Český trh v dubnu 2020: Nejslabší měsíc vůbec od roku 2013, elektrovozy však mohutně rostou
Registrace nových aut se v dubnu 2020 na českém trhu vlivem pandemie koronaviru hluboce propadly. Navzdory tomu elektromobily hlásí vysoký meziroční nárůst.
Rok 2020 není pro automobilky na českém trhu zrovna šťastným obdobím. Už od ledna registrace nových osobních automobilů klesají, do toho přišla pandemie koronaviru a s ní jako prevence před dalším šířením onemocnění COVID-19 uzavření autosalonů, které se plně projevilo v dubnových statistikách. Podle statistik Svazu dovozců automobilů bylo v dubnu u nás registrováno pouhých 10.678 aut, o 53,4 % méně než před rokem. Naposledy se u nás za jeden měsíc tak málo automobilů registrovalo v únoru 2013, takhle slabý duben pak statistiky SDA v posledních 16 letech nepamatují.
Propad registrací kvůli uzavřeným showroomům a omezené pracovní době dopravních úřadů se plně projevil ve všech segmentech, všechny sledované velikostní kategorie hlásí meziroční pád počtu registrací.
Dařilo se však elektromobilům, navzdory pádu prodejů vlivem koronaviru bylo u nás v dubnu 2020 registrováno 127 automobilů s elektrickým pohonem, zatímco před rokem jich bylo 53.
Nejprodávanější minivozy
Pozitivní vliv na růst registrovaných elektromobilů u nás má nepochybně Škoda Citigoe iV. Miniaturní škodovce sice registrace meziročně spadly z 265 na 87 kusů, hned 77 z nich jsou ale elektřinou poháněné, zbytek jsou benzinové skladovky. V dubnové top 5 miniaut navíc najdeme hned dva modely, kterým registrace meziročně vzrostly. Hyundai i10 díky nové generaci meziročně vyskočil z 42 na 62 kousků, Fiat Panda díky příchodu inovované verze s mildhybridním pohonem pak z 13 na 14 registrovaných kusů. Ano, tady je přírůstek minimální, ale je tam!
Nejprodávanější minivozy | |||||
Poř. | Model | Prodeje 4/2020 [ks] | Prodeje 4/2019 [ks] | Prodeje 1-4/2020 [ks] | Prodeje 1-4/2019 [ks] |
1. | Škoda Citigo | 87 | 265 | 626 | 989 |
2. | Hyundai i10 | 62 | 42 | 270 | 152 |
3. | Suzuki Ignis | 30 | 74 | 169 | 225 |
4. | Toyota Aygo | 25 | 46 | 124 | 142 |
5. | Fiat Panda | 14 | 13 | 53 | 41 |
Nejprodávanější malé vozy
Navzdory propadu prodejů se v dubnu na nejvyšších příčkách v segmentu malých automobilů nic zásadního nestalo. První je Škoda Fabia, následovaná Hyundaiem i20, Renaultem Clio a Toyotou Yaris, které se nadále daří, navzdory blížícímu se příchodu nové generace. Konkrétně i20 pak patří mezi auta, která si meziročně paradoxně pomohla, z 92 na 186 registrovaných kusů. Hyundai loni měnilo vedení svého českého zastoupení, což na tehdejší výsledky mělo zásadní vliv. Nejlepší desítku protentokrát uzavírá Opel Corsa s 28 registracemi.
Nejprodávanější malé vozy | |||||
Poř. | Model | Prodeje 4/2020 [ks] | Prodeje 4/2019 [ks] | Prodeje 1-4/2020 [ks] | Prodeje 1-4/2019 [ks] |
1. | Škoda Fabia | 819 | 1888 | 4851 | 7126 |
2. | Hyundai i20 | 186 | 92 | 756 | 497 |
3. | Renault Clio | 145 | 408 | 722 | 1239 |
4. | Toyota Yaris | 129 | 278 | 605 | 707 |
5. | Dacia Sandero | 113 | 296 | 528 | 1031 |
6. | Peugeot 208 | 57 | 148 | 255 | 478 |
7. | Kia Rio | 50 | 132 | 394 | 440 |
8. | Citroën C3 | 45 | 122 | 296 | 372 |
9. | VW Polo | 40 | 106 | 376 | 513 |
10. | Opel Corsa | 28 | 49 | 165 | 162 |
Nejprodávanější kompaktní auta
Podobně se nic nemění na nejvyšší příčce v nižší střední třídě, Škoda Octavia zkrátka zůstává královnou své kategorie, stejně jako celého trhu. A to navzdory tomu, že je s 1.006 registrovanými kusy na méně než polovině toho co loni v dubnu (2.110 exemplářů). Vedle koronaviru se na výsledku jistě podepsala i mezigenerační obměna auta. Druhá následuje Škoda Scala, které se před rokem prodeje teprve rozbíhaly, i proto hlásí meziroční nárůst z 258 na 381 registrací. Třetí Hyundai i30 však porazila o pouhé tři registrace. Těsně za top 10 tentokrát skončil kompaktní sedan Mercedes-Benz CLA, jehož 37 registrovaných kusů byl stejný počet jako v případě Peugeotu 308.
Nejprodávanější vozy nižší střední třídy | |||||
Poř. | Model | Prodeje 4/2020 [ks] | Prodeje 4/2019 [ks] | Prodeje 1-4/2020 [ks] | Prodeje 1-4/2019 [ks] |
1. | Škoda Octavia | 1006 | 2110 | 7089 | 7643 |
2. | Škoda Scala | 381 | 258 | 2434 | 633 |
3. | Hyundai i30 | 378 | 453 | 2344 | 1973 |
4. | Kia Ceed | 197 | 377 | 1067 | 1177 |
5. | VW Golf | 124 | 323 | 596 | 1381 |
6. | Toyota Corolla | 120 | 175 | 736 | 511 |
7. | Dacia Logan | 95 | 186 | 538 | 660 |
8. | Seat Leon | 73 | 255 | 446 | 1132 |
9. | Renault Mégane | 66 | 211 | 365 | 701 |
10. | Ford Focus | 63 | 208 | 361 | 744 |
Nejžádanější vozy střední třídy
Také ve střední třídě zůstává vše při starém, nepočítáme-li meziroční propad trhu. První je jako již tradičně Škoda Superb, následovaná Volkswageny Passat a Arteon. Právě Arteon meziročně poposkočil z 34 na 35 registrací, model však letos čeká modernizace, která jeho registrace v následujících měsících nepochybně ovlivní. Top pětku střední třídy pak už uzavírají prémiové modely, BMW 3 a Mercedes-Benz C.
Nejprodávanější vozy střední třídy | |||||
Poř. | Model | Prodeje 4/2020 [ks] | Prodeje 4/2019 [ks] | Prodeje 1-4/2020 [ks] | Prodeje 1-4/2019 [ks] |
1. | Škoda Superb | 250 | 488 | 1861 | 1992 |
2. | VW Passat | 99 | 192 | 733 | 797 |
3. | VW Arteon | 35 | 34 | 201 | 162 |
4. | BMW 3 | 28 | 65 | 194 | 218 |
5. | Mercedes-Benz C | 18 | 79 | 85 | 263 |
Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Audi A6 se v posledních letech na českém trhu moc nedařilo, v době koronaviru se však dostalo do čela pořadí své kategorie. S 28 registrovanými kusy totiž porazila konkurenční BMW 5 i Mercedes-Benz E. Na druhou stranu výsledky obou konkurentů ovlivnila vedle zavřených autosalonů také modernizace. Zatímco třída E se už v inovovaném balení oficiálně představila a čeká na příchod na trh, řada 5 na oficiální uvedení faceliftu zatím čeká.
Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy | |||||
Poř. | Model | Prodeje 4/2020 [ks] | Prodeje 4/2019 [ks] | Prodeje 1-4/2020 [ks] | Prodeje 1-4/2019 [ks] |
1. | Audi A6 | 28 | 35 | 147 | 139 |
2. | BMW 5 | 24 | 61 | 131 | 275 |
3. | Mercedes-Benz E | 16 | 137 | 175 | 366 |
4. | Toyota Camry | 12 | 1 | 49 | 1 |
5. | Volvo S90/V90 | 9 | 35 | 47 | 112 |
Nejprodávanější luxusní automobily
V čele pořadí nejluxusnějších automobilů na trhu se letos usadilo BMW 7, které v dubnu navíc meziročně vyskočilo ze sedmi na 13 registrací. Jeho loňské výsledky nicméně byly ovlivněny tehdejší modernizací. Naopak Mercedes-Benz S za duben hlásí jediný registrovaný kousek, což však může být způsobeno i čekáním na novou generaci. Ta se má totiž oficiálně představit ještě letos a klienti se jí asi už nemůžou dočkat.
Nejprodávanější vozy luxusní třídy | |||||
Poř. | Model | Prodeje 4/2020 [ks] | Prodeje 4/2019 [ks] | Prodeje 1-4/2020 [ks] | Prodeje 1-4/2019 [ks] |
1. | BMW 7 | 13 | 7 | 56 | 25 |
2. | Audi A8 | 2 | 3 | 8 | 12 |
3.-4. | Mercedes-Benz S | 1 | 17 | 25 | 90 |
3.-4. | Porsche Panamera | 1 | 7 | 5 | 18 |
Nejprodávanější malá SUV
Propad prodejů logicky zažila také jindy populární kategorie malých SUV. Model v čele pořadí je ale výjimkou, Škoda Kamiq se totiž před rokem ještě neprodávala, nyní zaznamenala 384 registrací. Kamiq si každopádně utužuje pozici, na druhou příčku odsunula dřívější jedničku v podobě Peugeotu 2008, třetí následuje Renault Captur. Letos se zatím daří Hyundaii Kona, který za duben dokonce hlásí meziroční růst, podobně jako další modely této korejské značky, konkrétně z 53 na 89 registrací. Mezi nejlepší se dostal i celkově pátý Ford Puma se 71 registrovanými kousky, který nadále patří mezi horké novinky na trhu.
Nejprodávanější malá SUV | |||||
Poř. | Model | Prodeje 4/2020 [ks] | Prodeje 4/2019 [ks] | Prodeje 1-4/2020 [ks] | Prodeje 1-4/2019 [ks] |
1. | Škoda Kamiq | 384 | - | 2209 | - |
2. | Peugeot 2008 | 116 | 331 | 489 | 1146 |
3. | Renault Captur | 101 | 272 | 458 | 845 |
4. | Hyundai Kona | 89 | 53 | 382 | 292 |
5. | Ford Puma | 71 | - | 204 | - |
6. | Seat Arona | 69 | 119 | 424 | 348 |
7. | Opel Crossland X | 65 | 109 | 262 | 451 |
Nejprodávanější kompaktní SUV
Škoda Karoq se sice meziročně propadla z 1.002 na 387 registrací, přesto pevně drží pozici nejžádanějšího kompaktního SUV u nás. Za ní se však tentokrát umístil Hyundai Tucson s 246 registracemi, který porazil Škodu Kodiaq (225 kusů). Že by vliv atraktivních cenovek jako přilákání ke stávající generaci, kterou letos čeká odchod do důchodu? Meziročně mimochodem vyskočila také celkově šestá Toyota RAV4, ze 75 na 93 kusů, na jejíž loňské výsledky nicméně měla vliv tehdejší mezigenerační proměna. V top 10 se pak nadále drží i celkově osmý Mercedes-Benz GLC.
Nejprodávanější středně velká SUV | |||||
Poř. | Model | Prodeje 4/2020 [ks] | Prodeje 4/2019 [ks] | Prodeje 1-4/2020 [ks] | Prodeje 1-4/2019 [ks] |
1. | Škoda Karoq | 387 | 1002 | 2421 | 3064 |
2. | Hyundai Tucson | 246 | 192 | 1408 | 981 |
3. | Škoda Kodiaq | 225 | 585 | 1748 | 1960 |
4. | Dacia Duster | 182 | 597 | 766 | 2048 |
5. | VW Tiguan | 152 | 356 | 1145 | 1476 |
6. | Toyota RAV4 | 93 | 75 | 350 | 280 |
7. | Kia Sportage | 60 | 152 | 400 | 472 |
8. | Mercedes-Benz GLC | 58 | 69 | 298 | 226 |
9. | Peugeot 5008 | 46 | 63 | 288 | 282 |
10.-11. | Ford Kuga | 45 | 112 | 63 | 349 |
10.-11. | VW T-Roc | 45 | 124 | 299 | 507 |
Nejprodávanější velká SUV
Velkým SUV na českém trhu v dubnu vládli zástupci prémiových značek, přičemž vůbec nejvíce se dařilo Mercedesu GLE. Ten má na svém kontě úžasných 103 registrovaných kusů, což je více než čtyřikrát více než před rokem. Vůz loni prošel mezigenerační proměnou, která má na jeho tuzemské výsledky pozitivní vliv. Druhé tentokrát skončilo Volvo XC90 s 51 registracemi. Do top 5 se naopak tentokrát nevešel třeba Volkswagen Touareg.
Nejprodávanější velká SUV | |||||
Poř. | Model | Prodeje 4/2020 [ks] | Prodeje 4/2019 [ks] | Prodeje 1-4/2020 [ks] | Prodeje 1-4/2019 [ks] |
1. | Mercedes-Benz GLE | 103 | 24 | 312 | 64 |
2. | Volvo XC90 | 51 | 57 | 158 | 205 |
3. | BMW X5 | 44 | 74 | 247 | 315 |
4. | Mercedes-Benz GLS | 35 | 10 | 164 | 38 |
5. | Audi Q7 | 23 | 31 | 117 | 114 |
Nejprodávanější MPV
Velkoprostorovým modelům české prodeje klesají dlouhodobě, a tak pandemie koronaviru jejich pád jen zesílila. Nejvýše byla v dubnu tentokrát Dacia Dokker, které se však delší dobu na českém trhu příliš nedaří, údajně kvůli nedostatku vozů. Meziročně se za duben propadla ze 492 na 171 kusů, druhý následuje Citroën Berlingo se 134 registrovanými kusy. Jak je z pořadí nejlepších patrné, segmentu velkoprostorových aut u nás již vládnou osobní dodávky. Výjimkou je pouze celkově třetí Volkswagen Touran.
Nejprodávanější MPV a osobní dodávky | |||||
Poř. | Model | Prodeje 4/2020 [ks] | Prodeje 4/2019 [ks] | Prodeje 1-4/2020 [ks] | Prodeje 1-4/2019 [ks] |
1. | Dacia Dokker | 171 | 492 | 595 | 1463 |
2. | Citroën Berlingo | 134 | 205 | 628 | 792 |
3. | VW Touran | 116 | 152 | 522 | 676 |
4. | Peugeot Rifter | 93 | 146 | 474 | 527 |
5. | Toyota Proace | 86 | 125 | 439 | 371 |
6. | VW Caddy | 58 | 137 | 311 | 567 |
7. | Opel Combo | 43 | 19 | 183 | 88 |
8. | Dacia Lodgy | 33 | 114 | 125 | 489 |
9. | VW Transporter | 27 | 109 | 289 | 465 |