Druhé setkání s Hyundai i20, tentokrát s plnou parádou
Začátkem září nám do redakce dorazil předprodukční prototyp nového Hyundai i20, který na mě po pár hodinách za volantem udělal skvělý dojem. Chyběla mu ovšem jedna podstatná drobnost.
Předprodukční prototyp i20, za jehož volantem jsem začátkem září strávil několik příjemných hodin, na mě udělal veskrze pozitivní dojem. Po technické stránce téměř hotové auto však stále postrádalo několik důležitých drobností, jako jsou například interiérové plasty. Včera se nám ale v holešovickém Centru moderního umění DOX představila produkční verze i20, která přijela s plnou parádou. A to doslova.
Během prezentace, která se uskutečnila na střeše známé galerie, jsme si mohli s kolegy prohlédnout hned tři vozy Hyundai i20 v nejvyšší výbavě a s mild-hybridní motorizací 1.0 T-GDI 48V. K té se samozřejmě ještě vrátíme, ještě předtím jsem se ale chtěl pokochat tím, jak vypadá hotový interiér produkčního modelu.
Během prvního setkání s i20 jsem totiž usedl za volant vozu, jehož interiér měl k dokončení ještě daleko. Namísto tradičních automobilových plastů zakrývaly výplně dveří, obložení kufru i části palubní desky nevzhledné, tvrdé a lesklé plasty, které sloužily především k zakrytí karoserie a dalšímu vývoji plastů finálních.
Po prvním otevření dveří produkčního modelu mě tak čekal vlastně zcela nový zážitek – a samozřejmě o mnoho pozitivnější. Očekávat v automobilu tohoto segmentu měkčené plasty by bylo celkem naivní, použité tvrdé plasty ale nevypadají ani zdaleka lacině a na dotek jim není moc co vytknout.
Osobně se mi líbí dvoubarevná kombinace plastového obložení, kdy je nižší část obložení dveří, středový tunel a spodní část palubní desky lakována světle a elegantně tak prosvětluje interiér. V kapsách dveří nechybí prostor na lahve a další drobnosti, zatímco čalouněná madla dveří zajistí, že si ani na delších cestách neotlačíte ruku či loket.
Palubní deska, stejně jako u prototypu, zaujme především dvojicí velkých obrazovek s úhlopříčkou 10,25“ a stylovými horizontálními linkami před spolujezdcem. Ty elegantně navazují na výdechy ventilace a náznakem pokračují i vedle klik dveří a v dolní části obložení předních dveří.
Motiv horizontálních linek se opakuje i u zadních dveří, tady už ale automobilka vsadila čistě na tvrdé plasty, tedy bez čalounění. Opět si není nač stěžovat, pouze horní tmavá část působí možná až příliš masivně. Zejména ve srovnání s dveřmi předními.
Pro posádku na zadní lavici by ale mohla být podstatně zajímavější skutečnost, že dostanou jednu z nejlepších porcí prostoru v segmentu. Podle dat prezentovaných automobilkou by měli mít cca 882 mm na nohy, 960 mm nad sedačkou a 1390 mm prostoru pro ramena.
Nadstandardními hodnotami se chlubí i zavazadlový prostor, který patří s objemem 355 litrů k nejprostornějším v segmentu. Ovšem zatímco v testovaném předprodukčním prototypu byla dvojitá podlaha s opravnou sadou, nyní prezentované mild-hybridy ukrývají v kufru 48V li-ion akumulátor s kapacitou 0,46 kWh.
Akumulátor vyplňuje prostor pro rezervu, což by mělo znamenat ztrátu zhruba 25 litrů (podobně jako u rezervy). Drobná ztráta objemu zavazadelníku, navíc v málo využívaném prostoru, je ale vykoupena nejvyšším výkonem (88 kW/120k) a rozhodně zajímavou kombinovanou spotřebou v rozmezí 5,0-5,2 litru s manuální převodovkou a 5,0 až 5,3 se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem.
Prezentované vozy byly vystavené s automatickou převodovkou, my se však během prvních jízd těšíme především na inteligentní šestistupňový manuál. Ten využívá elektronicky ovládanou spojku (clutch-by-wire), která přináší řadu výhod především v otázce ekonomičnosti provozu.
Nová i20 s inteligentní manuální převodovkou totiž dokáže během jízdy na volnoběh, včetně situace se zařazeným rychlostním stupněm, motor odpojit a vypnout. Ve spojení s mild-hybridní technologií, kterou tvoří klasický integrovaný startér-generátor s nejvyšším výkonem až 10 kW, tak dokáže chytrý manuál přispět ke snížení emisí CO2 až o 3 procenta. Měli bychom se přitom bavit o reálných číslech.
Kromě vystaveného mild-hybridu a již testovaného přeplňovaného litru T-GDI ovšem nová i20 nabídne ještě jednu motorizaci, na kterou jsme obzvláště zvědaví. Jde o klasický atmosférický čtyřválec s nepřímým vstřikováním 1.2 MPI o nejvyšším výkonu 62 kW (84 k), který bude dostupný pouze v kombinaci s pětistupňovým manuálem.
Základní motorizace má sice nejvyšší udávanou kombinovanou spotřebu (5,6-5,8 l/100 km), podle očekávání automobilky by však měla tvořit až 60 % prodejů. Jde totiž o motor, který by měl podle tradic modelu i20 lákat zákazníky na svou jednoduchost a robustnost – na rozdíl od přeplňovaných přímovstřikových jednotek totiž nemá ani filtr pevných částic.
Pro příznivce sportovní jízdy však bude nejzajímavějším modelem Hyundai i20 N, jehož výroba by měla být zahájena v březnu příštího roku a na trhy zamíří pravděpodobně ve druhém čtvrtletí 2021. O ostře naladěné novince toho zatím mnoho nevíme, podle automobilky by však i20 N měla kráčet ve šlépějích modelu i30 N.
Opět by mělo jít o sportovní vůz pro každodenní použití, který však bude již z továrny připraven i na závodní okruhy. Automobilka nedávno zveřejnila zvuk jeho motoru, o technice ovšem mlčela. Podle nejnovějších informací by se však mělo jednat o 1.6 litrový přeplňovaný motor řady SmartStream s technologií CVVT, který nabídne nejvyšší výkon okolo 150 kW (204 k) přenášený (pravděpodobně pouze na přední) kola přes šestistupňovou manuální převodovku.