Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dojná kráva Renaultu? Dacia

Dojná kráva Renaultu? Dacia

Dojná kráva Renaultu? Dacia Zdroj: acz

Diskuze (52)
Modely Dacia se na mnohých mimoevropských trzích prodávají se znaky Renaultu. Právě na nich francouzská automobilka hojně vydělává.

Rumunská značka Dacia v minulosti vyráběla několik přeznačkovaných Renaultů. Po letech se ale karta obrátila a nyní Renault prodává přeznačkované Dacie.

Dacie se znaky francouzské automobilky se prodávají (i vyrábějí) mimo Evropu, zájemci z okolních kontinentů mají velký zájem například o SUV Renault Duster.

Renault už přiznává, že Dacia vytváří automobilce velké zisky. „Dacia je opravdu dojná kráva pro společnost," řekl provozní ředitel Renaultu Carlos Tavares v rozhovoru pro server Automotive News Europe.

Podle odhadů společnosti Morgan Stanley činí provozní marže automobilky Dacia devět procent, zatímco u globální jednotky Renaultu byla v první polovině roku 2012 pouze 0,4 %. I to ukazuje, jak je Dacia pro Renault důležitá.

Modely Dacia jsou na evropských trzích synonymem pro levná auta, pro přeznačkované verze to ale už tolik neplatí. Finanční analytička z londýnského Morgan Stanley Laura Lembkeová odhaduje, že přeznačkované Dacie se znaky Renaultu se na ostatních kontinentech prodávají za ceny nejméně o pětinu vyšší než Dacie na evropských trzích.

V roce 2004, kdy byla na trh uvedena první generace sedanu Logan, byla Dacia v mnoha zemích neznámou značkou. To se ale po letech změnilo, v Evropské unii automobilka loni prodala asi 250.000 automobilů. V současnosti Dacia funguje na 36 trzích.

I přes cenové války v Evropě Dacia nepotřebuje snižovat cenu svých aut, britské zastoupení značky dokonce nedávno uvedlo, že se bude pevně držet ceníků a ani do budoucna nepočítá se slevovými akcemi.

Prodejci značky přitom mají jedny z nejmenších marží v regionu, které se pohybují okolo pěti procent ceny auta. To umožňuje ale i fakt, že dealeři nejsou nuceni stavět vlastní showroomy, místo toho mohou Dacie prodávat v prostorech sdílených s Renaulty.

Nízké ceny umožňuje levná technika a levná výroba. Základem Dacií je platforma M0, která využívá starou, již zaplacenou techniku Renaultu. O výrobu aut s touto architekturou se stará 11 továren, které leží v Rusku, Rumunsku, Africe, Jižní Americe nebo Indii. Jedná se tedy o země, kde jsou mzdy dělníků nízké, například v marockém závodě Tanger si pracovníci vydělají méně než čtyři eura na hodinu. To dělník ve Francii by za hodinu práce dostal asi 34 eur.

Přestože nové generace Sandera a Loganu mohou být lépe vybaveny než jejich předchůdci, Dacia chce zůstat levnou značkou. Nových konkurentů nabízejících levné vozy se automobilka nebojí, provozní ředitel Renaultu na toto téma říká: „Máme deset let náskoku, pro ostatní nebude snadné nás dohnat.“

Vstoupit do diskuze (52)