Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Drogový boss Pablo Escobar jako závodník: Byla to jeho vášeň!

Filip Melich
Diskuze (0)

Když se řekne jméno Pablo Escobar, většině lidí se vybaví narkobaron, kokain nebo Medellínský kartel. Někdo si možná vzpomene na nelegálně propašované „kokainové hrochy“, jejichž potomci jsou dnes považováni za invazivní druh. Málokomu však na paměti vytane Escobarova závodní kariéra.

Ať už ve světě drog či mimo něj, automobily jsou pro mnohé vyjádřením statusu a jmění. Pro Pabla Escobara však byly něčím víc. První zmínky v kolumbijském tisku proto o Escobarovi hovořily jako o účastníkovi závodní série Copa Renault 4, nikoliv jako o pašerákovi drog či dokonce kokainovém králi.  

Renault 4 měl pro Kolumbii podobný význam, jako Volkswagen Beetle pro Německo nebo Fiat 500 pro Itálii. Tento levný, vcelku odolný a praktický vůz dokázal zemi motorizovat a dodnes se těší velké oblibě. Učaroval i Escobarovi, který údajně byl právě za volantem zeleného Renaultu 4, když ho v roce 1974 poprvé zadržela policie.

V roce 1979 Escobar vstoupil do úvodního ročníku šampionátu Copa Renault 4, který startoval na okruhu Ricarda Mejii v Bogotě. Prezentoval se jako úspěšný podnikatel, který začínal prodejem cyklistických kol z druhé ruky, vypracoval se k obchodování s automobily a nemovitostmi, a nyní své jmění používá k pomoci chudým. To vše je vlastně pravda, byť ne úplná. Například ta kola sice byla z druhé ruky, ale první ruka je nepouštěla dobrovolně.

Ale Escobarova rodina se netočila jen kolem kradených kol. Jeho bratr Roberto byl ve své době známým cyklistou, který později založil vlastní firmu zaměřenou na jízdní kola. Podle své přezdívky, která v překladu znamenala „malý medvěd“, ji pojmenoval Ositto. Tato společnost pak také vystupovala jako sponzor závodního týmu Pabla Escobara.

Dobový tisk uvádí, že Escobar na závody přilétal soukromou helikoptérou a v doprovodu dvou podpůrných nákladních vozů. S sebou vozil čtyři Renaulty 4 – jeden pro sebe, druhý pro bratrance Gustava Gaviria a dva jako náhradní vozy. Julian Calle, Escobarův soupeř, se v jednom z pozdějších rozhovorů nechal slyšet: „Byl jediný, kdo měl takový tým a kdo na závody létal helikoptérou. Na druhou stranu všem po závodě nabídl okázalé pohoštění, šampaňské a neuvěřitelné ženy. Zajímalo by mě, jestli někdo skutečně věřil tomu, že neprodával drogy.“

Pablo Escobar tedy byl nadšeným závodníkem, byť veskrze průměrným. Byl pomalý v zatáčkách, ale na rovinkách soupeřům ujížděl. Copa Renault 4 byla sérií pro vozy s prakticky identickou specifikací, jen Escobar měl té „specifikace“ zřejmě o něco více. Přirozeně však neexistují žádné oficiální zmínky o tom, že by kdy byly jeho vozy shledány nelegálními.

Escobar se nebránil ani jiným technikám, a to ani takovým, kterým se naučil ve své skutečné profesi. Například před prvním televizně vysílaným závodem využil své konexe s místní policií a postaral se o to, aby byl jeho soupeř Alvaro Mejia zdržen několikahodinovou silniční prohlídkou. Ten pak dorazil jen několik minut před startem.

Díky tomu všemu se Pablu Escobarovi dařilo dosahovat slušných výsledků, takže byl po šesti závodech ročníku 1979 na druhém místě celkově. Novinářům tehdy řekl: „Nemůžu to popírat, život se na mě usmívá, jsem šťastný muž.“ Ovšem muž jeho „štěstí“ a především jmění hleděl také dále než na závodní Renaulty 4. Byť měl pro tyto vozy slabost a často svým známým kupoval dražší auta výměnou za jejich Renaulty 4, startoval i s podstatně silnějšími vozy.

Na závod do vrchu v městě Medellín dorazil s Porsche 935 o výkonu 418 kW (568 koní) a v ikonických barvách Martini. Vsadil se dokonce s tehdy nejznámějším kolumbijským závodníkem, Ricardem Londoñem, že do cíle dorazí se zpožděním maximálně 15 sekund. Jízdu nakonec dokázal v čase o pouhých 8 sekund delším, což pro něj znamenalo výhru sázky. Byl na to údajně nesmírně hrdý. 

Mimochodem, Escobar se pokoušel právě Ricardu Londoñovi pomoci do sedadla formule 1. Londoño dokonce v roce 1981 odjel cvičnou jízdu před Velkou cenou Brazílie, než se Bernie Ecclestone dozvěděl, odkud pochází sponzorské peníze. Postaral se pak o to, aby Londoño nedostal možnost získat nezbytnou super licenci.

Každý z nás má nějakou vášeň. Jednou z těch Escobarových byly automobilové závody. To však nijak nesnižuje dopad toho, čeho se během svého života dopustil.

Filip Melich
Diskuze (0)

Doporučujeme