)
Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper Dodge Viper
Dodge Viper představuje jeden z nejslavnějších vozů světa, za což vděčí svému vzhledu i technice v čele s masivním desetiválcem v dlouhé přídi, ale mohl se zařadit i mezi supersporty s motorem uprostřed.

Koncepce Dodge Viper byla do jisté míry stanovena v roce 1988. Designér Tom Gale nejprve navrhl tehdejšímu prezidentovi koncernu Chrysler, jímž byl Bob Lutz, že stojí za zvážení vytvoření moderní interpretace již zmiňované Cobry.

Tento návrh dostal zelenou a během několika měsíců se mohl Lutz seznámit s hliněným modelem. Ten jej zaujal natolik, že bylo rozhodnuto o výrobě prototypu, s nímž se mohla seznámit veřejnost na autosalonu v Detroitu v roce 1989.

Pozitivní reakce veřejnosti stojí za rozhodnutím zařadit puristický sportovní stroj do sériové produkce. Výsledkem se stal dvoumístný roadster s osmilitrovým desetiválcem v přídi, který na trh zamířil v roce 1992. Po čtyřech letech od uvedení na trh se Dodge Viper dočkal uvedení druhé generace, i když z evropského pohledu lze mluvit spíše o důkladné modernizaci.

Ve stejnou dobu, tedy v polovině devadesátých let, se začala rozvíjet myšlenka zcela nové generace Dodge Viper a objevila se myšlenka výrazně odlišného umístění pohonné jednotky. Podle informací, které poskytl Chris Theodore magazínu Hagerty byl v květnu roku 1996 spuštěn projekt, zabývající se možností vývoje a výroby Dodge Viper s motorem umístěným před zadní nápravou.

V rámci vývoje byly postaveny dva dřevěné modely, na nichž mělo být ověřeno, které z komponentů Dodge Viper s motorem vpředu lze použít pro vůz nové koncepce. Zároveň se na nich měla zkoumat pozice motoru a jeden měl proto motor otočený převodovkou dopředu, zatímco druhý měl převodovku u zadní nápravy.

Ve srovnáním se sériovým Dodge Viper měla obě zvažovaná provedení s motorem před zadní nápravou širší rozchod kol, sedadla posunutá víc dopředu a zároveň usazená níž. Mezi použitelnými komponenty z již vyráběného modelu byla přední náprava včetně řízení. Vzhled pak vycházel z kupé Viper GTS, od nějž se lišil především kratší přídí s kabinou posunutou více vpřed, velkými vstupy vzduchu před zadními kola a delší linií vzad klesající střechy a zadního okna nad motorovým prostorem.

Na podzim roku 1996 došlo k představení dosavadních výsledků vývoje vedení. Bob Lutz údajně nebyl příliš nadšen a Tom Gale měl podobnou reakci, ale i přesto se mělo ještě dojít k vytvoření minimálně trojice hliněných modelů ve zmenšeném měřítku. Nakonec byl celý projekt Dodge Viper s motorem před zadní nápravou ukončen, když došlo v roce 1998 ke spojení koncernů Chrysler a Daimler-Benz.

Supersport s motorem před zadní nápravou, který mohl reprezentovat koncern Chrysler a značku Dodge koncem devadesátých let nakonec nevznikl, ale Chris Theodore, který pracoval na celém projektu, si nakonec svůj sen splnil. Podílel se na vývoji supersportu Ford GT, jehož výroba probíhala v letech 2004 až 2006.

Samotný Chrysler pak nakonec přeci jen představil veřejnosti supersport s motorem před zadní nápravou, ale ME 4-12 s šestilitrovým dvanáctiválcem od AMG nakonec zůstal jen výstavním konceptem, jehož premiéra se odehrála na autosalonu v Detroitu v roce 2004.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku