Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dovozci aut vyzvali vládu, aby podpořila nákupy bezemisních vozů

ČTK
Diskuze (236)

Svaz dovozců automobilů (SDA) vyzval vládu, aby podpořila soukromý nákup elektromobilů a aut na vodík 200.000 korunami a plug-in hybridy s emisemi do 50 gramů CO2 na kilometr 100.000 Kč.

Zároveň by se mělo snížit nepeněžní plnění zohledněné v daňovém základu pro uživatele služebního vozidla i k soukromým účelům z jednoho na 0,5 procenta měsíčně, aby se srovnaly podmínky s vozy se spalovacími motory a firmy tak byly motivovány k pořízení ekologických vozidel. Podpora má být dva roky. Oznámili to dnes zástupci svazu na tiskové konferenci. ČTK zjišťuje vyjádření ministerstva průmyslu.

Návrh, kterou svaz poslal předsedovi vlády Andreji Babišovi (ANO), ministryním a ministrům průmyslu a obchodu, financí, dopravy, životního prostředí a místního rozvoje, ale i představitelům hlavních politických stran, nelimituje podporu cenou vozu. To je podle zástupců automobilek spravedlivé pro všechny uživatele a tímto principem zvýhodňuje cenově dostupnější modely. Podle SDA si alespoň částečnou kompenzaci zaslouží všichni uživatelé, kteří jsou v současné fázi rozvoje elektromobility ochotni na ekologický vůz vynaložit více svých peněz a přispět tak ke snížení emisí v dopravě.

"Česká republika patří stářím vozového parku přes 15 let mezi poslední státy v Evropě, lépe jsou na tom i všechny okolní země. To se odráží také v nízké bezpečnosti, vysoké spotřebě paliva a vysokých emisích u nás provozovaných vozidel," uvedl tajemník svazu Josef Pokorný. Odbyt zejména ekologických vozů je v ČR hluboko pod unijním průměrem. Zatímco registrace elektrifikovaných vozů, tedy elektromobilů a dobíjecích hybridů, dosáhl loni v EU 11,4 procenta, Česká republika zaznamenala jen 2,6 procenta a obsadila tak poslední příčky.

V souvislosti s propadem prodeje i výroby během pandemie nemoci covid-19 přistoupila řada vlád k podpoře automobilového odvětví a nákupu nových vozů. Využila této příležitosti i ke zlepšení podmínek pro zavedení ekologických vozidel, omlazení vozového parku a snížení emisí z dopravy, upozornil svaz.

Důvodem pro podporu elektrického pohonu je podle Pokorného jasně stanovený kurz Evropské komise, pokud se jedná o další vývoj emisních limitů pro osobní a lehká užitková vozidla. To se týká i obnovy státních flotil. Podle legislativy platné pro ČR musí do čtyř let státní nákupy vozidel tvořit z jedné třetiny právě vozy na elektřinu nebo vodík.

"Pokud se co nejrychleji nepřipojíme k rozvinutým evropským státům a nepodpoříme rozvoj elektrického pohonu, hrozí nám – při současně chybějící legislativě v oblasti ojetých vozidel – že se z Česka místo výrobního a technologického lídra stane popelnice Evropy," podotkl Pokorný.

Řada států Evropy se také rozhodla ukončit prodej vozů na fosilní paliva. Od roku 2025 zakáže jejich prodej Norsko, v roce 2030 se přidají Německo, Nizozemsko, Spojené království, Irsko, Slovinsko a další. Odborníci proto očekávají, že v mnoha zemích vznikne přetlak výrazně ojetých vozů.

ČTK
Diskuze (236)

Doporučujeme

14. 7. 2021 23:27
Nákupy
No, tak jestli naše auto bude bezemisní nebo emisní nebo na vodu nebo na elektřinu, to je nám docela dost jedno... Hlavně aby nás to dokázalo odvézt z bodu a do bodu b a tímto myslíme konkrétně třeba na nákupy... Teď jsme nějakou dobu byli mimo a neměli jsme auto a museli jsme třeba nákup pečiva řešit přes stránky jako je tato zde - https://www.vasepekarna.cz , takže kdyby náhodou někdo hledal nějakou alternativu :)
Avatar - Mokrous
6. 6. 2021 10:02
Re: Kulový!
Největším v tuto chvíli jistě ne. Proto jsem napsal velkým písmem slovo ZATÍM. Tomio je exot a jeho voliči povětšinou taky. Na druhou stranu mi vlastně nevadí, že se někdo zavčas a hlasitě vymezí proti takovýmu průseru, kterej postupně zlikviduje celou západní Evropu a nejen ji. A pak místo našimi plechovými miláčky budeme jezdit na velbloudech. Většina buranů řeší tupě to co jim někdo předloží teď a nepřemýšlí v souvislostech a delších horizontech. Ale pokud někdo zvládá dějepis, matematiku a zeměpis a přidá si k tomu trocha demografie a teologie a všeobecný přehled o lidské debilitě, strachu, ignorantství atd. No tak mu na konci toho dlouhého vzorce prostě vyjde obrovský průser. A věřte tomu, že bude. Sem k autům to nepatří. Já tyto názory mám už přes 15 let a nijak se nemění. Jen sleduju to tempo. A není mi z toho do smíchu.
Avatar - Ozzman
6. 6. 2021 09:06
Re: Kulový!
Zda se ti, ze nejvetsi problemem CR jsou uprchlici ? Hele a co kdyz bude nejakej totalni demagog lakat lidi na to, ze zajisti pitnou vodu ? Pro CR stejne relevantni jako ti migranti, ale pro lidi v Africe zasadni otazka, jako pro nektere Francouze. Chapes ? Proste na tohle slysi jen burani, kteri nechapou kontext... a ze maj v parlamentu negramoty, to neresi.
5. 6. 2021 07:24
Re: Ale pouze nabíječky, nikoliv auta
Spojení s Microsoftem byla už jen zoufalá snaha dohnat náskok konkurence.
4. 6. 2021 22:33
Re: Bezemisní?
Zbyva vymyslet spalovaci auto, ktery je po 300.000km bezvadny...
Znam mnoho pripadu, kde tomu tak neni.

Baterie Tesla vydrzi momentalne pres 500.000km.
https://www.motorbiscuit.com/…ll-a-tesla-last/
Model 3 drive unit & body is designed like a commercial truck for a million mile life. Current battery modules should last 300k to 500k miles (1500 cycles). Replacing modules (not pack) will only cost $5k to $7k

PS Rozdil je v tom, ze kdyz nabijis z vlastnich solaru, nebo mas OZE tarif, tak jsi na 10% dieselu, mozna min. No, jak jsem psal o prispevek vys, pulku nebo ctvrtku ty resit nebudes...

PPS Ja vim planetu stejne nezachranis i kdyz to bude nula. Tak o cem se tu sakra bavis?