Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ikony Pikes Peak z 90. let se vrátí na místo činu

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Toyota Tacoma a Rod Millen zase pojedou, slavná dvojice si podmanila bájný kopec už několikrát. Ukázka excelentní souhry auta a řidiče se bude konat v rámci letních oslav výročí.  

Letos v červnu se koná jubilejní dobývání bájného kopce Pikes Peak. Nejextrémnější závod do vrchu se pojede posté, stoleté výročí přijede oslavit přes 80 zaregistrovaných závodníků, mezi kterými pořadatelé právem vyzdvihují přislíbenou přítomnost Rodneyho Millena.

Pětinásobný vítěz hned dvakrát prolétl necelých 20 kilometrů zatáček za volantem Toyoty Tacoma. Nerozlučná dvojice se vrátí na místo činu, přestože bude vynikajícímu jezdci v březnu už 71 let a všechny své poháry z Pikes Peak posbíral v minulém století.

Fenomenální dominance novozélandského profesionála začala přeplňovanou Toyotou Celica, díky které mohl v roce 1994 stanovit rekordní čas 10 minut a 04,06 sekundy nepřekonaný až do roku 2007. Suverénní představení Millena pokračovalo i v následujícím modelu Tacoma. Odlehčený speciál založený na trubkovém rámu ukrýval motor uprostřed, mezi nápravami byl uložen 2,1litrový řadový čtyřválec 503E opět přeplňovaný velkým turbodmychadlem.

Konzervativní technické řešení přineslo výkon 597 kW (800 koní) a 1485 Nm. Nekonečnou zásobu energie musela snášet manuální pětistupňová převodovka a ryzí řidičskou nirvánu lehce narušoval jen pohon všech kol tlačených k šotolině zavěšením push-rod doplněným tlumiči Öhlins. Čtyřkolka byla nutností kvůli bezprecedentnímu výkonu a měkkému povrchu přírodního závodiště. Vzhledem k celkové hmotnosti 885 kilogramů se jednalo o (ne)řízenou střelu zaměřenou na cíl 4.302 metrů nad mořem.

Tacoma zdědila jméno po pick-upu, i když neexistuje snad ani jedna společná součástka. Přísně aerodynamická karoserie z uhlíkových vláken byla zakončena obrovským přítlačným křídlem podpořeným usměrněním proudění vzduchu pod autem a kolem jednomístného kokpitu. Inženýři z Japonska bohatě využili podtlaku Venturiho efektu, proto se 4,6 metru dlouhá Toyota držela zvoleného směru lépe s přibývající rychlostí. Zrychlení na stovku bylo otázkou necelých dvou sekund. Před 156 zatáčkami spolehlivě brzdila soustava Brembo.

Příkladná specifikace vrchařského prototypu nestačila na překonání Celicy. Chyběly tři sekundy (10:07,7), přesto nic nechybělo k označení Millena a Tacomy za doživotní ikony Pikes Peak. Respektu nebrání ani havárie z předváděcí jízdy v Goodwoodu. Legendární Rodney nezvládl exhibici na festivalu rychlosti. Možná chybělo správné zahřátí pneumatik, každopádně se Tacoma vydala z levotočivé zatáčky nedotáčivě mimo asfalt a následný taneček mezi balíky slámy skončil nehodou.

Millen se snažil kontrovat několika dalším smykům, ale krizovou situaci tentokrát nepodchytil. Z potlučené Toyoty se jen zakouřilo a zklamaný Rod vystoupil vlastními silami, což by se pod prudkými srázy Pikes Peak asi nepodařilo po podobném zaváhání.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme