Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dream Cars: Výstava uměleckých skvostů na kolech v Atlantě

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V Atlantě probíhá až do září unikátní výstava automobilů. Jejím hostitelem je tamní umělecké muzeum, takže je zaměřena na design. Exponáty pocházejí kromě USA i z Itálie a Francie.

Koncepty? Studie? Američané v padesátých a šedesátých letech používali daleko přesnější a také honosnější termín „dream cars“, tedy „vozy snů“. Právě tento název dostala výstava v americké Atlantě v tamním muzeu umění (High Museum of Art). Kde také jinde? Všechny vystavené kreace totiž uměním na kolech skutečně jsou. Probíhá sice už od 21, května, tedy více než měsíc, ale to nemění nic na faktu, že za návštěvu stojí.

Nezaobírá se pouze poválečným obdobím a jen Spojenými státy. Najdete zde i starší klenoty z období před druhou světovou válkou a naopak třeba prototyp Porsche 918 Spyder. Třicátá léta zastupuje Stout Scarab, jakýsi pokus o to, čemu dnes říkáme MPV. Ford Model 40 Special Speedster si nechal navrhnout sám Edsel Ford a také s ním osobně jezdil. Stejně starý je extravagantní Voisin C-25 Aérodyne. Gabriel Voisin konstruoval hlavně letadla a na jeho autech to bylo rozhodně vidět. Ještě dříve postavil dokonce i závodní vůz Grand Prix. Chrysler Thunderbolt (1941) byl kupé-roadsterem, jeho pevná střecha se sklápěla dozadu. Na rozdíl od francouzských Peugeot 402 Eclipse ale nezabírala celou záď, protože chrysler pojal jen dvoučlennou posádku. Ve Francii ještě zůstaňme. Vystavená stříbřitá Bugatti připomíná proslulý Atlantic. Jde skutečně o typ 57, ale v krotší verzi S a jmenuje se Aerolithe (meteor). Vytvořil jej Joseph Walter v roce 1935 a zaujme nízko položenými předními světly. Originál vystavený tenkrát na autosalonu v Paříži se nedochoval, před sedmi lety však byla dokončena přesná kopie.

Elektrické prosklené vajíčko L'Oeuf Paula Arzense vzniklo za války a používal jej sám konstruktér.

Vraťme se ale ze země galského kohouta zpět za Velkou louži. Velmi zajímavý je otevřený baculatý Norman Timbs Special (1947). Jen o rok mladší je prakticky neznámé Tasco se zakrytými koly Gordona M. Buehriga. Padesátá léta byla obdobím inspirace proudovými motory a raketami, což dokazují GM Le Sabre XP-8, Buick Centurion XP-301 nebo Chrysler Streamline X Gilda vytvořený Ghiou. Kapitolu samu pro sebe představuje GM Firebird XP-21, první z trojice slavných Firebirdů, skutečná stíhačka na kolech. Cadillac Cyclone XP-74 se zrodil až na konci této dekády. General Motors se svými extravagantními studiemi chlubil takřka každý rok na výstavě Motorama.

Pro někoho je vozem snů třeba něco se dvěma R, či vzpínajícím se koníkem. I auto z Maranella tady najdete, jedná se o 512 S Modulo z dílen Pininfariny. Velmi známý je futuristický prototyp Stratos Zero, ten pro Bertoneho vytvořil legendární Marcello Gandini. Vstupovalo se do něj pouze zepředu výklopným čelním sklem. Modernu kromě zmíněného spyderu Porsche zastupuje BMW GINA Light Visionary Model Chrise Bangla (2001) s textilní karoserií z Lycry, kteří při nehodě dokázala zacelit drobné škrábance, fungovala podobně jako lidská kůže. Dvě vozidla se představují pouze na papíře. Gyroskopický stroj Syda Meada nebyl na začátku šedesátých let minulého věku nikdy realizován, totéž platí o kabrioletu Cadillac Carla Rennera. Jeho obraz vznikl k 250. výročí založení Detroitu (respektive osady Fort Détroit) francouzským cestovatelem Antoinem de la Mothe Cadillac. Ano, právě po něm nese prestižní americká značka svoje jméno...

Pokud bude mít někdo do státu Georgia cestu, může se zajít podívat. Výstava totiž probíhá až do 7. září letošního roku. Pravda, od nás je to trochu z ruky. Ale její návštěva bude stát určitě zato! I za 19,50 dolaru (394 Kč) vstupného pro dospělé, děti od 6 do 17 let zaplatí 12 dolarů (242 Kč). Málo to není, ale vstupenky platí pro celé muzeum.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)