Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DTM slaví 40. narozeniny. První sezoně kralovalo BMW

Ondřej Šámal
Diskuze (0)

Německý okruhový šampionát se v současné podobě poprvé představil přesně před čtyřiceti lety.

Deutsche Tourenwagen Meisterschaft neboli DTM vzniklo reorganizací seriálu DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft). Cílem bylo zpřístupnit závodění automobilům, které se od sériových modelů tolik nelišily. První závod se jel téměř na den přesně před 40 lety, konkrétně 11. března 1984 na okruhu Zolder v Belgii.

Na start se tehdy postavilo 27 vozů jedenácti značek, přičemž nejhojněji bylo zastoupeno BMW s jedenácti exempláři tří modelových řad - tři BMW 323i, jedno 528i a sedm kupé 635 CSi. Po 24 kolech a 102,288 ujetých kilometrech se na prvních čtyřech místech umístila BMW 635 CSi, přičemž nejrychlejším jezdcem byl Harald Grohs. Bohužel kvůli technickému problému nakonec německému jezdci nebyly body uděleny, vítězství mu ovšem komisaři nechali. A právě chybějící body na konci sezony rozhodly o tom, že titul nakonec vybojoval Volker Strycek.

Ten zvolil skvělou strategii. Po celou sezónu vždy usiloval o bezpečné bodování, neriskoval boj o první místo. Takže nakonec, po 11 závodech bez jediného vítězství, ale s pěti umístěními na stupních vítězů, byl korunován jako první celkový vítěz mistrovství DTM. BMW si v tomto roce kromě jezdeckého titulu připsalo také triumf mezi výrobci.

Pro BMW pak následovaly mimořádně úspěšné roky v DTM. Uvedení BMW M3 (E30) a později verze EVO bylo dokonalou odpovědí na DTM. První závod nového modelu, který se konal na úvod sezóny 1987 na Hockenheimu, vyhrál opět tentýž Harald Grohs. Tento model získal mnoho vítězství a dva mistrovské tituly s Ericem van der Polem v roce 1987, což byla jeho debutová sezóna, a Robertem Ravagliou v roce 1989.

Poslední účast M3 (E30) v tomto šampionátu byla také poznamenána vítězstvím, když Roberto Ravaglia na Hockenheimu vyhrál jen o několik desetin sekundy před Kurtem Thiimem s mercedesem, což byla poslední kapitola legendárního střetu dvou závodních vozů, které se zapsaly do historie – BMW M3 (E30) a Mercedes 190E.

BMW M3 (E30) se stalo nejúspěšnějším cestovním vozem v historii motoristického sportu. Vyhrálo bezpočet závodů na okruzích, ale dokonce bylo s Bernardem Béguinem a Marcem Duezem úspěšné i v mistrovství světa v rallye (WRC), když vybojovalo jedno z pouhých dvou vítězství v historii značky. Další příklad popularity BMW M3 (E30) – v roce 1988 bylo v DTM 16 z 34 vozů na startovním roštu právě BMW M3.

Návrat na startovní rošt

BMW se s modelem M3 DTM (E92) do DTM v roce 2012 vrátilo po dlouhé, dvacetileté pauze. Po dramatickém souboji, který se rozhodl v posledním závodě sezóny, získala automobilka z Mnichova všechny tituly  – mezi jezdci s Brunem Spenglerem, v týmech se Schnitzerem, v Poháru konstruktérů a s Augustem Farfusem korunovaným jako nejlepší nováček. Jednalo se o další titul získaný v zahajovací sezóně nového závodního modelu.

V roce 2014, tedy v desáté sezoně BMW v DTM, značka debutovala s novým modelem M4 DTM. Byl to právě Marco Wittman, kdo obohatil bilanci značky s tímto vozem v letech 2014 a 2016 o dva mistrovské tituly DTM. Marco byl zároveň prvním a jediným jezdcem, který tento titul získal s BMW dvakrát. Od svého comebacku v letech 2012 až 2016 BMW také získalo každý rok alespoň jeden titul. Po excelentním roce 2012 následoval titul v Poháru konstruktérů (2013), v roce 2014 zvítězili jezdci a týmy a v roce 2015 přibyl další titul v Poháru konstruktérů.

Video se připravuje ...

Poté následovaly roky, ve kterých vozy BMW získávaly cenné body pro týmy v DTM, nejprve s M4 DTM Turbo a poté na jednu sezónu s M6 GT3 v nové éře soutěží. V sezóně 2022 se představilo BMW M4 GT3 a Sheldon van der Linde opět oživil tradici zisku titulů hned při debutu závodního vozu v šampionátu.

Přípravy na rok 2024

Pro letošní sezónu BMW přiveze na start tři vozy. René Rast, Sheldon van der Linde a Marco Wittmann budou startovat ve třech vozech BMW M4 GT3 týmu Schubert Motorsport. Tito tři jezdci mají v DTM dohromady šest titulů. V letošní sezoně bude šampionát hostit osm závodů v Německu, Nizozemsku a Rakousku, přičemž první závod na německém Oscherslebenu je naplánován na 26. až 28. dubna.

Ondřej Šámal
Diskuze (0)

Doporučujeme