Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dubnový provoz v nouzovém stavu: Méně nehod, více opilců za volantem

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Zatímco celkový počet nehod v dubnu citelně klesl, počet nehod zaviněných řidiči pod vlivem alkoholu naopak vzrostl. Řidičům přitom nedocházelo, že za nouzového stavu riskují tvrdší postihy.

Nouzový stav v Česku platil celkem 66 dnů, od 12. března do 17. května. Duben byl tak jediný měsíc, který jsme prožili v nouzovém stavu celý. Jak se tedy nouzový stav podepsal na provozu na českých silnicích a jak dopadlo srovnání s uplynulým rokem?

Podle statistik nehodovosti Policie ČR došlo v dubnu 2020 k celkem 6.794 incidentům, zatímco v dubnu 2019 se celkový počet vyšplhal k 9.253 incidentům. V meziročním srovnání tak došlo k poklesu o 2.459 nehod, tedy cca 27 %. Ve srovnání s měsíčním průměrem za rok 2019 byl pak dubnový počet nehod nižší o 2170 incidentů.

Češi tak podle očekávání trávili více času doma, bohužel se ale zvýšil počet nehod, ve kterých hrál roli alkohol. Zatímco v dubnu 2019 bouralo pod vlivem alkoholu 298 řidičů, během letošního dubna v nouzovém stavu policisté evidovali 344 takových incidentů. Meziročně se tak bavíme o nárůstu o 15.4 %.

Řídit pod vlivem alkoholu může být samo o sobě považováno za trestný čin, nouzový stav však může být brán při nehodě jako přitěžující okolnost. „Pokud se tak stane, případný trest závisí na mnoha faktorech. V prvé řadě na závažnosti následků, kdy je přísněji posuzován případ, kdy došlo k úmrtí či vážným zraněním. Soud přihlíží také k trestní minulosti viníka. Roli hraje právě i nouzový stav. Ten sice u nehod pod vlivem alkoholu nestanoví přísnější sazby, je ale brán jako přitěžující okolnost. Na výši trestu pro opilé řidiče se tak nouzový stav podepíše," upozorňuje Martin Čumpelík z advokátní kanceláře Vilímková Dudák & Partners.

Bez ohledu na nouzový stav navíc řidiči ztrácí nárok na kompenzaci a riskují další potíže s pojišťovnou. „Pro viníka z toho ale plynou i vážnější potíže: pojišťovny často požadují, aby uhradil částku, kterou musely vyplatit poškozeným. V případě, že si nehoda vyžádala oběti na životech, se může jednat i o miliony,“ říká Tomáš Beck, odborník na odškodnění společnosti Vindicia.  

Potížím se ovšem nevyhne ani řidič, který sice nehodu nezavinil, ale byl u něj zjištěn alkohol v krvi. „V takovém případě zpravidla dochází ke krácení odškodnění, běžně o polovinu. Zásadní je znalecký posudek, který stanoví, jak moc alkohol ovlivnil řidičovy reakce a vnímání. Na základě vyjádření znalce tak může přijít o část, nebo dokonce celé odškodnění, které přitom dosahuje v průměru přibližně 800 tisíc korun,“ dodává Beck.

O část odškodnění navíc mohou přijít i spolujezdci, kteří usedají do vozu řidiče pod vlivem alkoholu. A nezáleží přitom, zde byl viník, či nikoliv. Pokud spolujezdec věděl, že sedá do vozu s opilým řidičem, pak může přijít o 20 až 80 % odškodného, uvádí Vindicia. Pokud ovšem nemusela být opilost na řidiči znát, pak se kompenzace krátit nemusí.

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Doporučujeme

20. 5. 2020 17:11
z toho plyne
Že sme jako národ porad v době švejka a kdyz to nekam pošlu vono se to nějak udela. Picu, jedes nalitej tak chcipni, protoze páka od statu tu porad neni. A vyprany noty za pul roku ***ecek prezije
Avatar - _Karel_
20. 5. 2020 16:04
Více opilců méně nehod...
Z toho plyne poučení, že bychom všichni měli víc chlastat a ubude nehod.
Avatar - zaplosak
20. 5. 2020 11:37
tak
co máme asi tak dělat...? :D :-! ;-)