Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Domíchávače betonu: Iveco

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Model Trakker vychází vstříc převozu betonu odlehčenou verzí s devítilitrovým motorem pro dosažení maxima užitečného zatížení.

Podvozek s krátkou kabinou má v případě domíchávače betonu tři nebo čtyři nápravy s konfiguracemi 6x4, resp. 8x4. Nosná část vozidla je vyrobena na míru z výroby, takže všechny modely určené pro tento typ nástavby nesou v označení na posledním místě písmeno B. Tyto podvozky obdržely přesně definovaný zadní převis rámu a připravené upínací desky pro montáž nástavby.

Z výroby lze objednat zadní příčku s vyprošťovacím hákem a boční zábrany proti podjetí. Ve standardu se nachází vertikálně umístěný výfuk, přídavný pohon z motoru s točivým momentem 600 N.m. Na přání může zájemce získat silnější PTO Multipower s 900 N.m.

Zadní hnací nápravy mohou být s jednoduchou redukcí a kotoučovými brzdami. Lze rovněž získat verzi s redukcemi v kolech, ale pak hnané nápravy musí mít bubnové brzdy.

Brzdový systém se systémy ABS/ ASR/EBL provází silná motorová brzda o výkonu 315 kW. K dispozici se nachází speciální program pro antiblovací a protiprokluzový systém do hlubokého terénu bez nutnosti vypínání uzávěrek diferenciálů.

Zájemce o maximální užitečné zatížení bude volit k pohonu devítilitrový šestiválec Cursor 9, který v nové nejvýkonnější úpravě podává značných 294 kW (400 k). Pro běžný provoz domíchávače betonu to stačí. Volba objemnějšího třináctilitrového motoru Cursor 13 sice nabízí větší výkon i točivý moment, ale také přibližně půltunový úbytek užitečné hmotnosti, což odpovídá dle druhu betonu cca 0,2 m3.

Vraťme se k devítilitrovému šestiválci Cursor 9, který v nejvyšší výkonové verzi podává pěkný točivý moment 1700 N.m.

Motor je tak vhodný kromě rozvozu betonu také pro specifické použití v regionální dopravě, stavebnictví nebo komunální sféře. Tento agregát je nabízen nejen pro modely Trakker, ale i pro silniční verze Stralis.

Další nezanedbatelnou výhodu motorů Cursor 9 a Cursor 11 pro domíchávače betonu tvoří technologie Hi-SCR. Její největší bonus je likvidace pevných částic přímo ve spalovacím prostoru motoru a vysoká chemická účinnost následného čištění výfukových plynů v katalyzátoru. V důsledku toho systém Hi-SCR nevyžaduje aktivní filtr pevných částic, který je nutné vypalovat za vysokých teplot a jeho regenerace je v podmínkách regionálního provozu velmi obtížná. Pokud regenerace filtru u systému EGR neproběhne, je nutný zásah autorizovaného servisu. Další výhodu Hi-SCR tvoří prodloužené servisní intervaly, protože motorový olej není tolik zatížen karbonem vzniklým z recirkulace výfukových plynů.

Díky absenci recirkulace výfukových plynů pohon vozidla Iveco snižuje přísně hlídanou hmotnost a šetří i palivo, protože filtr pevných částic nepotřebuje nucenou regeneraci, která hrozí zejména při rozvážkách na krátké vzdálenosti. Řešení Iveco Hi-SCR s kontinuálně vypalovaným DPF tak nepodléhá zákazu vypnutí motoru při automaticky spuštěné aktivní regeneraci, dodržení doporučené minimální vzdálenosti od okolních vozidel či nebezpečí vznícení hořlavého materiálu pod vozidlem a podobně.

Růst zájmu o automatizované převodovky ve stavebním sektoru přivedl Iveco k úpravě softwaru. Při výběru vhodného modelu lze použít buď lehký silniční rám s podélníkem o tloušťce 7,7 mm, nebo tuhý terénní rám (10,0 mm). Klasické hnací nápravy s redukcemi v kolech bývají pro rozvoz betonu nahrazeny lehkými nápravami s jednoduchou redukcí a kotoučovými brzdami. Tuto lehkou variantu lze kombinovat se silnějším rámem.

Ladislav Černý
Diskuze (0)