Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Drahý benzin nahrává výrobcům aut s pohonem na LPG. Jejich prodej roste

Jakub Švec
Diskuze (130)

Vysoké ceny benzinu a nafty zvyšují zájem o auta na zkapalněný ropný plyn, známý pod zkratkou LPG. Za první tři čtvrtletí letošního roku se v Česku prodalo 1647 nových aut schopných jezdit na toto palivo už z výroby.

Bylo to zhruba o 500 více než ve stejném období dosud rekordního roku 2015, uvedla dnes v tiskové zprávě Česká asociace LPG. Podle jejího odhadu bylo letos dalších zhruba 3000 aut přestavěno na pohon ropným plynem dodatečně.

Loni bylo v Česku do konce září zaregistrováno 688 nových továrních vozů na LPG. Letos jich je téměř dvaapůlkrát více, téměř 1650. "Dosud nejvíce nových automobilů s LPG bylo za první tři kvartály registrováno v roce 2015, a to něco přes 1100," uvedl výkonný předseda České asociace LPG Ivan Indráček.

Za celý rok 2015 si zákazníci v Česku pořídili skoro 1300 nových aut na LPG, podobně jako loni. "Letošek tak překonal dosavadní rekord nejen za tři čtvrtletí, ale za celý rok 2015, respektive 2020 už ke konci srpna,“ podotkl Indráček.

Vozům schopným jezdit na LPG už z továrny dominuje rumunská značka Dacia, hlavně s modelem Duster. U automobilky Renault, pod který Dacia spadá, vede model Clio, uvádí Česká asociace LPG.

Oblibě se těší také dodatečné přestavby benzínových motorů na zkapalněný ropný plyn. Ministerstvo dopravy eviduje od začátku roku do konci září celkem 3521 přestaveb. Tento údaj ale zahrnuje i přestavby aut na pohon zemním plynem (LNG) a také demontáže přestaveb. "Čistě montáží LPG systémů tak byly asi tři tisíce,“ odhaduje Indráček. LPG je tak podle něj stále na prvním místě mezi "čistými" pohony před plug-in hybridy a elektromobily.

V celém Česku je provozu asi 170.000 vozů na LPG, uvádí asociace. Jejich řidiči mohou ropný plyn natankovat na téměř tisícovce míst.

Ceny benzinu v Česku jsou nejvyšší za posledních téměř sedm let. Litr Naturalu 95 se podle společnosti CCS prodává v průměru za 35,81 koruny. Za naftu motoristé platí 34,51 Kč. Podle serveru mBenzin.cz se litr LPG prodává za ceny od 14,50 Kč do 17,90 koruny.

Jakub Švec
Diskuze (130)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
22. 10. 2021 21:40
Re: Hlt za 3 grajcary
Na LPG se to přepíná cca 1 km po nastartování a to i v zimě v mrazech.

Přimazávání nemam, není potřeba.

Na benzín je to nutné občas protáhnout, to snad ví každej jouda. Jezdím na benzín pravidelně mimo město.

Ono záleží na autě. Čím větší a větší motor, tím šetříš víc.
22. 10. 2021 12:08
Re: Hlt za 3 grajcary
Jak psal kolega přede mnou, hlavní položka navíc je benzín potřebný k jízdě za studena, kdy to auto žere několikrát víc než při další jízdě, potom taky benzín v případě že plyn dojde, dál servisní náklady na samotný LPG, náplň přimazávání, revize,emise, nebo třeba amortizace vstřiků, které mají životnost 100-150 tkm, to u delšího užívání taky udělá nějaký desetník na km jízdy. věci jako svíčky, benzínové vstřiky (z důvodu zanášení kvůli nepoužívání) nebo výfuk (z důvodu veliké kondenzace vody ve spalinách při provozu na LPG můžou taky ještě nějaké desetiny Kč/km udělat a ve finále člověk šetří tak tu korunu až korunu dvacet na kilometr jízdy. Tak mi to vyšlo u tří aut, která jsem na LPG provozoval posledních dvanáct let. PS: No a samozřejmě rozdílná měrná hmotnost benzínu a LPG, kdy na jednotku objemu je plynu potřeba o 15-20% víc nez benzínu.
Avatar - Barrichello
21. 10. 2021 11:17
Re: Lék na dráhy benzin
https://www.tydenikhrot.cz/…aka-ceny-energii

:-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
20. 10. 2021 21:05
Re: Lék na dráhy benzin
Tvlj brách je Timmermans a Trofim Lysenko vid, zelená kedlubno :-) :-) :-)
20. 10. 2021 20:30
Re: Hlt za 3 grajcary
🙂 já měl v kufru o octy subwoofer 50x30x30 a I ten mi tam překážel a to bylo duc duc I v nejslabším naladění-2týdny a vracel jsem ho